Troligen utformning utav framtida turneringar i sjätte versionen

Posted: 30 June, 2012 by egges in Discussion, Swedish tournaments

Har spelat min första 6:e match idag. Det kändes lite mje… Det fanns en hel del konstiga saker och en hel del jag faktiskt inte gillar. Men nästan allt jag inte gillar kan nog komma bli ändrat på turneringar. Jag delar med mig utav mina tankar:

Jag tror att uppdragen kommer i grund vara detsamma som innan. Objektiv och ibland KP samt några enkla secondary objectives. Vi kommer känna igen oss. Men det finns lite frågor att undersöka:

Kommer vi använda oss utav Hammer and anvil-set upen? Jag tror vi kan komma se triangeln rätt lätt men utmed kortsidorna? Visst, ett objektiv-perspektiv kommer göra att åda sidor måste röra sig framåt och då enheter som kommer in från reserver inte kan charga så ser jag att outflank inte borde bli löjligt mäktigt. Bara väldigt bra. Problemet här är att de ditchade spearhead. Jag är helt övertygad att spearhead kommer fortsätta finnas. Samtidigt tror jag turneringar kommer anamma de nya uppsättningarna ändå. Märk dock att DOW är borta och utan en sorts escalation så ser jag spelet som bättre. Så vi kommer antagligen få se alla tre uppsättningarna plus spearhead på turneringar.

I grund är regelbokens primära uppdrag:

1. Ta 3-5 objektiv.
2. Ta KP.
3. Ta 3-5 objektiv och få 1KP=1VP för varje Heavy support
4. Ta 3-5 objektiv med slumpade värde och få 1KP=1VP för varje fast attack.
5. I grund Capture and control.
6. Ta ett objektiv och spring iväg med det.

I grund objektiv vi känner igen. Vi ser att vi har med någon form utav KP i tre utav uppdragen vilket gör att det kan mycket väl innebära att flera turneringsarrangörer börjar med att ge extra vp för enheter i en viss force organisation chart.

Victory points såsom vi känner igen det från 5:e verkar inte ens vara nämda. Det talar ett tydligt språk, tycker jag. GW vill ha in action på några få platser på brädet och inte sprida ut det jämt om inte spelarna vill det.

Så 3-5 ojektiv placerade på olika sätt och Kp kommer vara kvar. Jag tror inte på att ta ett objektiv och springa och är skeptisk till att många kommer tycka att det är ett bra uppdrag.Men något som är viktigt att påpeka är att de tre sekundära ibjektiven är hela tiden med. Detta måste vi nog räkna med i spelet också. Bäst karaktär kommer således få massa bonus…vad kul… Men det finns lite balans här också, tycker jag.

Så vi kommer ha 3-5 objektiv i de flesta matcher och KP ibland om vi skall gå efter regelboken. Med de tre sekundära objektiven alltid med. Då undrar jag över vilka specialregler som kommer vara med? Min första tanke var att alla specialregler till terrängbitar såsom mystical forrest (vilket är sjukt löjligt) och sprängande bränsletunnor kommer ignoreras. Såsom jag upplevde det idag så är det jobbigt och lägger faktiskt bara mer tyngd på att komma ihpg detaljer som är väldigt lätta att missa under matchen. Alla specialterrängregler kommer nog inte vara med särskilt ofta. Inte på en seriös turnering.

Allierade är visserligen intressant men kommer nog i slutändan vara hårt balanserade och ha en hel del restriktioner på sig. Då är det mycket mer intressant att i varje uppdrag ovan så blir det night fight runda 1 på 4+. Som nidspelare gillar jag detta. Men själva ändringen på night fight gör att vi antagligen väldigt mycket mer kommer se night fight på turneringar! En helt klart stor nerf till necrons.

Sedan har vi en komstig sak: Mysterious objectives. Låt oss titta på dem lite mer för när en enhet kommer inom 3″ så skall man slå en tärning och:

1. Ojektivet håller på och exploderar då och då.
2. Inget.
3. Enheten som håller objektivet kan välja att ha skyfire.
4. Få slå om 1:or för att skjuta.
5. +1 Cover.
6. Chargande enheter halverar sin charge-range.

Problemet är att komma ihåg dem. nu har GW en id+e om objektivmarkörer där man kan placera en tärning för att se vilken regel objektivet har och vi kommer säkrt lära oss dem men frågan är om vi kommer köra med det på turneringar. En viktig sak är avgörande: meningen är att det skall finnas en poäng att hålla objektivet hela tiden istället för att bara svepa in i sista rundan. på något sätt bör vi behålla detta ändå. Jag kan se enkla versioner utav detta: bågge spelarna placerar ut två objektiv var, på var sin sida utav spelbrädet. Sedan väljer man vilka egenskaper dem kommer ha. På så sätt kan det bli väldigt intressant att välja hålla ojektiven (även om det blir ett ohälsosamt stort antal objektiv som kommer explodera hit och dit. Fast detta tar bort tanken med att man skall vilja upptäcka objektivet och sedan ta det. Jag tror att dessa objektivregler kommer vara kvar.

Sedan har vi Warlord traits. Idag fick min hivetyrant FNP. Imorgon kanske Draigo får det…balanserat? Njae inte precis. Jag gillar inte slump på en sådan tabell som kan vara så potentiellt vinnande som det är. Jag ger dig -1 på ditt reservslag och du har inga reserver medan du får slå om alla 1:or för att skjuta på mina killar vid ett objektiv och spelar IG… Här ser jag ett stort problem men jag tror att många kommer låta det vara kvar.

Så så tror jag. Objektiv, ibland KP, alla secondary, alltid chans för night fight, Wawlord traits och slumpade typer utav objektiv kommer nog vara det standardeserade 6:e versionen utav 40k. Inga allies, specialterräng, eller singelobjektiv-uppdrag kommer nog vara kvar. Likaså kommer nog gamla VP försvinna rätt snart.

Eller tror ni jag har fel?

Comments
  1. Alexander "Zurken" M says:

    Jag tror definitivt att allies kommer att vara med i någon form. Kanske inte i alla turneringar, men många kommer nog anamma den aspekten av spelet. GW har dessutom varit snälla nog och klargjort tydligt att vissa abilities bara fungerar på modeller från sitt eget codex. Inga IG-blobbar med FnP från en BA-präst t.ex.

    Annars tror jag att du är på rätt spår, vi är i en spännande tid nu. Det kommer nog vara lite virrigt framöver, men efter något år eller så kommer vi se vad som funkar och inte funkar. Och antagligen kommer det bli långa diskussionstrådar på svenska40k.se om sakers vara eller icke-vara.

    Ska bli intressant hur det kommer bli med komp. En kompmall känns ju inte jätteaktuell, restriktionsmallar kanske? För subjektivkomp kommer nog tyvärr inte bli dominant…

    • egges says:

      Möjligen kommer kompen bestämma mycket. Jag tror man kommer köpa arméer. SW kostar 10 poäng och skall du ha GK som allies så blir det 5 poäng till e t c.

  2. Mission 4 är alltid 6 objectives och inte 3-5. De nya missionsen känns överlag roliga och väl balanserade. Secondary missions hjälper till att kunna plocka några små poäng här och var. Dock tycker jag att fortifications och allies kan vara med inget av det känns obalanserat utan hjälper till i spelbalansen framför allt allies. Iom att de flesta aura effekterna blev FAQ:ade till att bara gälla saker ur den egna codexen så tycker jag inte det är så farligt. Men om man bara modifierar att man inte kan ta special characters så slipper man det värsta.

    Necrons tappade sin nightfight men jag gråter inte blod över det känns som vi fick ordentligt med buffar med. Haywirepinnen blir typ bättre än en melta på att döda bilar. Warsytches är typ spelets bästa närstridsvapen och Destroyer lord ger preferred enemy till wraiths. Command bargen blir både bättre och sämre. Kortare sweep räckvidd men hammer of wrath och kunna assaulta medans man sitter i båten känns bra samt att man alltid har 5+ cover save från jink. Nightscythes känns också som en väldigt bra transport som kan zooma och disembarka samt att ens dudes inne i bilen inte dör om man sprängs.

  3. Felix says:

    Jag håller på att fixa lite inför min turnering, och jag kommer antagligen inte att ha randomizade saker. Förutom Warlords Traits. Däremot kommer man få ha Allies, så mycket är säkert!

  4. Alexander "Zurken" M says:

    Problemet med fortifications är att de enligt reglerna ska ställas ut på brädet innan all annan terräng och ska påverka hur mycket annan terräng som ska finnas på brädet, vilket är svårt att göra i turneringar. Dessutom känns det ganska klent med bara 4 olika att välja mellan, alla är dessutom baserade på imperiet…

  5. max says:

    Jag gillar inte att det blir massor med pile in moves i varje strid. Ogillar randomisering charge och vad jag förstår så får inte enheter med fleet både springa och charga längre! Tråkigt. Gillar dock att.man.alltid får.mäta. Inget.tränat öga ska vinna här inte!

  6. Hamza says:

    Jag gillar inte flyers.

  7. Bengtsson den yngre says:

    Lirade första bataljen idag och mitt första intryck är att nya spelet visserligen är ball och random, men att det inte lämpar sig som turneringsspel utan hårda modifieringar. Men jag antar att man får ge det ivf tio matcher innan man drar för stora slutsatser om balans osv.

    Som jag känner just nu hade det enda formatet jag hade kunnat tänka mig att arra är som en ren lattjolajbanturnering med exploderande tunnor och specialregelstombola. Det är så många randommoment som är tillräckligt gamebreaking (Flyers, charges, dmgtable (även om hullpoints är en bra tanke), snapfire osv) att man gott kan behålla de randomgrejerna som leder till skratt, inte bara till frustration.

    Vad gäller listbygge känns det som att det har blivit ännu viktigare att stacka odds framför hur man puttar runt sina gubbar, något som jag (tyvärr) tror att kommer att premiera stabila spamlistor framför variation. Tyvärr tror jag även att allies kommer att föra spelet i den riktningen då jag tror att den regeln (om den används) kommer att användas för att bygga runt respektive codex svagheter vilket leder till en likriktning av arméerna.

    Dock är 40k “das spel” för mig så jag kommer absolut att ge det en ärlig chans (om inte allat för att få tillfälle att skrika “WALL OF DEATH!!” fler gånger) och det är möjligt att jag helt hat bytt uppfattning om reglerna om någon månad.

    • egges says:

      Som jag skrev så om man tar bort random skog och terräng med specialregler utöver ruiner så tror jag att allies kommer antagligen i slutändan ignoreras, random objectives kommer vara bra (för att man då plötsligt kan skjuta på flyers) och då har vi itne så extremt mycket random kvar. charges är ändå rätt säkra, egentligen.

  8. denlillehesten says:

    Tycker alla reglerna är skit efter utvärdering så är det ju bara att skita i dem och spela 5th 😛

    • max says:

      Fast backa en edition är väl inget som folk vill, jag tycker det är gött att det är.nytt. Då kan man äntligen spela listor som aldrig varit bra innan. + att armén får en nytändning och jag slipper byta armé

  9. Felix says:

    De flesta har ju bara hunnit spela ett par slag, man borde ge det några månader innan man säger något enligt mig.

  10. Fenris says:

    Jag tror många turnerngar kommer att köra med 1999 poäng, för att undvika att folk kör med 2 FOC’s. Allierade tål att ses, men jag tror det öppnar upp för mer variation, det ska dock mycket till för att jag ska köpa något annat än mina Eldar, men man kanske kan låna in lite av någon annan. (tror jag har en enhet smurfar liggandes)

    Jag tror inte på att hålla objektiv ska ge poäng varje runda, det gynnar arméer som har troops som främst tål en massa pyngel, snarare än troops med mer aggressiva förmågor. Random game length gör att men inte kan sno objektiv på målsnöret förrän runda 7 ändå, och de arméer som är bra på det tål sällan nog mycket att överleva till runda 7.

    Mysterious objectives verkar dock väldigt fokusserade på att man ska ha skyttegubbar och ta objektiv med 😦

    Random warlord traits och random psychic powers tycker jag är väldigt tråkigt, det passar till vissa arméer (kaos, *host* *host*), men långt ifrån alla.

  11. imp says:

    Random terräng: Jobbigt, något att strunta i

    Fortifications: Kan inte funka på turneringar, ska ju sättas upp föra all annan terräng

    Allies: Kommer antagligen inte tillåtas på alla turneringar, men säkert på rätt många ändå

    Warlord Traits: Knappast nåt man kan bygga sin armé på, men tråkigt att det påverkar matchen slumpvis

Leave a Reply

