Warpstorm uppdragen speltestas!

Posted: 22 December, 2011 by egges in Article series, Swedish tournaments, tactics

Som en turnering som jag väl ser fram emot, mycket på grund utav sina mer vågade uppdrag, så tänkte jag att det finns alltid saker som blir konstigt när man testar nya saker på turneringar. Jag tänkte göra en sammanställning utav uppdragen, uppdrag per uppdrag, med lite fokus på frågor som kom upp under spel. Idag tänkte jag gå igenom uppdrag 1. Jag har som mål att försöka ta alla uppdragen men det kanske blir lite sisådär om jag inte hinner speltesta dem.

Jag tänker inte nämna något alls om taktiska valmöjligheter. Jag tänker komma topp 10 nästa år så jag tänker inte ge er några taktiska tips alls. Bara så att ni vet.

Mitt första taktiskta tips är att ni måste ha speltestat uppdragen. Det finns många små nyanser som skiljer sig åt i uppdragen och det är viktigt att man förstår dem för att klara sig bra. Små specialregler kanske påverkar din armé negativt om du inte frågar arrangören tidigt på svenska40k. Dem har visat sig vara väl förberedda och villiga på att svara på frågor så se till att göra det!

Uppdrag 1. Fortifications

Uppdraget är ett vanligt pitched battle i grund. Sedan skall man bygga fort. Dem som bygger måste vara scoring och får inte göra något annat alls. Enheten måste vara utanför 12″ från sin kant så ingen enhet kan inte bygga första rundan. Utom de som scoutar eller infiltrerar, givetvis.

Regelfråga: Enligt arrangörer så får enheter som bygger inte ens göra något passivt. Hur är det med Tyranid warriors och deras synaps? De får inte stänga av den och då får de inte bygga? Mitt förslag är att ingen får göra något medvetet under sin runda men alla passiva saker som ger FNP, cover e t c gäller.

Så scout och infiltration kan ge er en poäng per varje enhet som bygger från runda 1. Det är en bra sak. Jag tänker ha en liten genestealer enhet, själv. Att motståndaren skall förstöra dina befästningar är mer eller mindre en händelse som aldrig kommer ske. För att förstöra ett fort måste enheetn spendera en runda med att flytta in i bas till bas med befästningen och sedan en runda där de inte gör något alls. Inte så troligt att det sker. Så var inte så rädda för att er befästning skall gå sönder.

Detta i sin tur innebär att man måste bygga en jäkla massa befästningar så tidigt som möjligt. Samtidigt så får inte befästningarna vara inom 12″ från varandra. Inklusive motståndarens befästningar. Du kanske kan positionera dig som så att du lyckas stänga in motståndaren genom att helt enkelt bygga in honom. Inte enkelt, egentligen men lyckas du (exempelvis med de där scout enheterna) så har du kommit en bra bit på vägen till en säker vinst.

En sak som är lätt att glömma är just 12″ ifrån varandra på befästningarna. Vi spelade som så att man säger att en enhet skall bygga och sedan får man placera markören utanför 12″ från något objektiv. Om enheten inte var utanför 12″ och alla i enheten inom 8″ från markören så fick enheten inte göra något alls.

Regelfråga: Går det att säga att man bygger fort, märka att det inte går och sedan ändå gå eller får man inte göra något alls tills sin nästa runda? När man säger att man skall bygga,  går det att mäta  12″ gränsen och 8″ gränsen innan man väljer vart objektivet skall placeras?

Utöver detta så är det värt att klura på de övriga uppdragen man har. Om motståndaren tänker satsa mycket på befästningar kanske ett uppdrag där man tvingar in denne utmed mittlinjen vara bra? Om motståndaren försöker hålla sig på sin kant så du kan bygga fler befästningar så kanske ta quarters är din grej?

Det finns lite intressanta aspekter till detta uppdrag och mycket taktiska möjligheter. Men primärt är mitt taktiska tips att spela uppdraget för det är en helt annorlunda upplevelse.

Har ni spelat uppdrag 1 från Warpstorm och i så fall; hur mycket tyckte ni att ni lärde er?

Advertisements
Comments
  1. Alexander "Zurken" M says:

    Även om det är svårt att förstöra ett fort, så är det enkelt att hindra ett bygge. Det är värt att tänka på, snabba enheter som kan förstöra byggen genom att gå in i närstrid med byggande enheter är värt att satsa på.

    (över lag så gynnar många uppdrag snabba enheter).

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s