Warhammer 40k 6:th rumour

Posted: 23 January, 2012 by egges in Okategoriserade

Vi har alla sett filen, tror jag. Åtminstone de flesta. Jag tänker inte ens bry mig om att diskutera ifall det är sant eller ej. Om det är någon som kör ett april skämt så är det ett alldeles för bra skämt för att jag skulle vilja undvika det – då skulle jag bara vara tvungen att vara med. Om det är någon som byggt upp filen hemma så är det bara muppar för att de börjar på sidan 24 eller så.

Jag tror filen är riktig men tror att det är i ett test-stadie. Kanske riktigt tidigt men ändå. Det kommer inte hindra mig från att blogga om det som att vi har fått en bra smak på 6:e.

Så vad gillar jag? Nytänket är gott. Nytt sätt att spela uppdragen, ny ordning på faserna, olika sätt att charga o s v. Det är ett nytt spel och inte bara en uppgradering längre. Det är sjukt kul och väl värt att se fram emot.

Movement phase är väldigt intressant nu. Snabbare förflyttning jämnas ut med effektivare skytte. Helt ok för mig. Jag har hört att folk anser att det går snabbare att spela och det kan jag nog hålla med om. Färre gånger du flyttar dina figurer speedar upp rätt mycket. Fler figurer som dör tidigare är också bra för hastigheten. När jag spelade nu i Helsingborg så i en match flyttade jag samtliga 80 figurer i varje runda två gånger och flera gånger tre. Det tog sjukt lång tid. Med dessa regler behöver jag bara flytta en enda gång. Väldigt bra.

Det känns som att förflyttningar blir än mer viktiga och särskilt med stora förflyttningsmöjligheter över hela bordet. Positionering kommer bli viktigt.Att det finns massa olika sorters förflyttningar också gillar jag med. Du har en hård charge som kommer långt, en som kommer kort med som gör att du får skjuta om du dödar din fienden, du kan flytta snabbare och mindre snabbt och flyttar du inte så blir du lättare att träffa. Klart en kul balanserande grej.

Mina nids träffas likadant som innan, dock och har nu sämre cover. Det är illa för mig…

Assault har blivit…tja, egentligen densamma. Detaljerna är lite annorlunda som att man kan döda av fistar lättare nu men annars är det inget speciellt. Nu kommer man vilja döda motståndaren direkt för annars får man en initiativ 10 charge nästa runda. Då kan det antagligen vara bättre att döda motståndaren man chargar och sedan stå lite i cover för att få dra åt sig eld istället för att bli ihjälchargard.

Skyttet är…mje. Inte så intressant för mig. Allt dödar mina nids lättare och även om mina enheter skjuter som regel bättre (Tyrannofex som skall jaga tanks träffar på 3+ om de inte rört sig) så tror jag nidsen förlorar rejält här. Utom på en sak. Det står en sak i PDF:en som jag verkligen gillar; ingen modell skall kunna se mer än halva slagfältet. Det skall alltså finnas rätt mycket terräng och gör det inte det skall man vara snällare med att säga att terräng blockar LOS mer “dense terrain”.

4:th skogar igen! Woho! Äntligen! I kombo med sämre cover, bättre förflyttningsmöjligheter för alla arméer och viktigare med positionering ser jag bara detta som extremt positivt. Kul som fan och hoppas de inte tar bort regeln.

Blasts blir mycket bättre, om jag förstått det rätt. Riktigt. Mycket. Jävla-mycket bättre.

Consolidation phase har jag egentligen inte sett över så mycket än. Likaså snabba open topped transporter. Jag har känsla att de är ruskigt bra, dock. Huvuduppdraget i boken gör att man inte bara kan reserva och få en enkel vinst genom att ta ett objektiv. Du måste vara med om att ta objektiv. Du måste vara inne i action för att lyckas.

Och muppar som sitter i fordon kan inte hålla objektiv. Ha! En sjukt vettig och balanserande faktor! Fråga Asplund om hur mycket bättre den regeln gjorde Fantasia Fanatic! Så uppdragen uppmuntrar blod och samtidigt så kommer reserver in väldigt aggressivt. Mycket intressanta idéer som verkligen öppnar upp för ett snabbt actionfyllt spel.

Jag tycker också fordonens skadetabell och hantering är intressant. Vi får se hur det slutgiltiga ser ut men jag tycker faktiskt det ser riktigt bra ut. En klart mer eskalerande tabell är kul och ökar skillnaden mellan ett fantastiskt bra slag och ett fantastiskt kasst slag. Ett hyggligt slag kommer som regel börja kännas på fordonet.

Sedan har vi vissa saker jag verkligen inte gillar. Karaktärer känns som de delvis blir bättre (genom att de får ha direkted attacks – “Åh! du hade en fist där? Inte längre…”) och det är alltid ett fel steg i spelet. Å andra sidan blir de sämre om motståndaren kan börja tvinga saves på karaktären tidigare. “Ja, jag skjuter med tre laser och två bolters, allt woundar. Directed fire. Din karaktär som ändå är odödlig kan börja få ta lite 2+ saves från bolters. Lasrarna tas på dina multi-wound-as!”

Det kommer givetvis inte hända så ofta men ändå…

Så det var mina tankar i korthet. Jag kommer blogga mer om det. Särskilt om jag kommer på någon kul liten grej som kanske kommer finnas kvar i spelet tills det är färdigt. Annars får jag gärna reda på vad ni tycker är kul med nya 40k reglerna? Finns det någon liten sak som är liten men viktig eller har ni någon annan favoritregel?

 

Comments
  1. BLOODLETTERS says:

    Tycker det är rätt väg att gå med så gott som allt jag läst om ryktena (dock, läser inte riktigt allt för vill inte förstöra stämningen av att läsa en helt ny regelbok) samt av vad jag läst på detta blogginlägg ser jag verkligen fram emot 6:ed.

    Steget från 2:ed till 3:ed var underbart och hoppas på en liknande upplevelse denna gång.

  2. L3go says:

    inväntar släpp av regelbok innan jag yttrar mig.

  3. Asplund says:

    Förändring förnöjer!

  4. Hylander says:

    Jag bryr mig när reglerna släpps. Men jag håller med Asplund, som alltid. Samt att jag gillar alltid att läsa vad Egge skriver 😉

Leave a Reply

