Komp på RydCon

Posted: 10 January, 2012 by egges in Comp, RydCon

Nu när så många turneringar är mer eller mindre okompade så är det dags att ändra upplägget på RydCon. Nedan har jag ett förslag som jag aldrig hört talas skulle ha använts tidigare på turneringar. Det innehåller en restriktionsdel, en armé-komp del och en subjektiv bedömning men är enklare än vad det låter.

Restriktionsdel

Här kommer det vara restriktioner baserat på vilken armé det är. Ni som kommer ihåg en tidigare post jag hade om restriktionsmall så liknar denna det. Jag ger ett exempel:

Grey knights
Max en dubblering utöver rhinos/razorbacks och Troops som börjar i codexet som Troops. Alltså inga paladiner får dubblas men vanliga marines får.
Som en dubblering räknas också 10 Paladiner samt den där eternal warrior fjanten.
Armén får inte innehålla fler transporter än antal ickeTroop-val (hela valet) på minst 100 poäng. Ett elit-val kan ha en eneht på 100 poäng och en transport där då båda slår ut varandra.

Detta var ett snabb exempel. Arméer som sedan inte är lika välkänt hårda får färre restriktioner.

Utöver detta så kommer:

Armékompdel

Alla spelare börjar på 20 turneringspoäng. Sedan kostar en viss armé en viss poäng.

Grey knights 20 poäng.
Space Wolfs 18 poäng.
IG 17 poäng
Blood angels 17 poäng
Space marines 14 poäng
OSV

Man väljer alltså sin armé och får så mycket minus i grund. Så marines börjar spelet med 6 poäng mer än Grey knights.

Rätt enkelt.

Subjektiv kompdel

Varje armé kan med en subjektiv kompbedömning ge +4 i komp. Alltså kanske inte Grey knights inte startar på 0 i poäng utan på 4. Detta sätts helt subjektivt.

Tanken är rätt enkel. Alla skall försöka göra sitt bästa att opta inom mallens gränser och göra så hårda arméer som möjligt. Man vet om vilka arméer som kan få vilken komp och väljer sin armé därefter. Det är inte heller helt säkert vilken armé som faktiskt är bäst i detta system. De som misslyckas mycket med att opta kommer få pluspoäng men det är troligen mer värt att lyckas hitta den ultimata armén i systemet men lite tröst får man.

Jag har tänkt lite på detta system och tror faktiskt väldigt mycket på det. Det är ett öppet system där spelarna gör sina val, är beredda på att de skall opta max och kanske får en liten boost om de inte lyckas. Ingen behöver jaga komppoäng men variationen på arméerna kan bli klart större på vissa områden. Även om jag tror att det kan streamlinea vissa arméer.

Vad tycks? Alternativet är ren subjektiv bedömning på RydCon 0-30 poäng.

Comments
  1. Erik says:

    Din restriktionsmall verkade också skitbra.

    Angående denna typ av komp så tycker jag att det är just riktigt bra troops som gör vissa böcker för bra, vilka kommer genom detta utan problem.

    SW har t.ex. inga problem att med 2x long fangs, nån präst, scouts, wolf guards osv få nog med transporter för att sedan spamma massa grey hunters.

  2. War Cry says:

    20

    All komp är bra, så länge den inte är statisk….

  3. Benmannen says:

    Jag gillar ditt upplägg också. Verkar mycket bra och väldigt annorlunda från alla andra turneringars system.

    Det får min röst 🙂

  4. Lill-Simon/Styranimon says:

    Låter som en awesome idé! 😀

  5. Hylander says:

    Variation förnöjer !

    Och ja, jag kommer att lusläsa och försöka osta 😉

  6. Bengtsson den yngre says:

    Låter ball, men ännu ballare hade det varit om Rydcon, som började med okomp för att tillföra variation till den svenska turneringsscenen nu gick över till subjektiv komp eftersom det nu är en av de absolut ovanligaste varianterna

    • egges says:

      Jag tycker själv att subjektiv komp är bäst men känner att jag måste ligga på en subjektiv bedömning som ändå är rätt seriös. Förra året kunde jag komma undan (ingen klagade på sin komp) men om det blir kompen som avgör turneringen så vill jag själv sätta ned mycket tid på bedömandet vilket jag känner att jag inte kommer kunna/hinna med bröllop i krokarna.

  7. Cadelin says:

    Gör det inte för krångligt bara egge, som det brukar påpekas så kommer optarna få ännu mer fördel av ett krångligt system.

  8. Alexander "Zurken" M says:

    Jag tycker det ser vettigt, roligt, udda och intressant ut. Riktigt bra med andra ord 😀

  9. lurräven says:

    Allt som gör att jag måste läsa ytterligare restriktioner utanför mitt codex och som dessutom begränsar vilka figurer jag kan använda kommer inte få min röst.

  10. egges says:

    Njae…det är helt klart ett mindre begränsat system än okompat när det gäller att ta enheter som är valida för att vinna.

  11. Erik says:

    Bara det blir så enkelt att jag förstår det när jag är bakfull! Så skiter jag i vad du gör! Ryd är ett givet åk för min del!
    När öppnar anmälan 🙂

Leave a Reply

