Inte awsome längre

Posted: 9 May, 2012 by egges in Discussion

Suck… nu är jag tillbaka. Jag hade en post som skulle läggas upp kl 00.01 idag som hette “Jag höll ut så länge jag kunde” och tänkte påbörja mitt gnäll över att nidsen behöver så mycket hjälp med kompen för att kunna vara tävlingsinriktade. Men jag kände mig lite sisådär och struntade i det.

Istället blickar jag framåt. Och vad ser jag då?

VI kan börja med helgen. Ulricehamn är på G. Vi kommer upp på fredagen. Jag hoppas på att Daskad har fixat bra priser på någon billig öl och så kommer allting bli perfekt. Idag skall jag också betala in. 2k poäng. Listan blir Swarmlord, prime, 5 hive guards, zoanthropes, 2 enheter stealers, tervigon och massa shrikes.

Jo jag vet att Shrikes suger men de är så jäkla coola de gånger de faktiskt fått slåss!

Vad mer finns framåt då? En sjukt hemlig ny version utav 40k reglerna. Jag brukar vara positiv men är klart skeptisk till en hel del rykten. Jag känner att mindre slump i förflyttning är bättre och roligare. Fantasys charge-räckvidd suger pung. Det är riktigt illa om det händer i 40k. Allt det där med magi och så kan jag ta. Men detta med slumpad charge-räckvidd. Jag hittade en kul diskussion mellan två killar på BOLS:

Första killen som vill vinna och säga att varierande charge range på en enhet är bra:

When you roll 2D6 for charge distance, it isn’t ‘random’..it’s probabilities.  Obviously, no one who makes this statement has any clue what the difference is.  Go to Vegas and play some Craps..they’ll teach you the difference.

Och det svaret jag tyckte om:

Semantics. Define random.

Rolling the dice 1000 times and tallying the results is probability. Rolling them once to see if your gaunts wore the right sneakers to be able to charge a tactical squad is random.

Jag tyckte det var kul i alla fall. Jag tycker inte det fungerade till fantasy och tycker inte det borde fungera till 40k.

Någon dag borde jag faktiskt kolla igenom och se vad som faktiskt kan hända med 40k. Är de smarta gör de ett kul spel med tajta regler, passande för turneringar där modeller och “setting” gör att alla kan få något coolt utav spelet. Är de dumma kommer de göra ett spel “för casual spelare”.

För det är Casual spelarna som håller igång 40k och föreningarna…

Comments
  1. Felix says:

    Vi ligger ungefär 50kr för en 50cls öl! Så det är inte jättedyrt av mina erfarenheter 🙂

  2. Hylander says:

    Låter bra. Är det billigare så blir Egge bara bakis och kan inte spela…

Leave a Reply

