Som kompmallen är idag börjar den på lite över 100 och jag har ändrat om mallen på tyranids så att den istället skall börja på 55 istället för 105 och ändå behållt de avdrag och bonuser som mallen ger idag.
Grunden är att 30 poäng som är korrekta prissatta i mallen idag skall ge -1. DEt innebär att om vi har 1500 poäng så skall en balanserad armé hamna på 50 med antagandet att allt är balanserat. Det är grunden för min uträkning. Resultatet kommer säkerligen innebära vissa fel och avrundningsfel men poängen kommer nog vara kvar.Tyranids
Startkomp 55
HQ
Hive Tyrant
+6 each tyrant
+2 Stranglethorn cannon
+1 2nd death spitter / thorax swarm
+1 if having two of the following: adrenaline glands, toxin sacs, acid blood, implant attack, toxic miasma
+2 if instead have 4 or more of the following: adrenaline glands, toxin sacs, acid blood, implant attack, toxic miasma
-1 Leech essence / 2nd devourer/ old adversary / wings / indescribble horror
-2 Armoured shell
-3 Paraxysm
+1 The Swarmlord
Tyrant guard brood
-2 each if the hive tyrant has armoured shell
Tervigon
+1 First tervigon
-3 2nd tervigon
-7 each tervigon after the 2nd
-2 each tervigon taken as troops
-1 each adrenaline glands / toxin sacs / onslaught
-8 catalyst
+1 each 2nd of the following: acid blood, toxic miasma / implant attack / crushing claws
Tyranid Prime
+1 each prime
-2 pair of boneswords / lash whip and bonesword
-1 Toxin sacs
+1 if having both adrenaline glands and regeneration
+2 each parasite of mortrex
Elite
Hive guard
-2 each hive guard
-3 second unit of hive guards
-6 third unit of hive guards
Lictor
-1 Lictor brood
+4 each lictor
+3 each deathleaper
Venomthrope
-1 each brood
+2 each venomthrope
Zoanthropes
-1 each zoanthrope
-2 each mycetic spore
The doom of malan’tai
-6 Mycetic spore
Pyrovores
+3 each model
+1 extra for each 2:nd model
-1 Mycetic spore
Ymgarl stealer
+1 each extra model (after the obligatory 5)
Troops
Tyranid warriors
-1 rending claws if unit is 4 models of less
-1 toxin sacs if unit is 4 models or less
+1 adrenaline glands if unit is 5 models or more
+1 Death spitters if unit is 5 models or more
-2 Mycetic spore
Genestealers
+1 each 2nd model after the first 5 in each unit
+1 adrenaline glands / toxin sacs if the unit is more than 8 models
+2 adrenaline glands / toxin sacs if the unit is more than 16 models
+1 Scything talons if the unit is more than 14 models
Termagaunts
+1 each termagaunt brood
+1 each 6:th termagaunt after the first 10
-0,5 every five or part of five termagaunts in the army (only count this if there is an tervigon in the army)
+1 devourers / Spinefists / spike riffle
+1 for every 5 devourers in the unit after the 10 first
Hormagaunts
+0,5 for each five or part of five Hormagaunts in the army
+1 for every 15 models with adrenaline glands
+1 for every 15 models with toxin sacs
Ripper swarms
+2 each third model
Fast attack
Tyranid shrike
+0,5 each shrike
-1 rending claws if unit is 4 models of less
-1 toxin sacs if unit is 4 models or less
+1 adrenaline glands if unit is 5 models or more
+1 Death spitters if unit is 5 models or more
Ravener
+0,5 each ravener
-2 rending claws
+1 for each five of the following: rending claws / spinefists / devourers
+1 for each third of the following: deathspitters
Sky slashers
+2 each 2nd model
Gargoyles
+0,5 for each five or part of five gargoyles in the army
Harpy
+5 each harpy
+1 heavy venom cannon
+1 if having at least 2 of the following: adrenaline glands / toxin sacs / regeneration
+1 every third spore mine
Carnifex brood
+4 each carnifex
-1 2:nd devourer
+1 venom cannon / crushing claws / 2nd deathspitters / regeneration / bioplasma
+1 if having all three of the following: frag spine / adrenaline glands / bioplasma
-2 mycetic spore
+/- 0 Old one eye
Biovores
+1 every 2nd biovore
Trygon
-1 Each trygon
-4 second trygon
-8 third trygon
+1 if having both adrenaline glands and toxin sacs
Mawlock
+2 each mawlock
+1 if having both adrenaline glands and toxin sacs
Tyrannofex
+4 each tyrannofex
-1 Rupture cannon
+1 if having both adrenaline glands and toxin sacs
Monstrous creatures (not including mycetic spores)
-1 first MC
-2 each MC 2-3
-3 each MC 4-5
-4 each MC 6-7
-5 each MC 8-9
-6 each additional MC
Så vad ger detta för skillnad mot innan? Först ut reagerar jag på det gigantiska plusset man får för en hive tyrant. Likaså räknas första tervigonen som faktiskt rätt balanserad. Genestealers blir galet mycket plusbringare också.
Om vi tar min armé jag spelade på snällcon så bli min komp uträknad med ovanstående mall till 66,5 vilket borde stämma rätt bra med tanke på att det är 1750 (och därmed fler plusmöjligheter) och mallen är baserad på 1500.
Det är två saker som bör begrundas:
1. Mallen blir mer komplicerad. Helt klart. Sedan finns det säkert saker som man kan ignorera som folk ändå inte använder.
2. Det blir klart tydligare vad som ger plus och vad som ger minus.