Kan statistiken ljuga?

Posted: 27 April, 2012 by egges in Comp, Discussion

Snabb jämförelse AdeptiCon och GothCon

Adepticon deltagare:

Bild

GothCon deltagare:

Bild

Väldigt intressant att se att GothCon med mindre än hälften utav deltagarna hade alla codexar representerade. AdeptiCon missade två arméer, nids och Systrar. Dem fem mest representerade arméerna på GothCon stod för ungefär 45% utav deltagarna. På Adepticon 65%. De två största på adepticon var GK och SW med 40% utav representationen (det är ca 100 deltagare utav 250 st…) . På GothCon var de två största arméerna IG och sedan någon utav BA, CSM, GK och SM. De två största stod för 19% utav alla arméer.

Vad jag får ut av detta är en rejäl tillfredsställelse i att kunna säga att du har mycket större variation i codexval på GothCon. Samt jämnare fördelning. Du har helt enkelt större krav på dig att kunna göra en armé som klarar av fler typer utav motstånd.

PAtrikW på Svenska 40k (som sammanställde gothcon tabellen ovan och som jag stulit utan att fråga (tack så mycket!)) har även sammanställt detta:

Bild

Här är det svårare att göra en mer statistisk beslutsgrund men vi kan se att trots den stora mängden GK på adepticon var det en större del som ändå kom vidare. 50% utav arméerna som gick vidare var GK. Det är en väldigt stor skillnad och tyder på att GK är för bra för sitt codex.

Å andra sidan finns det några intressanta aspekter: Chaos daemons kom vidare på Adepticon men inte på GothCon. Å andra sidan finns DE och nids representerade på GothCons topp 16. Svårt att säga något konkret här utöver att GK tyder på att vara för bra för sina poäng och att Eldar mer sticker ut på GothCon men inte bara till 30% utav vad GK gjorde på AdeptiCon.

Vi skall veta några saker till när vi tittar på detta:

Uppdragsuppläggen är annorlunda med sitt Win-draw-loose system medan GothCon har stegvis. Helt klart förändrar detta en hel del.

Tiden som matcherna ligger på är mycket tightare. Svenska tidssystemet är klart mer användarvänligt till långsamt spelande. Det kan vara ett skäl till att nids inte är representerade.

Men slutsatsen tycker jag är väldigt klar: GRey knights är obalanserat bra och alla vet om det. Komp och då mer specifik subjektiv komp ger mycket mer variation och balans mellan codexvalen vilket också gör att fler sorters olika enheter finns representerade på subjektiva turneringar. Inga termagaunts, hive guards, shrikes, stealers, hormagaunts, zoanthropes, lictors tyranid monster finns på Adepticon vilket är synd.

Jag gillade verkligen den svenska kompen. Nu tycker jag mer om den. Skall man spela okompat är det tydligt vilken armé man bör spela. Skall man spela subjektivt kompad turnering så skall man spela det man vill. Vill man ha variation i en turnreing är det komp som gäller. Vill man få det mer enformigt bland listorna är det okompat.

Vad säger ni? Talar denna statistik för eller emot kompat och kompat? Missar jag något? 

Comments
  1. Anledningen till att GK är så överrepresenterade på en turnering som Adepticon är inte enbart att det är en bra lista utan också för att det är en billig lista att bygga ihop, lätt att måla och går snabbt att spela med. Självklart är det många som kommer och välja att spela en sådan armé på den största och kanske mest kompetetiva turneringen i världen. För mig är gothcon i år ett bevis på att turneringar med subjektiv komp avgörs hos arrangören och inte hos spelaren. Ens komppoäng verkade mest beror på vilken armé lista man valt. Dåliga GK listor fick skitkomp medans bra eldar listor fick skithög komp, jag var inte särkilt sugen på gothcon i år men fick ännu mer avsmak när man läste hur arméerna blev kompsatta.

    Att spela med komp gör armébyggandet väldigt stagnant. Man hittar sin armé som glider in i mallen ganska fint men man kan inte variera den eftersom då faller den i mallen. I okompat handlar det mycket mer om metagame-byggande i sina listor. Inte bara ska man spela med det som är bra utan man måste också hitta sätt eller bygga om sin lista så den kan hantera det som är populärast just då. Om man bara kör med samma armé turnering efter turnering så komemr du stöta på problem när någon hittar stenen till din sax.

    För mig som spelare och armébyggare ger okompat mig större valmöjligheter att välja på enheter. Jag får spela med de enheter JAG tycker är roliga och fungerar bra för mig inte de enheterna som mallskrivare eller komptyckare tycker att man ska spela med. Sen jag slutade bry mig om komp utan bygger de listorna jag vill spela med har jag gjort mycket mer varierande listor och koncept än tidigare.

    Att dra slutledningar från bara 2 turneringar är en ganska dålig statistisk grund och vill du ha lite andra resultat från andra turneringar såsom 40kuk GT 2012 där tex Tau vann över GK.

    För att avsluta denna uppsats till bloginlägg så hoppas jag att folk vågar vidga sina vyer och släppa sitt hat mot okompat och våga prova och faktiskt se hur mycket roligare spelet blir utan komp.

  2. Max says:

    Johan, jag kan inte hålla med dig i någon av de poänger du gör. Gothcon har enligt min erfarenhet, och jag har både spelat och arrat på 40kturneringen ett större antal gånger, aldrig avgjorts av arrangörerna. Det är konsekvent oerhört skickliga spelare som hamnar högt på turneringen och spelar slutspel. Att ta sig till slutspel på gothcon är en bravad. Det är inte någon arragörs förtjänst som gett dig extrapoäng. Om det är din bild av subjektivt kompade turneringar tror jag du behöver mer erfarenhet av dessa istället för att dömma ut dem.

    Listorna du nämner är extrema GK listor, vilka enligt riktlinjerna skulle få väldigt dålig komp och balanserade men inte på något sätt överdriva eldarlistor med exempellistor på vad som får bra komp. Det är ingen överraskning. Liknande listor får dålig komp i mallkomp också, och liknar mer det man spelar i okompat.

    Det finns inget hat längre mot okompat i västsverige (vilket jag delvis känner är någonslags skiljelinje mellan komp/subkomp/okompat, även om det är en grov generalisering), snarare då att vi känner att komp ständigt ifrågasätts utan anledning. Jag har spelat ett antal okompade turneringar och haft väldigt kul när jag gjort det. Men det skapar inte större valmöjligheter. Inte för de som åker på turneringar för att vinna sina matcher. Okompat i sig gör snarare så att vissa enheter blir ospelbara då de helt enkelt inte är värda sina poäng.

    Som sagt har jag verkligen ingenting emot okompat, tycker det är att ställa spelet så nära rent kompetativt man kan komma, men med nackdelen att det låser ut vissa enheter och till en viss nivå vissa codexar. Jag har valt bort att spela min egen arme på okompade turneringar för att den inte är kompetativ. Det är inte ett val du behöver göra på en kompad turnering, om din lista inte är för extrem och kan hantera de olika faserna i spelet går den att spela.

    Nu blev jag lite rantig…..

    Om jag får hoppas något så avslutar jag med att hoppas att det i all framtid kommer finnas kompfria, mallkompade och subkompade turneringar så vi alltid har med oss de olika delarna av spelet och inte glömmer hur mkt tråkigare spelklimat det är i de länder där komp inte existerar.

    • För mig är komp en del av problemet det andra är användandet av VP som gör att fokus för enheter hamnar på hur poängeffektiva de är, detta är inte alls lika extremt för KP. KP kräver också att man dödar hela enheter vilket och man kan rädda sitt kp med smart spelande om man har 1 eller 2 gubbar kvar men i vp har man ändå förlorat poäng. KP gör transporter sämre än jämnfört med vp då de oftast är mycket billiga och ganska tåliga. Binära missions som genererar battlespoints tror jag är det mest rättvisa sätt alternativet är ren W/D/L. Fokus hamnar på på smart och taktiskt spelande för att vinna missions inte för att kötta motståndare och plocka så mycket victory points som möjligt. Sen kan man använda vp som tiebreaker om man skulle vilja men jag tycker inte att vp är ett rplogt sätt att spela på då det främjar poängeffektiva spamlistor som får det mycket jobbigare om man kör KP.

      Det som inte kom fram när i min förra post är att det är framför allt aktiv komp som jag är motståndare av då det är inte matchens resultat som är i fokus utan ens komp och ju mer komp påverkar ju mindre intressant blir det att faktiskt spela matchen för slutresultatet kan man inte ändra mycket på. Det måste ju finns en anledning till ha kul att spela matchen. En av de tråligaste matcherna jag har spelat va när jag GC 2011 med komp 0 IG fick möta komp 18 Tau. Jag va tvugnen att mer eller mindre 20-0:a honom för att få en lika efter kompjustering. Hur rolig tror ni den matchen var för någon av parterna. Jag var tvugnen att spela skithårt, göra allt jag kunde för att döda hela hans armé vilket jag tillslut gjorde och fick min draw men jag hade sjukt tråkigt och jag tror min motståndare hade det med. Sen droppade jag för att jag vill inte spela på en turnering som premierar tråkigt spelande och jag komemr aldrig mer spela på en turnering med aktiv komp förrutom BSK om de fortsätter med aktiv komp vilket jag verkligen hoppas de inte gör i 6th.

      Kompen må kanske öka balansen i arméval dock är det ytterst tveksamt att den ökar variationen i enhetsvalen. Kompen kan förhindra dig att använda enheter det kan inte okompat. Om du gillar att köra med swooping hawks i din eldar armé kan du göra det oavsett komp eller inte komp, men jag kan aldrig köra med PSB eller nobbikers i kompat.

      Det är i grund och botten upp till varje arrangör att avgöra hur man vill lägga upp sin turnering. Men vad jag får känslan är att man utomlands har betydligt roligare på sina turneringar än i sverige där det oftast är jäkligt mycket gnäll på arméer på komp och på långsamma spelare .

      • egges says:

        Jag ser din ståndpunkt men håller inte med. Hoppas du gillar min blogg ändå. 😉

        Att komp ökar variation i armé och enhetsval tycker jag är väldigt tydligt. I okompat finns det en hel del val som aldrig används och som används i större utsträckning i kompat. Likaså tror jag att det är mer variation bland listvalen på kompade. Det jag sett utav turneringar är för mig väldigt övertygande.

        Jag kan dock köpa att det inte alls känns så och att det är pissigt med komp 0 mot 18. Dock finns det många fler sådana match ups i okompat, enligt min erfarenhet. Dock undrar jag varför den matchen hade varit roligare i okompat? Svaret är att den inte hade skett för Tauspelaren hade antagligen tagit en mycket hårdare armé (och troligen vad han tyckte skulle vara tråkigare) för att kunna få ta något poäng mot dig. Jag ser det inte som särskilt kul att han inte skall få spela med det han vill utan att automatiskt förlora.

        Självklart kan du köra med nobbikers och liknande enheter i kompat! Det är inte lika självklart bra dock. Däremot kan du inte spela med massa swooping hawks i okompat och seriös hoppas på en vinst om inte resten av armén är stenhård. Du har effektivt dödat den enheten i okompat.

        Något jag motsätter mig starkt mot är att Sveriges turneringar blir tråkigare på grund utav komp och att det är roligare utomlands. Att det är så många arrangörer som vill ha komp tyder väldigt mycket på att man har spelat ett upplägg man gillat och tycker är kul och sedan kopierar det. Om kompade turneringar allmänt hade ansetts vara tråkigare än okompade hade de helt enkelt försvunnit.

        Jag håller helt med om att uppdrag och tid påverkar balansen i spelet. Att välja vissa uppdrag för att balansera spelet ser jag dock som en form utav komp.

      • Fick inte svar på ditt inlägg egge så får svara på mitt eget istället 🙂
        Jodå jag läser ju din blogg håller med dig ibland och ibland inte.

        Om uppdrag är komp så vill jag har uppdragskomp!

        Men anledningen till varför jag har blivit mer och emr antikomp är för att armébyggandet blir mycket roligare när man har fler enheter att tillgå. Problemet som jag ser det mycket är att det finsn ett tydligt skifte i codexskrivandet. Nya codexer har betydligt fler val och nischer och trix än vad de gamla har de är också betydligt mer intressanta. Jag spelar framför allt nya codexar (GK och Necrons). Så vad jag menar är att det är de äldre codexarna som har problem med att listorna inte är varierade. Ta GK listan tex den kan varieras väldigt mycket. Draigowing, Purifierspam, Henchmenspam etc. och necronlistan kan man variera betydligt mer. Tyvärr så förhindrar komp framförallt mallkomp detta eftersom det bara finns en lista som är malloptad. Så de äldre codexarna kan tjänar på att kunna varieras mer med komp men de flesta codexarna blir faktiskt mer likriktade.

  3. Hylander says:

    Jag gillar att vi har alla olika formerna. Jag tror att vi som spelare också blir bättre av att spela alla tre systemen, då vi hela tiden utmanas till att tänka annorlunda samt utnyttja våra enheter på olika sätt beroende på system.

  4. Hylander says:

    Oh men jag håller med Egge i hans analys. Tyckte det var värt att nämna det nu när jag för en gång skull håller med….. 😉

  5. mtz242 says:

    Om du istället jämför med Adepticons kvalifications turnering på fredagen, och isf top 16 tar top 10%
    Så har adeptiocon i top 25% Grey Knights, men Gothcon har 36% Eldar. Man kan bevisa vad man vill med statistik. Speciellt om man inte har mer urval än top 16, på 2 turneringar som är väldigt olika i storlek, och upplägg.

    • egges says:

      Fast du kan ju gå efter de 250 arméerna som spelade på adepticon och de 100 som spelade på gothcon. Det är ett bra urval. Oavsett hur man vrider och vänder på det så ser man att GK inte var lika dominerade i en kompad turnering som i en okompad samt att balansen mellan arméer var högre på gothcon.

  6. mindtrixarn says:

    Jag kanske är lite löjlig men jag vill inte spela mina GK:s längre.
    När de var Daemon Hunters var codexen mycket mysigare, sämre och framförallt, ingen spelade dem.

    Nu kan man inte vinna utan att folk anser att det redan var avgjort innan matchen började.

    Jag vill vara underdog. Nu står mina GK o dammar på hyllan.

    Det var bättre förr…

    • Gibber says:

      Håller helt med, mina GK har också fått samla damm sen nya codexen kom. Hejja s6!

      “Ta GK listan tex den kan varieras väldigt mycket. Draigowing, Purifierspam, Henchmenspam etc.”
      Detta säger väl allt? X-spam, X-spam. X-spam! Extrem och copy-paste-listor är så sjukt tråkiga att möta!

      • Pära says:

        Turneringsformen lär ju till stor del styra armevalen. Är det w-l-d och man måste vara obesegrad för att avancera kommer ju givetvis majoriteten ta den bästa codexen, är det dessuto okompat blir valet lättare för fler.

  7. Felix says:

    Kan säga så här mycket. GK är inte ensamt den mest valda armén till Ulricehamns Open 😉

    Listorna kommer släppas så fort alla skickat in, och jag tycker faktiskt att de är väldigt varierade men hårda listor. Ingen som jag kan se direkt kommer vinna. Alla har chansen just nu. Kanske finns någon lite sämre armé, men alla har ändå chansen tror jag.

  8. Alexander "Zurken" M says:

    I kompat finns det vissa listor man inte får spela, likaså i okompat (om man siktar på att vinna). Det är väl bra att både och finns. Skulle vara sjukt tråkigt om alla turneringar hade samma upplägg och samma missions.

  9. N.I.B. says:

    “Inga termagaunts, hive guards, shrikes, stealers, hormagaunts, zoanthropes, lictors tyranid monster finns på Adepticon vilket är synd.”
    Que? Inga Tyraniderarméer överhuvudtaget fanns på Adepticon, vilket förvisso var synd.

    Fantasia Fanatic är okompat (med två irrelevanta dammiga restriktioner mot dubbla Nob Bikers och Seer Councils), resultat var 1) Space Wolves 2) Necrons och 3) Grey Knights.

    Just sayin.

    • Per says:

      De tre arméerna var väl top 3 på adepticon också? Bara i annan ordning, har väl mer att göra med spelarskicklighet. Eller menade du just det att det var samma arméer ?

Leave a Reply

