Intervju – Fantasia Fanatic

Posted: 21 December, 2011 by Asplund in Intervju

Väl time:at efter jag sett Egges post om topp nio turneringar i Sverige damp sista delen i en intervju ned i mailboxen.

Jag tror de flesta hört talas om Fantasia Fanatic vid det här laget. Men för er som missat det så är det en turnering i björkarnas stad Umeå. 2000 poäng okompat, de flesta kör hårda, men balla enheter. Sker två gånger per år (när detta skrivs så är nästa datum 28-29 april). Singel- och lagtävling ihopbakat i en härlig röra. Soft-points för målning är något högre än på andra turneringer, och det finns dessutom schemalagd tid för att spana in alla timmar folk har lagt på sina plastgubbar. Grymt bra för inspirationen! Domarbesluten är mer RAI än RAW och norrlänningar är trevligt folk.

Skulle jag ställas inför problematiken att bara kunna åka iväg till två turneringar per år skulle båda bli Fanatic. Faktiskt tycker jag de tävlar i en klass för sig. Variationen, stämningen, schemat och blandningen av spelare är oslagbar.
Men över till Andreas “Dea” och Daniel “Dante82”.

/Asplund

När och hur gick första Fantasia Fanatic av stapeln?

Det var någon gång i slutet på 90-talet, mest troligt hösten 99. Då var vi kring 40 spelare totalt, 30-talet 40K spelare och mindre än 10 Fantasyspelare. Sedan kom 6:e editionen Fantasy och ett överslag började ske här och samtidigt som Fanatic växte ganska snabbt till ca 70-80 deltagare i början av 2000-talet så var det ca 70% Fantasyspelare och 30% 40K-spelare. Turneringen drog framöver mellan 60-100 deltagare med någon topp på strax över 100-talet spelare, fortfarande övervikt fantasyspelare. Det dröjde till femte editionens 40K innan 40K spelarna kom ikapp och vid hösten 2008 var det ganska lika, det var också då vi började få besök från södra halvan av Sverige och deltagarantalet steg en bra bit över 100 spelare. Hösten 2009 tog 40K över stort och från då till dagens dato har 40K respresenterat 2/3 av startfältet.

Vad har hänt med upplägget under årens lopp?

Överlag har det varit samma typ av upplägg, det som har ändrats mest är målningspoängen. Först hade vi en liten del målningspoäng till turneringen och inget krav att man måste ha målat, men då vi hade spelare som kom med figurer som inte ens var ihoplimmade tog vi ett krafttag för målningen och satte 100poäng i målningskategorin. 60poäng fick man automatiskt om man var färdigmålad, men sen kunde det skilja upp till 40poäng mellan de färdiga arméerna (och då var det som nu, max 100 battlepoints). Detta hängde kvar ett bra tag i olika former, men det visade sig vara rätt orimligt på många sätt. Så poängen som kunde skilja sänktes till 20poäng, alltså en maxvinst mellan de bästa resp. sämsta arméerna. I och med att målningen hela tiden blev bättre har poängen justerats och nu anser vi att vi har hittat en bra nivå där man som mest kan tjäna 10poäng på målningen. Vi har nu också en väldigt bra målningskultur i Umeå och väldigt mycket målning sker nere på föreningen där nya spelare lär sig av de mer erfarna målarna. Sedan hur mycket Fantasia Fanatic har bidragit till detta går inte att veta, men vi vill tro att det hjälpt till en hel del.

Utöver det har vi haft med fler softscores som quiz och fairplay, men detta har antingen lyfts ut eller förts över till lagtävlingen sedan vi började med den. Olika typer av scenarioupplägg har naturligtvis ändrats hela tiden för att anpassas till nya editioner eller bara för variation.

Hur stor del beror på eget tyckande, och hur mycket på besökarnas?

Det är mycket en kombination, Nästan alla nya koncept som förs in i turneringen har skapats av av oss två, lagtävlingen med alla dess moment t.ex. Dock formas mycket av detta sedan av input och åsikter från spelare samt från detaljer som vi själva märker fungerar dåligt eller som kunde vara ännu bättre när vi ser dem spela ut på en turnering första gången. Det kan vara ganska roligt ibland för oss som har gjort detta så länge nu när vi för 5 år sedan tittade tillbaka på turneringar vi höll för 10 år sedan och tänkte “hur kunde vi göra som vi gjorde då ang. ditt och datt” och nu när vi tittar tillbaka på turneringarna vi höll för 5 år sedan så tänker man fortfarande ganska lika. Ett exempel på detta var när vi för länge sedan började med best painted omröstningar så lät vi spelarna bara rösta på en armé från de spelet man spelade (40K spelarna röstade bara på en 40-armé och Fantasyspelarna på en fantasyarmé). Några år senare tyckte vi det kunde bli något av ett problem då 40K var betydligt mindre och vi inte tyckte att underlaget för Best painted omröstningen blev bra och var väldigt utsatt för t.ex kompisröstning, så vi kastade om spelarna och lät fantasyspelarna rösta på 40K arméerna och vice versa. Detta skapade en del missnöje då folk ville rösta på sin “egen” del av turneringen, för att det kändes roligare eller för att de inte alls var intresserade av figurerna som tillhörde andra spelet. Jag minns inte längre riktigt hur länge vi körde omkastad röstning men en lördagkväll då vi skulle förbereda för morgondagens omröstning och funderade på om hur vilka som skulle rösta på vilket spel så kom tanken “men varför låter vi inte alla rösta på en armé från resp. spel?”. Vi gjorde slag i saken direkt och lät alla rösta på båda spelen morgonen efter och så har det varit sedan dess, och när man sedan tittar tillbaka på det så har vi svårt att förstå varför vi inte gjorde så från första början.


Arrangörspose 1A och 1B.

Vad har ni blivit mest förvånade över för reaktioner?

D: Det är de gånger vi har ändrat något som vi tror är något överflödigt att ha med eller ändrar för att få lite mer variation men reaktionerna blir istället “Men varför har ni ändrat/tagit bort det där? Det var ju jättebra.”. Det tydligaste exemplet jag kan minnas är när vi kört lagtävlingen ett antal gånger och fick intrycket när vi talade med spelare under turneringen samt från utvärderingen efteråt att folk tyckte lagtävlingen började kännas mer som något “obligatoriskt” moment som man var med i för att andra var med i lag. Så vi tänkte vi tar bort den så länge då vi inte ville ha med mer moment än nödvändigt, men redan gången efteråt kom många kommentarer varför den var borta så uppehållet blev bara en turnering. Men det behöver inte vara så stora moment som lagtävlingen det handlar om utan det kan också vara småsaker som mindre schemaändringar eller små justeringar i scenarioupplägg som skapar många reaktioner om varför vi ändrat något som uppenbarligen uppskattades mer än vi föreställt oss.

A: Kanske ingen reaktion men det faktum att så många väljer att åka så långt år efter år (eller ja, två gånger per år) för att besöka Fanaticen förvånade mig till en början men nu är jag mest glad (och lite stolt över det).

Hur ser ni på de två heta potatisarna (iaf om man följer stridshammaren.se) okompat (med vissa restriktioner), men framförallt målningspoängen?

När vi började hålla turneringar var vi rätt isolerade från övriga warhammersverige med bara lokala spelare och så långt till andra turneringar att det inte var några som reste runt på turneringar söderöver. Internet hade inte slagit igenom heller så komp var inget begrepp vi kände till före vi fick besök från södra sidan av dalälven. Efter att vi satt oss in i kompen tog vi beslutet att vi kör okompat på Fantasia Fanatic, och det har vi hållit fast vid trots påtryckningar från flera håll genom åren. Turneringsmentaliteten hade under våra “isolerade” år hunnit utvecklas från rätt många extrema arméer till att man kanske hellre spelar mindre extrema listor man trivs med att spela. Sedan är ju definitionen av hårda listor olika från person till person och det är ju inga fluff-komp listor vi spelar med här uppe. Hursomhelst känner vi att vi har en trivsam nivå på turneringarna trots den geografiska spridningen vi har och vi känner oss rätt nöjda med det, och tycker man att okompat är något som helt går bort får man låta bli att komma. Man kan ju aldrig blidka alla.

Sedan det här med målningspoängen. Vårat mål är att få så många som möjligt att tycka att poängen är ok men ändå låta den inverka på alla spelares resultat. Återigen går det ju inte att blidka alla, tar vi bort den kommer folk att klaga, har den för liten inverkan kommer folk att klaga, har den för stor inverkan kommer folk att klaga. Vi har som sagt hittat en nivå som vi är nöjd med och som vi känner har stöd från majoriteten av spelarna.

Fina och fula gubbar.

Ni är utan tvekan den svenska turneringen med störst spridning på varifrån era deltagare kommer ifrån. Märker ni några kulturkrockar?

Ja, defenitivt. Största skillnaden är regeltolkningar, många lokala Umespelare spelar bara Fanaticen, medan många av våra tillresta spelare är ofta erfarna turneringsspelare som spelar flera turneringar per år och skillnaden på hur eller vad man tolka reglerna på för sätt kan gå  isär. I många fall vid otydliga regler finns det en praxis från turneringssverige för hur man löser problemet som lokala spelare inte känner till och det blir lite av en kulturkrock. Mer warhammer är ju ett och samma “språk” och för mesta kommer folk överens utan problem. Även scenariomässigt märks det ibland när vi testkör dem här uppe och folk tycker det funkar bra medans grupper av spelare från andra delar av Sverige ser ett och samma typ av problem med samma scenario.

Har det blivit någon skillnad på Fanatic sedan sörlänningarna börjat komma upp? Ökad resultathets, bättre/sämre spelklimat?

Listorna har blivit hårdare, rejält mycket de första gångerna men det gick tillbaka efter det. Dock fortfarande hårdare än vad det var innan. Resultathets tycker vi inte är så farligt, det är mest inbördes mellan sörlänningarna som det kan märkas. Spelklimatet tycker vi är på topp fortfarande. Kanske nån mindre dipp för något år sedan för en del spelare då det var riktigt extrema listor med. Det var detta som skapade de få restriktioner vi har nu, att få bort de allra tråkigaste listorna.

Andreas, Två ökända ostare, Daniel

Jag har fått för mig Daniel är mannen bakom de varierande uppdragen, troligen det som ändrar sig mest mellan varje Fanatic. Hur brukar du tänka när det är dags att pränta ner nya?

D: Jo det är väl jag som initialt skapar det mesta av scenariona till fanaticen, även om de färdiga resultaten ofta är modifierade efter input från Andreas och testspelare. Målet med scenariona är att försöka få bra variation och göra det svårare att bygga en armé som klarar alla scenarion bra. Vi försöker också andvända scenariona till att begränsa generella saker som är väldigt bra, i 5:te editionen är det väl mest transporter. Men för det mesta är detta lättare sagt än gjort.

Sköta en butik (Fantasiaweb.se/Speltid.se) och ordna turneringar. Spelar ni någonsin själva?

D: Det blir väldigt lite spel för mig, mest för att jag har så många andra intressen och inte tillräckligt många timmar över för att hinna med allt, och då drar ofta figurspelandet kortaste strået. Lite tråkigt då jag egentligen skulle vilja besöka mer turneringar då man lär sig mycket vad som funkar och inte arrangörsmässigt när man spelar själv.

A: Sena nätter och en väldigt snäll fru gör att man får in en del matcher, sitter och målar just nu medan Daniel skriver ner svaren på dessa frågor.

Vad tycker ni själva är det bästa med Fanatic?

Atmosfären, att få träffa alla figurspelare, titta på när folk spelar, höra ett skrik av förtvivlan från andra sidan lokalen. Att vara spindeln i nätet när allt detta händer är riktigt, riktigt kul.

Grundat på kommentarer ni fått, vad verkar folk gilla mest med att komma till Fanaticen?

Stämningen och att alla verkar rätt nöjda med oss som sköter det administrativa och kanske också lite att vi erbjuder en del saker som vi tror vi är rätt ensamma om, som den paralella lagtävlingen och att man i så stor utsträckning som möjligt slipper möta föreningskompisarna.

För sörlänningarna är det väl kanske gratis rankingpoäng som lockar 😉

Goa gubbar på after-game.

Advertisements
Comments
  1. egges says:

    Helt klart ett av de bästa inläggen på bloggen! Sjukt bra.

  2. speedfreek says:

    Härligt!

    Jag kanske måste vara med i vår igen trots allt…

  3. Alexander "Zurken" M says:

    Hoppas man får tag i jobb så att en resa upp blir möjlig 🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s