Sitta och fundera på Tyranids i okompat.

Posted: 15 November, 2011 by egges in Okategoriserade

Jag tänkte titta på en 2k okompad tyranid armé. Det var länge sedan jag bloggade om att hitta en bra armé och som rankingen visar så är jag inte precis någon expert på listor och är på väg nedför i rankingen.  Men jag tänker försöka satsa på två fantasia fanatic nästa år så 2k okompat är vad jag behöver få ihop. Så here goes:

Det finns vissa saker som jag inte släpper. Jag tror de flesta tänker så. Man har sina favoritenheter och det är väldigt svårt att bara skippa att ta med dem. Min flavour just nu är Shrikes med svärd, piskor och toxin sacs. De behöver dock en livvakt i form utav en ledare och då jag spelar med 4 shrikes så blir det 320 pts redan tagna i armén. Dessa kommer bara inte ändras.

Jag tänkte börja med att ta med de där internetgrejjerna och goggla fram vilka enheter som är bra.

HQ.

Tervigoner, tervigoner, tervigoner. Alla skriker på tervigoner men jag hittade en liten post om en dödsstjärna. Hive tyrant 2+ sv och massa livvakter. Dock har jag redan primen upptagen på annat håll så jag kan nog inte köra dödsstjärna fullt ut. Kanske plan B? Se till att folk kan tänka sig att skjuta på den ibland? Då skippar vi en livvakt och 2+ sv och ger den två devourers så den kan smattra saker istället för att rusa fram och säga bu!

Hive Tyrant, 2 linkade devourers, regen (alltid bra för sådana här enheter), preferred enemy (oslagbar uppgradering, oftast) och två livvakter med piskor – bara för att jag kan. Inetrnet säger att tyrant med livvakter är bra så jag måste följa på!
375 för det kalaset.

Elite.
Jag har försökt att spela med zoanthropes. Men med -3 i komp så är de nästan aldrig värda sina poäng ändå. Det enda där de kan vara bra – skjuta sönder land raiders – innebär oftast att de skjuter efter att raidern lastat av det som faktiskt är farligt. Så Hive guards får det bli. Jag har upptäckt att internet säger att om något är bra så skall man ta så mycket man kan utav det. Så 9 Hive guards då?
450 pts som ger 18 S8 skott per runda…låter inte så dåligt ändå.

Troops.
Här finns ju faktiskt lite val. Tervigoner med catalyst är självklar. It’s “tha shit” så att säga. Internet säger minst två. Jag säger skit i det. Jag har en. En får räcka. Den skall ju ändå bara spotta ut en Troop enhet och sedan slänga catalyst någon gång. Och 10 termagaunts för skydd.
225 inklusive 10 termagaunts.

Men jag behöver fler Troops. Nu har jag hört talas om denna genestealerenheten som alla pratar om. Så vi kör på en sån. 20 stealers med toxin sacs och broodlord med scything talons.
388 poäng! Holy crap vad dem kostar! Kommer de verkligen göra så som alla säger? Jag skall testa så får vi helt enkelt se…Alla säger att dem är fantastiska och hemska så då måste dem vara det.

Fast attack.
Är fixat i form utav Shrikes. Alla säger att dem är kassa med jag gillar mina modeller så jag tar dem ändå.

Heavy support
Här vet jag inte riktigt.

Vi summerar ihop vad jag har hittentills och kollar var jag har kvar. 1758 poäng. 242 poäng kvar… Kan jag inte dumpa en hive guard? Jag brukar spela med 4 och har nu 9… 8 borde väl räcka? Så 292 poäng kvar. Jag behöver egentligen skydda tyranten med mer kött…. Kanske 20 Hormagaunts utan uppgradering? 120 poäng som också ger mig ett extra Troop choice.

Sedan kan vi ta bort en stealer och 2 hormagaunts för att hamna på 201 poäng kvar. Då har jag

Tyrant, 2 livvakter
Prime, Shrikes
Mega stealer enhet
Tervigon, Termagaunts
Hormagaunts
8 Hive guards

Och 201 poäng kvar…

Vad skall jag ta? Jag är ändå bara en spelare som är så där….

Idéer? Det finns ju lite val. En enhet shrikes till? Eller utöka enheten som finns? En Trygon? Biovores med outflank stealers? Skippa en hive guard för en tyrannofex? Något annat?

Comments
  1. Hylander says:

    Jag skall väl inte säga något om tyranider men stealers blir bättre ju fler de är. Alltså en enhet kanske är för lite. Samma gäller väl även tervigoner osv. Överbelasta den del brukar vara “da shit”.

    Men vill du ha toolbox så är det väl bara att trycka in mer kött…. (läses kanske tervigon…)

  2. Cadelin says:

    en tervigon till med gaunts som troops det kommer du behöva

  3. Otto Serholt says:

    201p…. böna och be motståndaren att ni splittar de poängen mot att geanstealers får granater……

  4. Klus says:

    Tryck in en tervigon till, det ger indirekt granater till genestealers förutsatt att man inte bara bajsar megaenheter.
    Enligt följande:
    Bajsa en enhet med 5-7 ganter och spring med dem så är du i runda ett 25″ in från bordskanten (och därmed inte långt efter infiltrerande stealers).
    Assaulta först med ganterna och lås upp så många modeller som möjligt.
    Stealers assaultar så att enheten endast basar en modell och resten av enheten håller coherency.

    Fiende enheten slår en modell på stealers och dödar alla gants. Sen får han 57 stealerattacker + broodlord i ansiktet och tro mig, inte många enheter överlever det.

    Har du bara en tervigon i listan så fungerar det inte, du bör räkna med att minst en tervigon enkelt skjuts bort i 2000pts okompat även om den har cover. Och eftersom gantsen fyller funktion som granater kommer de inte kunna scorea.

    • egges says:

      “Fiende enheten slår en modell på stealers och dödar alla gants. Sen får han 57 stealerattacker + broodlord i ansiktet och tro mig, inte många enheter överlever det.”

      Jag tycker mig minnas att det var så man skulle göra mot stealers också 🙂

      Detta med två tervigoner har jag funderat på men orkar inte bygga upp en till förrän jag får en modell som är vettig.

      Jag har nog aldrig haft några större problem med att hålla tervigonen vid liv en runda… men en runda är å andra sidan inte särskilt lång tid…

  5. max says:

    Jag har nu idag spelat en 1500 okomp. Jag lyckades inte komma under 37 på mallen ens. Jag har insett att tyranten aldrig gör nånting. Den är för slö också kostar massor. Men man vill ju ha nåt stadigt och hållbart synapsdjur. Och det vettigaste jag kommer på är zoanthropes med prime. Två tervigoner en hq och en tripp. 2×20 genestealers ev. Broodlord. 9 hiveguards hade jag velat ha idag. Sen kan du ta vafan du vill för resterande. (hive450+tervi350+genes680+gaunts50+zoan180+prime100=1810p)

    • egges says:

      Hive tyranten tål mycket mer stryk än allt annat nids har. Och med slå om missar så blir andra enheter också sjukt mycket bättre…

      Jag har fått lite tips om de där sista två hundra poängen men inget som jag egentligen gillar. Jag har funderat på att bara trycka in fler flygfän med tanke på hur mycket jag gillar dem. Vid en första runda så är det då 7 Shrikes och 19 stealers som vill slåss nästa runda. Dock dör de givetvis direkt men tanken är ju cool!

  6. Styranimon says:

    Biovores med outflank Stealers!!!
    Du klarar dig bra med en Tervigon, därmed basta!

  7. Olof says:

    Kanske ska släppa dina Shrikes? I en 2000p okompad long fang-värld känns det inte som om fyra T4-gubbar kommer att finnas kvar särskilt länge.

Leave a Reply

