Att inte bygga armé för en viss motståndare

Posted: 2 December, 2011 by egges in Okategoriserade

Nyligen tillkom det en sugen turneringsspelare till VÄS som helt klart har potential med sina Grey Knights. Jag tog uppgiften att introducera honom till saker som en turneringsspelare behöver veta såsom ETC skog och egge-charges. Samtidigt passar jag på att försöka öka på mina kunskaper om Tyranids Vs Grey Knights, vilket jag kan tänka mig att blogga om senare. Men jag upptäcker ett problem.

Om jag bara fokuserar på Grey Knights så kommer jag bara att opta mot denne motspelaren. Det är ett problem som jag inte riktigt vill ha då 99,95% utav mina motståndare på turneringar inte lär vara denne spelare. Jag har gjort så att optat mot vissa lag tidigare. Jag har byggt upp arméer för att ta hand om #¤%&/& Imperial Guard tidigare (men aldrig spelat med dem på turneringar) och då känner jag att jag ändå har saker som kan ta hand om andra arméer. Men kommer det kännas likadant om jag bara spelar mot Grey Knights?

När jag optade teoretiskt så behåller jag en viss bit för att ta hand om andra arméer men när det blir att man siktar in sig på en viss spelares spelstil så känns det farligare. Mitt synfält smalnar extremt. En annan sida är givetvis att Hive guards, ministjärna, tervigon och stealers alltid klarar sig bra men det där är i okompat. Vad händer i kompat? Kommer jag inte bara smalna in på en specifik armé?

Lösningen som jag tror mig ha är tämligen enkel. Jag tar en del utav min armé som jag vet funkar lika jämt mot allt och sedan optar jag resten. På så sätt behåller jag det viktiga som jag alltid vill ha med samtidigt som jag kan rikta armén för att försäkra mig om att åtminstone ha en liten chans mot Grey Knights. Det blir givetvis inte helt optat men klart bättre än inget alls.

Problemet är då att alla IG spelare bör utplåna mig, tämligen enkelt… Jag kanske måste ta en del utav armén riktat mot dem med…

Vad säger ni? Brukar ni opta mot visst motstånd och vilken nackdel ser ni med det? Är det bättre med att ha lagom-arméer? Sist undrar jag om inte nya arméer, som har ett större urval enheter som är bra på sin riktade sak, har ett större problem då deras urval är större?

Comments
  1. Skulliz says:

    Asså förstår inte varför du skulle oppta mot GK bara för att du ska lära en GK-spelare att spela? Det låter helt befängt.

    Bygg en balanserad lista som kan hantera allt tänkbart motstånd, även GK.

  2. Dante82 says:

    Håller med Skulliz, om du ska visa honom turneringsklimatspel, bygg en lista precis som du skulle göra när du ska till en stor turnering och spela den.

    Om det är tänkt att ni ska ha en kul föreningsmatch där du samtidigt ska visa honom vad turneringssverige generellt är överens om när det gäller vissa regler så skulle jag säga bygg en lista som du tror gör matchen så rolig som möjligt för båda.

  3. egges says:

    Jag tror ni missar lite utav poängen. Jag spelar exakt en lista som jag tänker testa på turneringar och han spelar okompade Grey Knights. Det här är en spelare som vill lära sig turneringsspel. Spelar jag en balanserad armé som kan möta allt så kommer han vinna hela tiden. Han kommer med andra ord aldrig utvecklas. Han vill lära sig vad som fungerar mot vissa arméer och vad han har svårt för. Han vet redan att Grey knights är bättre så varför skall jag spela med en lista som är sämre än det han kan möta på turneringar? Mitt steg är att utveckla min lista så att jag faktiskt kan ta något poäng utav Grey Knights, hans är att lära sig sin armé. Spelar jag en sämre armé kommer han lära sig att allt han har bör döda allt mitt och jag får inte testa ut en armé som jag vill spela på en turnering. Matchen är såsom vi båda vill ha. Problemet är om jag fastnar för mycket på en motståndare eller inte. Vad finns det för risk för det?

    • Dante82 says:

      Proxa hela din tyranidarmé som Space Wolves då 😛

      Nä men seriöst, då tycker jag mitt andra förslag var bra, eller måste Tyranider tokopta mot Grey Knights för att ha en chans?

      • egges says:

        Det är väldigt nära autowin för GK mot nids.

        Jag tycker också att ditt andra förslag var bra men han spelar en armé som automatiskt är optad mot nids och då väljer jag att antingen opta mot eller ge han fördelen. Sedan är vi på samma nivå så att båda har kul. Hade jag spelat en mindre optad armé så hade det antagligen inte varit kul varken för honom eller mig.

  4. Asplund says:

    Spelar jag fuskiga 3+ armeer optar jag ev. mot det senaste (utifall att det är nåt folk teoretiskt hunnit bygga upp, samt om jag inte redan tror jag kan hantera den). Eller ifall man har stor gissning på att nån viss codex skulle vara extra populär.

    Jag kan ju inte jämföra mig med Obi Van Eggnobi på 6+ armeer. Men den lilla theoryhammer jag gjort på GK vs Nids så känns Nidzilla helt meningslöst. Hellre billigt knatter, så länge det finns lite Cover från Stormbolters på brädet så. Billigt knatter/kritter känns generellt mer värt i vilket fall så den optningen är inte så jobbig att göra. Lite extra Shadow in the Warp djur är också najs, vilket även där är en generell regel.

    Kommer du på något sätt att ha den minsta chans mot 3+ st Venoms är jag ytterst nyfiken. Även där tycker jag kritter känns mest värt. Då kanske han inte hinner döda precis allt, ifall det bara blir 5 turns och man reservar allt… Men jag är inte bitter.

    Jag har bara mött IG utan parkeringsplats. Men vad använder du mot en vanlig IG lista? Hive Guards och åter Hive Guards? Något snabbt / infilitrerande känns ju ytterst lockande också.

    Iom att T4 tjommar är utmobbade i dagens S8 samhälle så finns det väl bara Ga(u)nts och Stealers kvar?

    Men innan jag snott inlägget helt för Nids-sympati fiskande så vill jag avsluta med att jag helt klart tycker optning är bra. Klimatet ändras hela tiden, och optning är en bra ursäkt att måla upp nytt! 🙂
    (sen måste man ju fortfarande, som du säger, komma ihåg vad man tycker är roligt från början med sin lista)

  5. egges says:

    Som det ser ut på okompat så blir det:
    Tyrant, 2 dev, rege, old adv, pref enemy
    2livvakter med piska
    Prime med 2 svärd
    9 hive guards (kanske tre zoans istället för ena enheten, men jag tror inte det)
    En fete stealer enhet med toxin sacs+lord
    Tervigon och 10+XX termagaunts
    7 Shrikes med piska och svärd
    Shrikes är faktiskt rätt bra mot GK även om de är dyra. Det blir två enheter som motståndaren måste fokusera på tidigt (Stealers och warriors) och även om det blir många plugg från S8 psyffle dreads så är det rätt ok. ett skott hamnar på primen och resten har skydd. Så en dread dödar i snitt 1 shrike/runda.

    I kompat (till Kinna 2k kompmall) tänker jag nu på:
    Tyrant med venom cannon, old adv, regen kanske leech men inte paraxysm
    2 livvakter m piska
    Prime m 2 svärd
    3 hive guards
    En feteenhetstealer med toxin+lord
    Tervigon med 10+XX termagaunts
    6 Shrikes med piska och svärd
    Tyrannofex
    2 biovores
    Det hamnar på ca 40 i komp då kan jag boosta lite rätt saker för att trixa till det.

    Till Helsingborg (1750 kompgräns 25)
    Tyrant med 2 dev, old adv och paraxysm, regen
    2 vakter med piska
    Prime m 2 svärd
    6 hive guards
    fete stealer enhet
    Tervigon och 10+XX termagaunts
    5 shrikes
    Då hamnar jag på ca 23 och med lite optning till 25 så är saken biff.

    • Asplund says:

      Hmmm…. Ser ju rätt vettigt ut faktiskt. Fler Hive Guards ska jag bygga i vilket fall. En ensam gör ingen sommar. Men jag ska nog proxa lite stealers och se om jag gillar det. Har som blivit lite kär i femmor som bara fjantar omkring 🙂

  6. bengtsson den yngre says:

    jag tror stenhårt på at om man ska bli duktig gäller det att spela med dåliga arméer mot hårt motstånd. Se på Hamza och Andy, de har harvat med bajs-kaoz och DH i hur många år som helst och när de lägger vantarna på en vettiga arméer så går det genast mycket helt bra för dem. jag tror att det faktum att vi i Sverige handikappar oss själva med komp och restriktioner är en av anledningarna till att vi har så många bra spelare och kan exempelvis hävda oss på ETC där flertalet länder har en mångdubbelt större spelarbas.

    Summa summarum, vill du trimma upp en ny frontman för VÄS så ska du ge honom ett helvete på klubben så att han vänjer sig vid att det är svårt att vinna. Sen tror jag att det dessutom att matcherna blir lite intressantare för din egen del, något som kanske inte heller ska förringas…

Leave a Reply

