Bör BSK ändra sitt straff?

Posted: 23 February, 2011 by egges in terrain

BSK är på full väg nu. Dock så har det visat sig att kombinationen utav mall och armélista gör att väldigt många gör fel. Med 140 listor som kollas så lär det givetvis bli fel. Arrangörerna har då, baserat på tidigare erfarenhet, valt att sätta hårdare straff för att få folk att faktiskt kolla sina listor. Och folk har gjort det.

Problemet är att det blir många fel ändå. Folk har tolkat fel, räknat fel och missförstått olika saker. Har en person i laget lämnat in en lista med en komppoäng som inte påverkar turneringen alls försvinner troligen samtliga chanser till vinst.

Detta innebär i sin tur att BSK som har flest nya deltagare i Sverige också är den som är klart hårdast i Sveriges historia mot alla nya deltagare.

Det skall påpekas att det alltid ligger i arrangörens händer att fixa reglerna och spelarna att ta del av dem eller välja att inte deltaga. Arrangören fixar bord och upplägg, i detta fall läggs även en databas upp och allt annat så det skall alltid ge kudos till dem.

Samtidigt är jag är av dem som har felaktig komp i mitt lag. Personen kontrollerade kompen, andra i laget kollade igen. Jag dubbelkollade med mallen. Skickade in den.

Och sen kallas jag för slarvig på svenska40k.se och att jag får skylla mig själv.

12 utav mer än 30 listor var felräknade till snällcon. Det finns hel klart vissa svårigheter med mallen. Skaparna utav mallen räknar lätt fel. Den är alltså erkänt inte helt tydlig.

Sedan kan det givetvis motargumenteras att alla visste reglerna och det är dumt att ändra dem i efterhand.

Jag håller inte alls med. Märks det att en satt regel faktiskt inte ger önskad effekt eller ger en effekt som sänker turneringen klass så kan man faktiskt ändra den. Det kanske då vill argumenteras att det är synd om de som skickade in rätt listor men samtidigt så är jag skeptisk till att de som skickade in rätt listor hade valt att skicka in fel listor istället. Antagligen hade de gjort en dubbelkoll också. Jag tror att alla gör det.

Så med följande argument vill jag mena att straffen på BSK borde ändras/låta folk småändra sina listor lite:

1. Turneringen är just nu mest tävlingsinriktad i Sveriges historia.

2. Turneringen lockar mest oerfarna delatagare.

3. Jag har sett fram emot en kul, slapp BSK turnering men det blir istället en där misstag, som inte påverkar alls, gör att våra placeringar lär sjunka rätt rejält.

4. Att sätta så hårda straff har inte gjort att folk inte gör fel. alltså kand et tas bort och istället ersättas med sätt att se till att folk kan göra rätt.

5. Det är klart roligare om det inte är så sjuka straff.

6. just nu straffas du om du berättar att du har gjort fel, som vi. Hade vi inte sagt något så hade vi inte fått något straff! Det i sig är en bra vink att systemet borde ändras och istället uppmuntra till att folk vågar ändra sina listor så att det blir rätt.

BSK är just nu, inte för nybörjare utan bara för gamla rävar. Jag tycker det är synd.

Leave a Reply

