Punktlistan gäller vid assault!

Posted: 11 August, 2011 by egges in Swedish tournaments

Då var det satt att punklistan är den som gäller som definitionen utav no holding back. Efter en lång, upprepande och väldigt kul diskussion, som jag faktiskt lyckades hålla mig borta ifrån ett litet tag (vilket kanske blev fem sidor eller så) så kom ett svar från Sverige FAQ gruppen.

Jag trodde faktiskt att de skulle köra enligt ETC tolkningen men de valde att köra efter punklistan. Det har redan efterfrågats en förklaring till avgörandet och det blir intressant att se om det kommer komma ut eller inte.

Kom dock ihåg att det finns både turneringar som ignorerar Sverige FAQ:en och arrangörer kan alltid välja att ignorera vissa bitar i FAQ:en. RydCon har gjort det flera gånger och det funkar bra. Detta innebär att folk som tolkar no holding back annorlunda kan spela efter den men måste acceptera folk som spelar enligt punklistan.

Nu börjar säkert en diskussion om hur pile-in fungerar. Istället. Round 2 – begin!

Tillägg: Nu har det kommit lite mer poster i tråden på svenska40k. Igen vill jag nog säga att folk bör komma ihåg att nu behöver ingen ändra på sitt spel. Det är fullt möjligt att köra den tolkningen utav no holding back som inte blev framröstad genom punktlistan. Men du måste gå med på att motståndaren kan göra så. Ju mer jag tänker på det desto mer är jag övertygad om att det blev bäst så här. Nu kan alla spela på sitt sätt så länge man är vettig att låta motståndaren göra det med.

Lite av kommentarerna är helt klart de mer bitska som funnits på svenska40k på länge. Att lära sig reglerna på nytt tycker jag är lite tramsigt. Igen så kan du fortsätta charga enligt den tolkningen som du vill. Detaljer kommer alltid. Att denna regel innebär att man måste mäta sina 200 orker med extrem och menad långsamhet på bordet är inte heller helt ok. Alla har råkat ut för tolkningar de inte gillat och om spelet behöver en god nypa sunt förnuft tycker jag nog att det förnuftigaste är att tillåta arrangören sin tolkning utan att hota med att dra ut på tiden. Jag är också rätt skeptisk till att börja klaga på vilka som finns i Sverige FAQ:en och klaga på varför de är med och att inte tillräckligt många är representerade. Jag anser att SverigeFAQ:en innehåller tillräckligt mycket förklaring om dokumentet som det är. Det gänget skall inte behövas sättas mot väggen för att försvara sig.

Sedan är det en hel del som kommer med (enligt min personliga åsikt) riktigt bra kommentarer. Att fråga motståndaren hur denne vill ha är en riktigt bra regel som var person egentligen bör ha. Det finns också flera kommentarer om att de inte gillar beslutet men tycker det är bra med ett beslut. Och igen. Gillar ni inte beslutet får man helt enkelt ignorera denna regel när man håller sin egna turnering.

Jag hade gjort det och även om RydCon hade varit enda turneringen som haft punktlistan som definition utav no holding back så hade jag velat ha den regeln där. Och sen spelat med gott mod på det andra sättet.

Åtminstone efter jag hade lugnat ned mig.

Snart skall jag börja på min “ETC assault-tactica” för att se om det finns några saker som kan vara värda att betänka på den turneringen.

Comments
  1. Alexander "Zurken" M says:

    Jag tyckte det var en väldigt matnyttig diskussion och det märktes att det verkligen behövdes. Riktigt skönt med ett beslut också, det har lång tid varit en grå-zon och inte alltid känts som att alla spelat på lika villkor. Nu vet alla vad som gäller och ingen kan klaga på otydligheter iaf. Jag tror också det kommer spara en hel del tid från arrangörer som slipper ta tag och regeltolka alla individuella fall under en turnering.

    Sen tycker jag att vissa har överreagerat lite, tolkningen påverkar bara assaulter med väldigt stora eller utdragna enheter och gör det i vissa fall lite enklare att göra multi-charger. I de flesta fall spelar tolkningen ingen roll. Och gillar man det inte kan man nog kompromissa lite med sin motståndare innan matchen, precis som man gör med terrängen.

Leave a Reply

