Topp 9 turneringarna 2011!

Posted: 19 December, 2011 by egges in Swedish tournaments

Så är snart året slut. Det har varit ett fullt år 2011 för oss 40kspelare med runt 40 turneringar under året så har de som velat kunnat spela nästan samtliga helger under året! Men det finns lite cream of the crops, givetvis. Några blir ens egna personliga preferenser och någon turnering kommer kanske hamna på listan trots att jag inte har spelat där i år. Listan är inte gjord i sten och om man frågar ut mig kommer jag troligen inte precis kunna säga i vilken ordning jag prioriterar dem. Först upp vill jag säga att jag inte direkt kan komma på någon turnering som är dålig så en icke nämnd turnering här är inte en turnering som jag inte tänker försöka åka på nästa år. För det andra så måste ni förstå hur svårt det är att ranka turneringar. Att bara välja ut nio som man får välja är galet svårt, testa själva, ni som varit på 10+ turneringar och varit sugna på fler.

Jag har funderingar på att även sätta upp topp 9 turneringar som kan bli bättre men det är lite känsligare att gnälla så jag vet inte riktigt om jag vågar. Ni får gärna säga till vad ni anser om detta…samtidigt är det min blogg så kan ge fan i vad ni säger, visserligen men då känner jag att min “viewed today”-statistik går ned… och det vill jag inte.

Lås oss börja.

9. LinCon

Som en av de turneringarna som historiskt sett alltid har varit populära men ändå haft ett flertal drastiskt skilda inriktningar bland sina arrangörer är det svårt att hålla LinCon ute. Med sina standarduppdrag och sjukt trevliga arrangörer så är det en väldigt bra turnering  att spela i. Det är alltid ett hårt spelklimat men som alltid har vi en swiss som fungerar väldigt bra för att se till att alla får möta sin typ av motstånd. Ett stort plus för turneringen är LinCon i sig, som är det enda konventet jag känner det faktiskt är intressant att gå omkring att titta på alla saker som är runtomkring.

8. SO Fall

SnotCons brukar alltid ha en twist in på det mer tävlingsinriktade (jag tycker det är väldigt mycket sådan inriktning i Norr- och Linköping) och denna turnering var ingen skillnad. Förutom upplägget och kompens inverkan då, givetvis. Med standarduppdrag, extremt spelbar terräng och ett vågat sätt att använda kompmallen på så platsar den väl här uppe. En stor bidragande faktor är att arrangörens åsikter på hur spelet skall spelas (samt bilder på terrängen) väl lyser igenom arrangemanget.

7. GothCon

Sveriges största turnering går bara inte att missa. Med äkta subjektiv komp och där jag också tycker att kompen påverkade mycket, vilket är bra, samt 50+ spelbord uppe så är detta turneringen man bara måste vara med på. Inget känns coolare än GothCon. Dock så drar terrängen ned. Det är dock en avvägning att ge de som är med mer kvalitativ turnering eller ha fler som kan vara med. Ett GothCon gör väldigt mycket för 40k Sverige. Varje år bevisar den behovet utav Subjektiv komp, har de mest välskrivna uppdragen (troligtvis) och genererade i år den coolaste uppställning i ett uppdrag som finns, en ytterst mobbad Tröger för att han förlorade mot mig genom att göra det taktiskt  misstaget som han alltid gör mot mig (slå löjligt skitdåligt med tärningarna precis hela tiden) samt årets bästa battle report mellan den eminenta Olofs Vox novus och min kassa Egges40k.

6. Warpstorm/Vinterslaget

En mindre helt klart rolig turnering från en uppstudsig förening som faktiskt vågar göra coola och annorlunda uppdrag som lockar grymt mycket! Warpstorm visar hur en väl fungerande turnering skall gå till för att den skall utmärka sig. Turneringen är alltid ett nöje och har sjukt bra stämning. Att den vågar skippar målnings ett plus för variation i upplägg och en utmärkt turnering att presentera nya spelare, som inte hunnit måla upp sina arméer, till. Enda svagheten här ligger, precis som på årets GothCon, på terrängen.

Warpstorm delar plats med Vinterslaget på denna plats. Mycket för att de delar en av de mer fundamentala sakerna. Variationen och att våga gå utanför ramen. Med en dubbelkomp så är detta _den enda_ turneringen där folk faktiskt inte automatiskt anser att Grey Knights, Space Wolfs och IG är bäst. Du kan antagligen spela med vilket äldre codex helst och ha en god chans att vinna och det är den enda turneringen där folk har argumenterat för att det är orättvist för att de nya arméerna har kanske en mindre chans i denna turnering än i andra. D v s, Halmstad har fått klagomål om att det är orättvist mot de nya arméerna för att det inte är garanterat bättre med nya arméer som i exakt alla andra turneringar i Sverige (och troligen världen)! Bara det gör att Halmstad förtjänar en 6:e plats och måste komma med på listan! Det är även en utav de få turneringarna som faktiskt har rätt mycket LOS block.

5. Ryd-turneringarna

Givetvis är jag med och arrangerar och det påverkar givetvis min åsikt. Men 40k turneringen i sig är annorlunda från allt ni testat, varje jävla år. Och inte fan kommer det bli ett liknande upplägg nästa år heller. Däremot kommer det fortfarande vara okompat för rankingen men inte för priserna. Trots mina eminent, kristallglasklara uppdrag så är det ändå inte det som sätter RydCon på kartan. Det är att det inte finns någon annan turnering där man känner av lika mycket kärlek från arrangörerna, som jobbar hårt för att få fram maten i världens minsta by; Ryd (den enda med postnummer). Spelar man en gång där så vill man alltid komma tillbaka!

4. WarCon

Varbergarna testade först dubbelturneringen  på Tinget, typ 2003?, som jag och Oskar dominerade med vår Tau/Tyranid Marines kombo och det är ett av de bästa uppläggen som finns! Snackar vi stämning så är alltid dubbelturneringar så sjukt bäst att spela på och det finns inget roligare att titta bort två ögonblick och höra hur motståndaren gör något dumt eller att man själv övertygar sin medspelare om sin idé som sedan floppar helt. Det är alltid underbart med dubbelturneringar och stämningsmässigt slår inget dem!

Ifall någon undrar så är 2 biovores bättre än 5 stealers…

Schmuck!

🙂

3. Summer fight/Gamers weekend

Jag tror jag inte ens behöver motivera detta. Om RydCon har bra stämning genom att kärleken från arrangörerna lyser igenom och Dubbelturneringarna har den bästa stämningen genom sitt upplägg så får dessa turneringar ett gigantiskt bra betyg när det gäller känslan genom stämningen som arrangörerna har skapat till sin avbild. Både den kompade och okompade turneringen är med här för jag tror ärligen inte att någon bryr sig. Det är bara en god jävla skön känsla man får när man spelar där, precis såsom arrangörerna vill ha det. Någon pilsner också så kan inte världen spelbärlden vara bättre. M-wolf har skapat ett upplägg som gör att man inte ens bryr sig om upplägget och det är alltid en härlig myskänsla som kommer över en när man spelar i Kinna och turneringarna är väl värda sina 3:e platser.

2. Fantasia Fanatic

Jag åker 100 mil med bil för att spela där. 2000 poäng okompat är klart kung. De vågar ha en _riktig_ målningsbedömning som faktiskt _påverkar_ resultatet istället för att köra en mesig bedömning som bara gör några få poängs skillnader. Tyvärr har de minskat ned den bedömningen lite men jag hoppas att de kommer upp i 36 poäng på målningen igen. De har haft kort som uppdrag och massa andra saker som bara talar väl för dem (tuta!). Ett bra underlag med spelare som många åker långt för att uppleva turneringen. Fantasia har ett rykte som säger att det är lätt att klättra i rankingen vilket jag håller med om. Man behöver bara mosa Nordlund, the Hesselbergs, Lill-Jocke och Gustafsson så är ju turneringen så gott som vunnen! Jag älskar turneringen och ser gärna förbi dess terrängbrister på grund utav upplägg och känsla utav USA-turnering som den ger. Alla måste spela här.

Och bästa turnering 2011 är enligt en spelare som är sådär:

BSK!

Nuff said. Det finns ingen annan turnering som lockar 200 spelare. Som fylls upp på 24h. Det finns ingen annan turnering där man pratar på samma sätt om sina matcher eller andra kompisars matcher som en 4-manna lagturnering. Samla ett gäng figurspelare och några öl och det kommer garanterat bli historier från BSK. Jag har dem. Jag hade lash. Med lash vinner man alla matcher. Det gör man inte med Tyranids. Lätt att om ni fyller mig så kan jag förklara varför. Chaos Space Marines är lätta att vinna med. Det är bara att döda motståndaren. Nids vinner bara om motståndaren klantar sig.

BSK är så minnesvärt att jag pratar bort mig om mina matcher på min egna blogg. Jag vill inte editera bort det. Det är en historia från BSK och det måste helt enkelt vara kvar. Jag kan dra historier om mina kompisars matcher också. I detalj. Det finns ingen annan turnering där jag kan göra det. BSK är turneringen som man måste spela på om man så bara har en enda turnering man kan åka på. Även om man bor i Taiwan.Det går inte att komma från BSK utan att ha dragit med sig coola historier.

Så! Jag ber om ursäkt för felstavningar. Jag kommer korrekturläsa detta på kvällen den 20:e och fixa till språket vid behov. Men jag ville få ut detta så fort så möjligt så att ni vet om att jag tänker på Er.

Hur skulle ni prioritera turneringarna? Vilken var Er bästa turnering 2011!

Comments
  1. BLOODLETTERS says:

    Härligt att läsa en lista på olika turneringar så man vet lite vad man ska satsa på under året 2012.
    Bra att få en sammanfattning lite på vad turneringarna har för olika upplägg!

    Då jag “endast” var på Warpstorm 3 & 4 samt Summer Fight under 2011 så vet jag i a f att de ska jag även åka på nästa år, 2011 var min början på den stora 40k scenen och även om jag inte spelade så många turneringar så var de grymt roliga och man fick träffa många trevliga och roliga människor.

  2. Cadelin says:

    Bra skrivet Eggeboi.

    Jag håller med dig om att BSK är bäst, mest för att Gustavsson var sänket i år. 🙂

    Jag tycker dock att Defcon förtjänar ett omnämnande som det sociala konventet.
    /acad

  3. max says:

    Jag håller med om att BSK äger! bästa turneringen, är man värdelös och får minst poäng i laget båda gångerna man varit med, så bryr man sig inte utan tycker det är jävligt kul ändå, och BTW, jag vill inte bli offrad mot Grey Knights mer. det suger, Nidz,. suger. Nu blir det 9 hive guards till Gamers Weekend

  4. speedfreek says:

    Håller med om att DefCon känns lite bortglömt.

    Och håller inte med om ditt betyg på krixrapporten från GothCon.
    Den började jättebra, men den är ju inte slutförd ännu…

  5. Leidermark says:

    Jag spelade Tyranids och vann alla mina matcher!!!

Leave a Reply

