Ulricehamn arrangören presenterar sig

Posted: 20 March, 2012 by egges in Intervju, Swedish tournaments

Som en ny arrangör med ett intressant hotell-upplägg tänkte jag ge Daskad – även känd som Felix Thuresson en möjlighet att presentera sig själv.  

Hur länge har du spelat 40k?

Jag har spelat 40k i ungefär 2 år nu. Jag började ganska samtidigt som det nya Blood Angels codexet kom ut. Egentligen ”började” jag mycket tidigare men det var mest med att måla. Min första modell köptes klart för mycket längre sedan och var en Tau Crisis suit. Efter det målade jag lite Sagan om Ringen gubbar och lekte med dem tillsammans med min bror. Vi slog lite tärningar och hittade på egna regler. Jag lade sedan det på hyllan när jag började på högstadiet.

Så du har haft ett uppehåll med hobbyn. Hur kommer det sig att du kom in i hobbyn igen?

Anledningen att jag började igen nu var för att en polare hade köpt på sig lite modeller och en regelbok. Vi spelade lite hemma hos honom med en nivå som inte är så seriös – vi använde kretskort och moderkort som terrängbitar. Jag hamnade sedan på föreningen Armagedon där man blev ännu mer in sugen i det hela när man träffade allt trevligt folk!

Det sociala är väldigt viktigt att komma in i för att fastna i hobbyn. Har du några speciella turneringsminnen?

Mitt bästa turneringsminne kommer nog just nu nere ifrån Varberg, då jag för första gången lyckades besegra Jimmy Johanssons vargar! Visst, jag körde med Lashar och 6 obbar men jag vann! Sen får man inte glömma alla andra matcher på turneringar. Har än så länge inte fått möta någon tråkig, dryg eller allmänt jobbig motståndare.

Du skall nu hålla i din första turnering (vi hoppas alla att den bli av). Hur kommer det sig att du vill arrangera en turnering?

När det kommer till min turnering så finns det inte direkt någon anledning till varför jag ville starta den. Det är mest en kul grej. När mina föräldrar började driva hotellet i somras såg jag det som ett perfekt ställe för en turnering. Jag tycker om turneringsklimatet i Sverige och gillar att vara på turneringar. Tyvärr blir det lite för sällan men det är något jag ska försöka ändra på i år.

Hur bestämde du upplägg? Finns det något speciellt skäl till varför du valde okompat?

Varför jag valde just 2000p okompat är endast för att det är vad jag tycker är roligast. Jag anser att man ska ha skoj, man ska även få spela med alla sina modeller man har köpt på sig för ganska dyra pengar. Vilket man inte alltid kan göra när man kör med kompmallen. Sedan har jag ju också tillåtit IA-listor, de finns ju inte med i kompmallen så det hade blivit krångligt att fixa in dem.

Sådant kan ju påverka turneringens inriktning rätt rejält. Vilken nivå vill du ha turneringen på? 

Tanken med min turnering är att det ska vara en väldigt bra stämning, inte allt för allvarligt, mer åt casual hållet. Självklart kommer ju de flesta spelarna gå in för att få en så bra placering som möjligt, men framför allt vill jag se att folk tar det som en trevlig helg med folk som delar intresset.

Vad tror du gör din turnering unik och varför skall folk spela på just din turnering?

Främsta skälen är hotellet vilket jag hoppas lockar mer folk. Det är ett underbart hotell med en omgivning som är bättre än så. Första gången nu så vet ju inte folk riktigt vad de ska förvänta sig, men jag hoppas på att turneringen blir av minst en gång om året om inte mer och då kan ryktet spridas om hur bra det är. Hotellet vi spelar på kommer även att byggas ut över sommaren som det ser ut nu, så nästa turnering kan man öka deltagarantalet till runt 100 personer om man skulle vilja det!

Intressant, jag vet att AdeptiCon spelas på något hotell men detta kan vara en bra början. Kan du kort beskriva dina tankar hur turneringsscenen ser ut i Sverige idag?

Jag har svårt att säga hur turnerings Sverige ser ut just nu, då jag är på alldeles för få turneringar. Men av de jag har varit på har det varit väldigt trevligt klimat och inte allt för mycket sura miner vid förlust. Det verkar vara väldigt uppdelat på hur uppläggen på turneringarna är mellan syd och nord. Då folket mer norr ut inte verkar köra så mycket kompat alls, jämfört med här nere i söder. Här känns det som det är en mycket större mängd kompat. Så jag ville göra något som bidrog till variationen.

Finns det något du skulle vilja ändra?

Jag skulle personligen vilja se mer högpoängs okompade turneringar med poäng som närmar sig 2500 då de inte finns alls i Sverige just nu. Kan vara så att det är lite väl mycket poäng, då en del inte kommer kunna deploya hela sin armé och alla har inte arméer över 2000p, men jag skulle vilja se någon försöka sig på något sånt!

Lite avslutningsvis tänkte jag vi skulle prata kort om ETC. Vad säger du, som inte är så turneringsaktiv i dagens läge om detta? 

Visst blir man lite mer motiverad när man vet att det finns så många bra spelare i Sverige, men jag kan inte säga att jag tänkte på det när jag bestämde mig för att starta turneringen. Jag kommer, om allt går som planerat, åka ner och kolla själv på turneringen! Dock följer jag den ganska noga annars och kommer följa din blogg annars.

Tack så mycket, Felix för att du tog dig tid att svara! Jag hoppas att din turnering blir av och att vi får en reguljär turnering i Ulricehamn. Har du någon mer som du vill tillägga?

Jag skulle vilja tacka Erik Fransson för hjälpen med hemsidan. Den blev grym! Och se gärna till att anmäla er snarast på hemsidan!

Ulricehamn Open går av stapeln 12/5 och pågår två dagar. Om ni vill anmäla er till Ulricehamn open så kan ni besöka denna länk: http://www.ulricehamnsopen.se/

Comments
  1. Felix says:

    Får nog ta och rätta migsjälv där, Jag har bara spelat i 2 år 🙂 Blev en liten typo när jag skickade den till dig

  2. Alexander "Zurken" M says:

    Jag är taggad på 2000p okompat iaf. Sen får vi se hur pigga mina motståndare är på “tripple suprice”, alltså, Dubbla Landraiders och en Stormraven, men knashårt innehåll ;).

    Väldigt bra initiativ Felix!

Leave a comment