Svenska 40k tourens final börjar närma sig!

Posted: 18 July, 2011 by egges in Okategoriserade

Nu är det dags för att börja titta på vad det kommer bli för upplägg på Svenska40k touren som blev uppstartat i år. Som en kille som hoppas att han kanske skall kunna kvalificera sig genom någon utav de två turneringarna som är kvar presenterar jag härmed mina tankar på hur jag tycker att upplägget bör kunna se ut samt motivering till varför. Givetvis är en del saker redan satta men jag lägger fram mina tankar ändå.

Första steget är att titta på poängsumma. Detta måste dock betänkas ihop med andra variabler, givetvis, men min princip är att mer poäng erbjuder mer jämnare arméer. Mitt förslag ligger på 2000 poäng. Överlag innebär denna poängsumma att det blir svårare med extremlistor för motståndaren har mer poäng att hantera det extrema och det är svårare och osäkrare att i sin tur ha extremlistor. I grund tror jag att 2000 poäng ger möjligheten till mer variation och tvingar till nytänk. Särskilt i kombination med nästa punkt. Jag är faktiskt lite skeptisk till 1750  för jag tror att en annan poängsumma ger bättre möjligheter till nytänk i listorna.

Steg två är vilken typ av komp. Tittar vi på turneringar som är hållna så har vi kompfritt, kompgräns 25, subjektiv komp samt aktiv komp. Direkt vill jag kasta mig på kompgräns 40. Nu är turneringen på 1750 så då tycker jag kompgräns 50 är mer passande. Men 2000 poäng med komp 40 skulle göra listbyggandet mycket intressant och skulle antagligen inte bara göra de nya codexen till vinnare, som nästan alla andra upplägg gör (utom när kompen påverkar extra mycket).

När det gäller uppdragen så har jag ett intressant förslag, tycker jag. Grunden är enkla uppdrag med primary, secondary och sedan poäng för att döda saker:

Primary skall vara 2-4 objektiv där 6  turneringspoäng delas ut. 3-3 lika. 5-1 för att ha ett mer objektiv och 6-0 för att ha två eller fler objektiv. Det gör att det första objektivet är viktigast men du kan lyckas plocka ett poäng till för att ta ett objektiv till. Objektiven kan vara två a lá regelboken, fyra enligt regelboken, quarters eller håll specifika egna enheter vid liv i slutet utav spelet. Helt standard.

Secondary är den mer klassiska 4-0 eller 2-2 och kan innebära döda HQ, ha mitten, döda specifika enheter m m. Också klassisk.

VP är som alltid. KP också. Jag vill dock ha med överlevande KP. Som det är numera är det långt ifrån alltid bra med många små enheter och det finns flera arméer som faktiskt klarar sig bra med få enheter. Särskilt i kompat. Därför är det viktigt att ta med överlevande KP i ekvationen.

Sist så skall det vara sex skrivna uppdrag för fem matcher. Så sex uppdrag skrivs med 1 DOW, 1 Early morning war, 2 quarters och 2 long edges. Det skulle också vara 2 uppdrag med VP, 2 med KP och 2 med överlevande KP. Att ha sex, enkla uppdrag och sedan lotta ut dem innan varje match börjar gör att folk måste anpassa sin armé till att bli balanserad och vara beredd att hantera flera situationer.

Så detta är hur jag tycker att finalen i svenska 40k touren skall se ut. Just nu finns det en tråd på Svenska40k.se där ni kan kommentera om kompupplägget och jag är säker på att Rapp och de andra arrangörerna uppskattar inlägg där (eller här:-) ) som understöd för sitt beslut.

Comments
  1. speedfreek says:

    Jag gillar hur du resonerar.

    Jag gillar inte att du presenterar “svar” som låter så absoluta.

    Hade jag varit en tjockskallig arrangör hade jag blivit mindre peppad på 2000p och komp 40-gräns
    av att du nu sagt att det är “bäst”.

    • egges says:

      Har tittat igen och försökt vara mer kritisk nu. Är inte alls med på hur jag säger att det är bäst. Meningen är att presentera ett upplägg jag finner mest intressant och varför. Ber om ursäkt om att det framkommer som att jag på något sätt “vet bäst för 40k touren” och inte att jag bara vill förmedla mina tankar. Hoppas verkligen inte det är någon arrangör som tänker så om de läser detta inlägg…

      Å andra sidan kan inte alla artiklar vara perfekta…

  2. Pär Hylander says:

    Men Egge. Du ÄR ju perfekt 🙂

  3. Cadelin says:

    “VP är som alltid. KP också. Jag vill dock ha med överlevande KP. Som det är numera är det långt ifrån alltid bra med många små enheter och det finns flera arméer som faktiskt klarar sig bra med få enheter. Särskilt i kompat. Därför är det viktigt att ta med överlevande KP i ekvationen.”

    Här har du fel egge, msu är överlägset när man spelar med objektiv. Därav är KP bra för att straffa dom.

Leave a Reply

