Warpstorm uppdragen speltestas – 2!

Posted: 28 December, 2011 by egges in Missions, Okategoriserade, tactics

För att fortsätta mitt projekt att hamna topp 10 under 2012, vilket innebär att jag skall hålla mitt taktiska geni fortsatt hemligt, så tänker jag gå igenom andra uppdraget till Warpstorm för att endast jag skall ha koll på dem och igen kommer jag bara beskriva uppdraget utan att ge några tips på hur man kan tänka för att klara sig bra i det.

Mitt första tips är att ha snabba enheter för detta uppdrag. Efter speltest så kommer enheter visserligen framåt förvånadsvärt snabbt ändå. Detta på grund utav att motståndarens enheter måste förbi dina enheter så du kan få några charges för extra förflyttning under spelets gång. Men det är väldigt viktigt med att ha deep strike och outflankande enheter. Fast nu hoppar jag lite i förväg. Uppdraget i sig är stt ha scoring enheter inne inom 12″ från motståndarens korta bordskant och det finns enkelt tre sätt att få scoring enheter dit.

1. Snabba transporter. Inget snack, alla förstår det och det bör funka bra. Nackdelen är att du inte kan använda det som transporteras till att slåss. Börjar du mucka gräl med motståndarens hela armé med dina scoring enehter så är du snabbt körd. Du måste ha en scoring enhet som du inte bryr dig om och som transporteras i något som inte behöver slåss. Jag tänker på liten enhet dire avengers i falcon eller en guard enhet i en valkyria.

2. Deep strike. Helt klart ett enkelt sätt att komma framåt. Troligen kan man ofta slippa slåss mot jobbiga motståndar-enheter och har man en enhet som kan skjuta lite kan man deepa lite säkert och sedan springa in och sedan stå och sympatiskjuta lite. Jag tänker mig en femma marines i pod. De behöver egentligen inte slåss men det kan vara bra om de kan ta lite stryk från motståndarens enheter. Perfekt är det om dessa enheter kommer in sent så att de enkelt kan komma in i motståndarens deployment zone.

3. Outflank. Egentligen skall infiltration vara med men infiltration måste slå sig igenom motståndarens armé och reserver så förutom massa stealers ser jag inte detta som ett vettigt alternativ. Outflank kommer vara lätt det enklaste sättet att komma in i motståndarens sida. Troligen kommer motståndaren inte ha resurser för att täcka upp båda long edges. Märk att infiltration-scoring-enheter är bra i första uppdraget också.

Regelfråga: vanligen kommer outflank kunna komma in från kortsidorna men denna gång kommer reserverna från detta håll. Jag har antagit att man får komma in från långsidorna, stämmer detta?

Enklaste sättet att kontra dessa möjligheter är att ha en enhet med charge-möjligheter i reserv. Den enheten kan kontra nästan alla möjligheter motståndaren har att oskadat, enkelt ta det primära uppdraget. Här ser jag mig en veteran enhet med några plasmor, assault marines, chaos bikes med några plasmor och kanske en fist eller raveners.

När det gäller de sekundära uppdragen kan det vara värt att strid inte blir riktigt så normalt som det brukar vara så något objektiv eller ta quarters är nog rätt vettigt. Om du kommer vara tvungen att köra igenom motståndarens armé kan KP vara vettigt men du kommer antagligen ta rätt mycket förluster också.

I detta uppdrag behöver man inte läsa uppdraget lika noggrant men tänk på att du vill ha EN scoring enhet inom 12″ från motståndarens kortsida. Det räcker. I uppdraget tycks det inte göra någon skillnad hur många enheter du har inom 12″ så försök ha en dedikerad enhet som kan gömma sig. Om du inte får in en scoring enhet inom 12″ så tänk på att det ger dig 2 turneringspoäng att ha en scoring enhet inom motståndarens deployment zone. Enkla poäng. Om du inte är död.

Tänk också på att för att vara inom 12″ så måste man också vara inom motståndarens triangel. Det gör det lite svårare men inte så extremt.

Så! Så länge jag inte ser till att ni får reda på hur jag tänker och hur jag hoppas motståndarna gör misstag så kommer jag nog kunna klara mig rätt bra. Har jag missat något?

Leave a Reply

