Funderingar om ryktena utav nästa version utav 40k. Assault phase.

Posted: 13 July, 2011 by egges in Okategoriserade

I fjärde delen utav min serie om ryktena om nya 40k så handlar det om min personliga favorit, assault phase. Vi har tidigare gått igenom en fundering om dess verklighetsanknytning, movement phase och shooting phase och nu är det dags nästa fas.

Tjaaaa…. först upp är väl att träffa tabellen kommer troligen vara likadan som nu. Fast vi skall väl inte ta det som är likadant? Njae. Vi har gått igenom att flytta in i närstrid sker i movement phase. Det verkar inte finnas några direkta rykten om hur man flyttar in i närstrid vilke kan betyda att man får flytta in lite hur som helst. Det kan vara skönt med lite mer frihet i denna förflyttning så att man lägger in lite mer taktik i det hela men det får inte bli för mycket brister. Men enligt ryktena så får man flytta precis som vanligt fast man får flytta inom 1″ från en fiende. Intressant och se hur det blir.

Det finns situationer där man kan råka charga “charge by chance” som ryktena kallar det. Om ett fordon är omringat och förstrs så blir enheten i låst i närstrid med enheten utanför och de slåss i nästa närstridsfas utan att någon räknas som att ha chargat eller stå i terräng. Pile in får dock göras.

Consolidation moves får en klart större mening och inkluderar all extra föflyttning som sker vid reaktioner när någon skjuter på en, extra förflyttning som sker i slutet av rundan (såsom extra hopp med jet packs) mm. Man får inte använda det för att ta kontakt med en ny fienden så det skall inte blandas ihop med “charge by chance”. Märk att hoppa in i bilar göra även här och räknas som en consolidation move. Dock hittar jag inte direkt att disembarking också görs här så det är intressant att se om embarking/disembarking kommer få några stora förändringar. Om hoppa på/av endast görs i början av rundan och i slutet kommer fordon ha blivit lite nerfade vilket är kul. (Jag missade detta innan men killar i fordon tycks endast få skjuta 12″ men är relentless).

När det gäller I ordning så är strikes first/last tillbaka. Alltså före och efter I10 och I1. Jag räknar att power fists kanske skall få någon liten nerf.

Den som får slå är den som är i bas till bas med fienden och den som är i bas till bas med sin egna som är i bas till bas med fienden. O s v. Det ger hårdare krav på att flytta in längre om man vill och samtidigt troligare att ryktena om att man får flytta hur man vill på charge är sanna. Det verkar som om att man kan ha en lång kongalinje med figurer som är i bas till bas med varandra bara första är i bas till bas med fienden så får alla slå. Klart en vettig idé.

 När sedan pile-in görs så måste man flytta så många som möjligt in i bas till bas med fienden. Och kan man itne det så flyttar man bas till bas med en som redan är i bas till bas med fienden och kan man inte det så flyttar man så nära som möjligt. Helt ok om man får flytta hur man vill vid charge. Jag ser detta som rätt vettiga närstridsregler överlag faktskt.

En lite kul detalj här är att om man inte får in sin karaktär in i CC så får motståndaren välja en modell som karaktären står i bas till bas med. Fast så jävla kul är det inte. Inte om karaktärer skall bli bättre. Faktiskt är att det är rätt kasst. Sjukt kasst faktiskt. Vad i helvete håller dem på med! Karaktärer är för bra nu och de skall bli bättre! För helvete! Det skulle vara så att om karaktären inte står perfekt så dör han! Och de skulle fortfarande vara för bra!

Så nu kommer vi ha karaktärer som garanterat inte går att hålla borta från närstrid, som får sikta in sig på specifika modeller och bara allmänt vara extremt jobbiga!

En sak som faktiskt är intressant är att modeller kan välja att slå i lägre initiativ om de vill. Kan vara bra sätt att hantera wound allokation.

Fearless modeller slår LD som vanligt och om de klarar det kan de välja att stå kvar men då får varje fiende modell i bas till bas få en extra attack mot dem igen.

Det kan vara värt att nämna några universal rules. Counter-charge tar bort furious charge. Intressant system, faktiskt. Antagligen för att GW inte tycker att Space Wolfs var tillräckligt bra nu när grey knights kom. Men intressant. En annan intressant grej är att move through cover (1) kan ignorera terräng med ett I-slag. Om det är sant tror jag Hormagaunts blev väldigt mycket bättre vid vissa tillfällen.

Mot fordon är det ungefär samma sak som nu, fast skimmer tycks bara träffas på 6:or numera. Igen kan vi säga.

Så det är assault phase. GW har löst problematiken med hjärndöda närstrid Vs strategiskt flytta in (egge-charges) med att man får flytta hur man vill vid charge men måste pile in mycket hårdare. Helt ok balans tycker jag. Kommer då bli lättare att stanna kvar i en närstrid. Närstridkaraktärer blir hemskt mycket bättre fast med en bättre idé än nuvarandra GW-FAQ och flytta in i närstrid.

Så vad säger ni? Håller ni med om vad jag säger eller svamlar jag bara?

 

Advertisements
Comments
  1. Gibber says:

    HeroHammer! Yey! Eller inte! 😦

    Däremot gillade jag idén att man automatiskt hamnar i närstrid me folk i en bil om man har sönder bilen! Sjukt korkat som det e nu

  2. Linus says:

    Om man kan hoppa ur bilar i Movement (och charga), samt skutta in i bilar igen i “Consolidation Phase” är vi nästan tillbaka i 3rd Ed:s Rhino-rush. Eller har jag fattat fel?

    Och om man bara kan hoppa in i bilarna endast i Consolidation Phase blir det väl ett ganska statiskt spel? Inga fler dynamiska insladdningar med bilar för att hoppa ur och ta ett objektiv i spelets sista skälvande tur?

    Visst är det tråkigt med att bilar är så bra (särskilt för Tyranidspelare), men jag tycker det låter lite konstigt…

    Plus för regeln om närstrid med fordon med folk i. Även om mina Guardtjejer inte direkt är supernöjda med den.

  3. egges says:

    Jag tycker att ryktena för embarking/disembarking är lite vaga. Som det ser ut nu får man hoppa ut ur fordon men inte charga om den inte stått still och sen inte hoppa in igen i samma fas för enheter får bara consolidera vid vissa händelser så en vanlig enhet som det inte händer något med kommer inte få consolidera i slutfasen.

  4. BLOODLETTERS says:

    Rykten är som sagt rykten men ska bli skoj att se hur det blir i slutändan!

    Att karaktärer är störst, bäst och vackrast gillar jag men nån måtta får det dock vara…
    Fast vad som är värre i mitt tycke är att Counter-charge plockar bort furious charge bounusen. Riktigt dumt i mitt tycke.Är idén att assault specialister blir nollade av defensiv specialister eller hur man nu ska uttrycka det!? Beroende på strike first/last och hur det kommer funka i nästa ed så känns det minde lockande att charga mina BT mot SW för att nämna ett exempel.
    Men en ny Codex kommer väl fixa det problemet i sedvanlig GW stil…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s