Funderingar om ryktena utav nästa version utav 40k. Shooting phase.

Posted: 7 July, 2011 by egges in Okategoriserade

Mellan att desperat söka efter bättre jobb, samla ihop kommentarer på samtliga deltagande arméers målning på RydCon, hålla tummarna att Asplund känner sig hågad att skriva någon artikel (tjata på honom!) och nattjobb så blir jag väldigt sugen på att fortsätta med mina tankar om nya 40k ryktena.

Till skillnad från 4:e och 5:e versionen verkar skyttefasen genomgå större förändringar än att bara ändra skadetabellen till att göra fordon bättre (samtidigt som poängen sänks – idioter) och först ut är den nya BS tabellen. I grund handlar den tabellen om fundamentala ändringar i spelstil. Long fangs träffas lättare när de står stilla och skjuter. Fordon som får skjuta mer när de står stilla träffas mycket lättare. Sopace marines träffar mina raveners på 4+ istället för 3+. Bikes blir bättre vilket jag tycker är kul o s v. I grund väldigt massiva förändringar. Om man är inom 12″ kan man alltid få skjuta på kort räckvidd.

Coolt!

För att skada så kan man alltid skada på 6:a vilket jag tycker är helt ok. Dock kommer man säkert fortfarande inte kunna skada fordon. Större förändring är då de olika reaktionerna som man kan ta när enheten blir beskjuten. Ofta handlar detta om att du också offrar något. Du kanbli tåligare (fordon och monster) men offrar  snabbare förflyttning. Hoppande saker kan flyga högt, få skjuta före motståndaren med hjälp utav overwatch (yay!) och skimmer kan undvika skada. Alla dessa val tror jag egentligen inte gör så stor skillnad för de handlar om en enda sak. Öka överlevnad när man blir beskjuten. Helt ok men antagligen inte så spelförändrande ändå. Det hade varit värre om det endast varit några få enheter som fått göra detta men om alla ändå för göra liknande saker kommer balansen antagligen inte påverkas så extremt.

Vi har redan pratat om att true LOS, som är världens sämsta regel för skog, och som i denna version då innebär, förutom på RydCon, att vi kommer spela på öppna bord där alla bara har 5+ cover. Det är dåligt och jag kommer fortsätta hävda det lång tid framöver.

En stor förändring är att mult-wound enheter där mer en en modell är skadad (exklusive karaktärer) försvinner från spelet kommer säkert påverka en hel del. Särskilt Grey knights. Viktigt är att man enligt ryktena allokerar enligt armour saves och inte enligt utrustning som nu. Så egentligen blir det där med multi-wound modeller rätt meningslöst. Karaktärers skytte är direkteld som får direkt allokeras ut. Efter det är var annat sniperskott också möjligt att allokera specifikt. Efter det är det de vanliga vapnen som får allokera ut var femte skada.

Fordon kommer få skjuta på andra mål vilket är intressant men då kan den inte singla ut modeller. Helt ok. de kommer skjuta ungefär som nu (antal vapen och förflyttning, alltså).

Moral finns kvar men i flera situationer finns det möjlighet att nästan misslyckas så det är kul att det kommer bli mer effekt utav Ld slag. Mycket bra! Dock är fearless kvar men kan åtminstone kanske bli påverkade utav pinning.

Det här med fallingback är ändrat också. Tänk i Epic tankar. När LD slaget misslyckas så flyr man mot sin kant som vanligt. Men sedan så får man göra en move hur man vill så länge man inte hamnar närmre fienden. Dock dör enheten utav charges och om enheten måste göra ett ld slag till så dör den också. Stora förändringar här, faktiskt.

Fordons skadetabell är densamma men alla träffar utom AP1 eller AP – har -1 i grund. Jag är väldigt skeptiskt att detta är bra. Fordon skall bli sämre, inte bättre. Eller så skall de få en massiv poänghöjning men enligt grey knights så är inte så fallet.

Dock har transporter blivit mer känsliga i assault phase.

 

Så vad säger ni? Känns det ok? För min del är det väldigt intressant och jag har flera enheter som kommer bli bättre även om alla också blir sämre med sämre save.

 

Advertisements
Comments
  1. Pär says:

    Jag orkar bara konstatera att Nemesis Dread Knight kommer vilja köpa hoppelåda…

  2. mindtrix says:

    Jag vet inte.. Det är verkligen en del förändringar. Man måste tänka om en hel del angående vissa enheter.

    Dock lär ju som sagt vissa bli imba och andra suckisucki (som det inte vore så redan nu för oss som endast spelar okompat).

    Jag tror dock att spelet behöver uppdateras då en hel del regler är lite obalancerade.
    Att characters kan allkolera wounds låter vettigt. I stort sett ingen IC skjuter någonsin.
    Att snipers blir bättre på att sikta låter verkligen vettigt.
    Att få skjuta först då man hoppar känns ganska roligt och bra.

    • Skulliz says:

      Jag tycker alltihop låter jävligt intressant. Att Tanks blir svårare att penna sönder jämnas nog ut av att de får sämre cover och blir väldigt mycket enklare att träffa.

      Intressant blir det att se hur den nya pen-tabellen ser ut dock, känns som att med nuvarande tabell så skulle det bli ännu enklare att stun-locka bilar än vad det är idag.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s