Första förslag på min restriktionsmall

Posted: 14 October, 2011 by egges in Comp, Okategoriserade, Swedish tournaments

För att folk inte skall gnälla så är här mitt första utkast på en restriktionsmall jag tänkt på.

Först kommer arméerna som är i varje grupp coh därefter presenteras restriktionerna som varje grupp får. Sist går jag igenom alla restriktioners specifika mening:

Grupp 1:

Space Wolfs
Grey Knights
Blood Angels
Imperial guard
Dark Eldar

Restriktioner:
Inga HQ, Elite, Fast attack  eller Heavy support val får dubbleras eller tripplas.
Antalet transport-fordon i armén får inte överstiga antalet utnyttjat HQ+Elite+Fast attack+Heavy support val
Antalet Razorbacks får inte överstiga antalet Rhinos i armén.
Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Grupp 2:

Deathwing
Tyranids
Eldar
Space Marines
Orks

Restriktioner:
Max två dubbletter utöver Troop choices. Inga trippletter.
Antalet Razorbacks får inte överstiga antalet Rhinos.  
Max ett seer council på bikes.
Max en enhet Nobs på bikes.

Grupp 3:

Dark angels
Black templars
Chaos Daemons
Chaos Space Marines
Tau
Sister of Battles

Restriktioner:
Max en trippling i val utom Troop choices. Hur många dubletter som helst, dock.
Max en lash of submission

Grupp 4

Necrons

Restriktioner:
Inga.

Förtydlingar:
Alla restriktioner är force organisation baserade. Så Tyranids kan ta tre lictors, så länge de är ett val, även om det är tre enheter i sig. Det är bara ett Elite val. För att det skall räknas som en dublett så skall två Elite val användas.

Enheter som kan tas som något annat och Troops räknas som icke-Troops så även om tyranid spelaren tar en HQ Tervigon och en Troop Tervigon så är det en dublett. undantaget är Terminators i en deathwing armé.

Likaså så för att Grupp 1 skall få ha tre Heavy support val så måste de först ha 2 HQ, 2 Elite och 2 Fast attackval.

Så…vad finns det för gigantiska hål jag missat?

Comments
  1. kirby says:

    Orkerna blir ju i princip inte straffade alls, utom battlewagon bash. Med dom restriktionerna kan man köra dubbla nob biker enheter med 2 bikebossar

  2. Dubble nobbikers är inte så farliga som tidigare. Sen verkar di dissa Craftworld eldar ;), jag antar att de är bannade för att de är så bra hehe

    • egges says:

      Doh! Fixat oh har lagt till de små restriktionerna jag tänkte mig från början. Samtidigt tycker jag inte heller att Nob bikers är extret farliga men om man skall ha dem i grupp 2 så bör de nog ha den restriktionen också.

  3. Gibber says:

    “Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).”

    Den meningen måste va den sämsta du skrivit… tog mig 4-5 gånger att läsa, men nu förstår jag kanske vad du menar 😀

    Annars en intressant tanke. Fanns det inte nått liknande på fastasy-sidan förr?

  4. bengtsson den yngre says:

    jag hade lagt BT i grupp två, det finns en hel del hårda BT-builds som bygger på spam

    • Jag skrev i Egges post också om BT vilka jag tycker förtjänar vara i grupp 2 men också demoner kan lätt se hur man kan få in en rätt elak fateweaver+bloodcrusher/fiend lista med demoner i grupp 3

  5. Fjguin says:

    Jag fattar inte riktigt det här med transporter. Man får ju inte ta dubbletter utanför troops, men transporter verkar ju okej att ta flera av. Skulle detta bara funka om man köper transporterna till troops? Vad gäller för transporter som även kan köpas som ett choice, t.ex. land raiders i SW som kan köpas som transport till wolf guards och heavy support?

    Också, med “inte mer razorbacks än rhinos”-restriktionen verkar det vettigt att göra något liknande för venoms och raiders.

  6. Asplund says:

    Iden med att motverka dubbleringar gillar jag. Men jag tror inte det funkar att lägga codexarna i olika hårdhetsgrad. Du får nog hitta ett bättre system att dela ut restriktionerna på för att det inte ska slå väldigt fel på vissa.

  7. sss says:

    Bara jag som tycker systrar nästan borde vara restriktionsfria?…

    Necrons är nästan hårdare, vilket säger en hel del om dem.

  8. Didi says:

    Jag gillar verkligen din idé här, eftersom jag vill göra arméer som är roliga att måla och det är inte kul att måla samma grej flera gånger. Med restriktioner blir armén naturligt blandad och jag tycker definitivt att detta är en bättre lösning än kompmallen för att jämna ut matcherna. Jag skulle defeinitivt åka på en turnering med detta upplägg! Heja Egge!

Leave a Reply

