Mer om ryktena om en ny version! Är de äkta?

Posted: 26 June, 2011 by egges in Article series

Jag måste ju fortsätta och snacka om ryktena om nya 40k reglerna. Först upp skall vi givetvis börja fundera på om det är önsketänkande eller om dessa nya rykten är från någon som faktiskt har läst reglerna.

Så! Vilka rykten snackar vi om? Dessa är de som intresserar mig främst. Det finns även lite mer senare i samma tråd. Dessa två är de som är mest uttömmande och klart mest intressanta.

Så är de sanna? Tja, givetvis vet jag inte men vad är det för idiot som skulle skriva 20 sidor text om det vore fejk? Det finns ju givetvis så dumma nötter men jag tror faktiskt att de inte hade vågat lägga ut det på nätet. Så jag tror på det. Någon har läst nya 40k och släppt info till någon som lagt upp det på nätet.Att allt skulle handla om önsketänkande är jag skeptisk till. Saker och ting verkar faktiskt vara genomtänkta. När 5:e versionen så fanns det en PDF som kom ut på nätet som alla undrade om det också var sant. De ryktena kan ha läckt ungefär samma tid före släpp som nuvarande rykten föregår en sjätte version. Snacket på nätet handlar om ofullständiga regler som liknar dem som läckte till femte. Så det finns grund för att dessa rykten är sanna.

Antaget att ryktena är sanna så är det sjukt mycket text att analysera och då jag antar att ni kan läsa tänker jag inte gå in i allt i detalj. Utan mer snacka om de saker jag tycker är intressanta. Jag kommer också spana lite på hur saker och ting påverkar arméer men då jag spelar nids blir det mest fokus på dem. Jag tänkte snacka om
1. Inledande saker jag vill ta upp
2. Förflyttning
3. Närstrid
4. Skytte
5. Övrigt.

Så vi börjar med 1.

Karaktärstest kommer ha en större inverkan och vara mycket mer betydande än nu. LD test kommer vara på halva värdet med en enda T6. Det skall antagligen inte blandas ihop med moralslag som jag tvivlar på kommer ändras. Enligt ryktena kommer det inte göra det när det gäller närstrid och skytte. Allt baseras på gruppledarens statistik. Banners kommer ta över ledarrollen om ledaren dör, vilket är troligt med tanke på att var femte wound kommer gå på speciella figurer i enheter.

Inläggandet utav en förberedande fas och en slutfas kan göra att folk kommer vara hårdare på att komma ihåg vad folk skall göra i olika faser. Då det är tydligt att man skall deklarera vad man skall göra i sin förberedande fas. Att joina och avjoina i sin förberedelsefas är ett galet intressant perspektiv då det tvingar då folk att planera exakt vad man skall göra i sin förflyttning. Sedan kan man gå ur eller med i slutet av sin runda men det är ändå skönt att det är tydligt. Hoppas de dumpar den där 2″ regeln också som finns i nuvarande.

Terräng gissar jag kommer funka som nu. Ungefär. LOS är lite smått annorlunda men inte så gigantiskt. Vi får bara 4+ cover om mer än hälften är utanför cover. Annars får vi 5+. Och de tycks behålla True LOS.

För den regeln blir ju jag glad att de behåller. Vet ni, jag har inte egentligen problem med regeln i sig men jag tror att GW vill ha en procent utav helt LOS blockande terräng på brädet som täcker en ungefärlig yta utav två skogar och ett rejält hus. Men de vägrar att låta skog blocka LOS vilket då är meningen att vi skall ha tre stora LOS block saker utöver skogen.

Och detta suger balle. Vi tittar alltså på en eddition där ingen kan gömma sig alls från skytte och där man då enbart får 5+ cover. Jag är ledsen. Men det är otroligt dåligt. Skog skall blocka LOS. Det löser så sjukt jäkla mycket utav terrängbyggar problemen. Men nej…

Men men. Hur som helst så är regeln Abandon rätt påverkande… det är den regeln som säger att alla skadade multi-wound modeller i en enhet, utöver den första plockas bort som förluster vid någon utav faserna. Det är rätt mördande mot ultra-Nobs och alla andra unika modeller.

Överlag verkar det som att GW kanske (och jag hoppas), bara kanske kommer använda sig utav specialreglerna i regelboken istället för att hitta på fler regler för varje nytt codex. Det gör att de kan göra railguns unika genom att ge Instant death (3) eller liknande istället för att ha en regel som alltid ger instant death.

Fearless är en intressant sak att diskutera också. I närstrid så slår fearless enheter sitt moralslag och om de lyckas – fine. Om de misslyckas så kan de välja att stanna men får då en omgång attacker på sig igen från de som är i bas till bas. Kan vara väldigt avgörande. Det kan betyda en attack med fist igen.

Reserver ger en extra dimension och det finns klart mer saker att fundera på angående detta. Men jag är inte säker på att flank guard och rear guard gör så stor skillnad. Antagligen kan det finnas tillägg på de reglerna vi inte hört än.

Det här med att kunna välja regler är antagligen inte så intressant för oss då turneringar antagligen kommer köra med alla regler, tror jag. Förmätningar är ett väldigt intressant inslag men jag tycker ryktena är lite förvirrande hur det kommer se ut.

Snart kommer jag ta upp förflyttningsfasen. Hur känner ni för ryktena? Är allt bara dåligt eller känns de ändå rätt ok (som för mig)? Spelförändrande – visst men klart väldigt intressant.

Leave a Reply

