Gamers weekend och lottning

Posted: 25 January, 2012 by egges in Okategoriserade

Till helgen är det GW – Gamers Weekend. Ett alltid ypperligt för att umgås, spela spel och kanske softa med en liten öl. Med stämning på topp så ser jag väldigt mycket fram emot det. Själv kommer jag försöka måla allt mitt idag. Har egentligen inte så mycket att måla men det måste ju ändå bli klart! Dock så kommer Micke Carl inte vara med, som skulle vara den som sköter administrationen. Så det blir jag. Men detta fick mig att fundera. 

Hur skall man egentligen lotta? I detta fall är GW en mindre tävlingsinriktad turnering så det jag kommer göra är att första omgången lottas efter komp och sedan efter inspelade poäng (som vanligt) man kan inte möta samma förening första matchen men övre hälften kan göra så sedan efter match 1 men aldrig undre hälften.

Egentligen ger detta en grym fördel för de bättre spelarna. De flesta utav de bättre spelarna kommer från en förening med klart fler duktiga spelare än en. Genom att ta bort chansen att möta den bra spelaren (eller spelarna) så ger det större chans att den spelaren får en lättare turnering och de andra, lägre rankade spelarna får möta hårdare motstånd. D v s att chansen att möta en bra spelare är lägre för de duktiga spelarna och högre för de sämre.

Är det verkligen så swissen skall fungera?

Ju mer jag funderar på det desto mer säker är jag att rankingen borde spela en roll första omgången. Topp 30 kan gott vara tvungna att möta varandra och de undre kan slippa möta samma förening. På så sätt tror jag det blir jämn fördelning över alla matcher så att övre hälften får möta rätt motstånd och undre hälften får en mer passande lottning.

Hur tycker ni? Skall duktiga spelare få lättare motstånd eller gör det inte så stor skillnad att det är värt att ta upp?

Comments
  1. Jimmy says:

    Låt första matchen ta hänsyn till föreningstillhörighet. Kör sedan som du säger om övre halvan.

  2. Hylander says:

    Tja hur gör man i övriga sporter världen över? Oftast vill man där ha de tuffa matcherna i slutet av turneringarna och inte i början därför seedas det. Dock anser jag inte vi skall pilla med sådant varken till fördel eller nackdel för bra spelare. Att vi “slipper” möta klubbmedlemmar tycker jag är bra då argumentet “Det kan jag ju göra hemma”, enligt mig, är att ta hänsyn till.

    Så kör på som vanligt. Undvik föreningar i första rundan. Lotta komp. Därefter undvik föreningar på lägre halvan. Detta har ju mottagits positivt under, så vitt jag vet, alla turneringar jag deltagit i där det funnits. Man skall inte fixa något som inte är sönder, gärna diskutera men ändra inte bara för ändrandets skull.

    Puss i ljumsken i förskott…

  3. Hylander says:

    btw MC kanske kommer med men är inte säker, därav gjorde Putte misstaget att låta dig sköta det hela 😉

  4. egges says:

    hmm…jag ser att Jimmy och Hylander är snabba på att skriva protester här…undrar varför…

  5. fjugin says:

    Att seeda så att bra möter sämre är ju vanligt i många andra sammanhang, då man vill att bra spelare ska mötas på slutet. Vanligtvis används det dock när man bara spelar om vinst-förlust, inte upp till 20 poäng, och även bara när man blir utslagen vid förlust. Då innebär seedning att de som är bäst inte slår ut varandra tidigt i turneringen.

    Spelar man swiss har man inte längre det problemet, och det enda seedning gör är att ge stor fördel till bra spelare som lätt plockar uppåt 20 poäng och får försprång gentemot alla andra. Om man seedar så att bra spelare möter bra spelare i första rundan borde problemet bara förflytta sig till nästa runda, där några sämre spelare som mött varandra har fått stora vinster.

    Jag tror lösningen är att inte göra det lika bra eller viktigt att ta stora vinster, t.ex. med ett poängsystem liknande defcons. Fortfarande fördel att vara med i en förening med många bra spelare, men inte lika stor.

  6. Jocke Rapp says:

    Jag tycker att fjugin som vanligt skriver något smart och håller med.

    Dock är ju frågan vad det är man vill uppnå med att inte ha slumplottning runda 1 och sedan swiss utan undantag. Komplottning första rundan börjar för mig kännas lite förlegat, eftersom nästan alla kompade turneringar numera använder någon form av aktiv komp för att jämna ut matcherna.

    Jag kan prata för min egen del (och jag tycker mig vara en av de här “övre halvan”-spelarna. Är det viktigt för mig att möta liknande komp första matchen? Nej, aktiv komp löser det. Är det viktigt att slippa möta någon från samma förening? Nej, det viktiga är att få spela mot nån som har samma placering som jag.

    För att bestämma matchups första omgången ser jag två bra alternativ: slump eller ranking. Ranking innebär att alla matcher blir jämna sett till spelarkvalitet, vilket är vad som i teorin ska finnas kvar när kompen aktivt reglerar arméerna och vi bortser från bra/dåliga tärningar. Invändningen att duktiga spelare slår ut varandra finns inte i 0-24 systemet.
    Fördelen med slumpen är att den teoretiskt är väldigt rättvis, då en bra spelare har större chanser att få mycket poäng genom att han möter någon sämre, men å andra sidan kan det slå väldigt snett om Jeppa får möta David G men Pär N får möta nån som spelar på turnering för första gången.

    Min slutsats verkar vara att rankingen är awesome och att den borde användas till lottningen match 1, varken komp eller förening spelar in. Följande rundor spelar endast turneringspoäng in, förutom i undre halvan där även förening tas hänsyn till.

Leave a Reply

