Topp 9 saker jag stör mig på med spelet. Del 3!

Posted: 19 May, 2011 by egges in Article series, top 9

Så då skall vi avsluta denna lilla serie. Först upp skall jag nog säga att jag skall avsluta de flesta av mina serier som ligger liggande. Det innebär att vi kommer få ett slut på mina två sista Battle-mission artiklar och den sista utav mina ekonomiska modeller som skall undersökas. Jag har också planer på att avsluta min artikel angående (ni har inte läst något än) en planetare fall kampanj, en planetare empire kampanj som är till för att spela som turneringsspelare fast i en kampanj, sedan skall jag försöka få till lite gudsspecifika chaos-listor. Så det är mycket på gång och jag har mycket att blogga om.

Hoppas ni tycker det är nice…bara jag kan få Stefan att börja blogga mer på sidan också så…

Hur som helst. Topp 3-1

3. Singelsakerna i varje codex som förstör balansen.

Varje codex har något sådant här. Någon enstaka grej eller enhet som gör att den blir helt självklar i armén. Igen så undrar man varför inte GW uppdaterar codexen och fixar dessa brutna saker, men icke… Genom denna kategori så finns det också så många saker som man kanske kunnat valt men som man inte kan välja för att de andra valen är så mycket bättre.  Tyranids har sina hive guards och tervigoner med catalyst (finns det någon som frivilligt väljer att inte köpa någon magi eller onslaught till denne?). Chaos har sin lash, IG har sina galna mängd fordon och BA har sina präster. Alla codex har sådana typer av val att de andra typerna blir meningslösa. Skall vi titta på Space marines? Kitta en commander på något vettigt sätt så kommer du hitta en specialkaraktär för samma kostnad som dessutom ger hela armén fleet, eller gör alla vapen twin-linked eller så är han bara eternal warrior termos med bättre vapen.

Många gånger så är det så sjukt irriterande för det är inte svårt att se att dessa saker borde kunna genomskådats vid speltestningen. Jag kan se bilden framför mig.

Två GW snubbar sitter i bastun.

“Dave…?” Säger ena killen och ta en extra puff på sin joint.

“Aooo?” Svarar Dave och stirrar tomt ur bastufönstret som är igenimmat.

“Vad tror du…jag menar…vad tror du om att få flytta motståndarens enheter?”

“Fan vad bra! Typ ha en enhet som kostar 200 poäng och som kan skjuta den istället för några andra vapen?”

“Nej, nej” *puff-puff* “Jag menar mer, du vet, som en psychic power till en chaos sorcerer”

“Jo…det hade varit väldigt bra…” Dave vaknar till…han upptäcker att hans chef har samma glansiga ögon som när de bestämde sig för att BA skulle få röra sig extra framåt om de slog en etta… “Men poängen måste var extremt höga”

“Näää…jag tänkte mig runt 20 poäng kanske.”

“20 poäng? Du är galen!” Utbrister Dave upprört!

“Sluta käfta! Dark angel codexet är precis lika bra som nya Blood angels!” Dave har sett den blicken innan…han släpper det.

“Så man skall kunna flytta enheter…?”

“Jepp. Två T6″!”

“Två T6? För 20 poäng?”

Dave röker på extra hårt. Han doppar lite hascholja på sin cigg. “Man skall kunna ha den på sin demonprins, och ok då, 25 poäng!”

“Då blir det i alla fall bara träff på 4+…” Han suckar lite lättat. chefen kanske kan kontrolleras ändå…

*Puff* “Näeh! Den skall träffa automatiskt!”

Nu reser sig vår hjälte på sig och börjar försöka flytta sig ut från bastun men precis när han är på väg att lämna stället hör han chefen utbrista: “Men vänta lite! Tänk om man inte har några hårda enheter att kasta på? Då är den ju inte alltid lika garanterat bra?”

Vår hjälte kastar sig ut ur bastun men grimaserar när han hör den sista instruktionen “…och pinning!”

Grimaserande klär han på sig efter en kall dusch. Men han ler lite. Chefen hann inte säga något om att den skall påverka fordon. Då blir dagen lite ljusare.

Mannen som skall skriva nästa IG codex känner sig ändå lite nöjd med resultatet. Han har en plan på 55 poängs chimeror.

Hur som helst så undrar jag hur de tänker!

2. Inflationen

Alltså det är drygt. Varje sak måste kännas bättre och bättre. Inflationen suger i ett sådant här spel. Och det är bara för att sälja figurer. Jag är trött på det. En IG kille kan inte kosta 5 poäng längre. Det är för dyrt. Utan extra regler måste han kosta ca 3 poäng/st för att vara rättvist poängsatt.

Klart illa. Vi kan ju ramsan; något blir bättre, alla codex får en sak av det som är bättre och sedan kommer nästa regelbok som nerfar den (istället för att fixa spelet) och sedan får man den saken och något annat i grund istället….

Men det absolut mest irriterande som jag anser finns i denna hobbyn är…

1. Specialregler som ignorerar regelboken!

Jag är ledsen. Jag vet att det är långt ifrån alla som håller med om det men det är för jävla många specialregler som ignorerar regelboken därute. En hormagaunt behöver inte en specialregel för att göra dem snabbare och en specialregel som får dem att slå om ettor. De kunde lika gärna gett dem +1 A istället. En tank behöver ingen psychic power, extra armour hade räckt. Force weapon ger instant kill och var egentligen ett vapen som var till för att döda demoner. Demonerna hade inte behövs vara immuna mot instant kills (men kunde varit bättre på andra sätt) och då hade inte grey knights behövs en specialregel som ignorerar demonernas specialregel.

Missförstå mig inte nu. Jag tycker att arméunika specialregler kan vara kul men jag tycker det är synd att varje enhet måste ha en unik specialregel för att kunna användas.

Och IG skall inte ha några specialregler. De är själva definitionen utav en armé som inte skall ha några specialregler!

Det går att göra unika enheter och spelsätt med grundreglerna. En Dark eldar raider är fast, skimmer och opentopped. Utöver en löjlig regel om att få skjuta trots hastighet så hade vi en bra tank som kunde göra bra ifrån sig och som gjorde hela DE armén snabb som attan!

Men de var tvungna att lägga in en specialregel på dem. Totalt onödigt säger jag!

Nya enheter är oftast inte särskilt nya. De har bara nya specialregler som gör dem “unika”.

Nej, jag saknar att armén fick en specialregel som gör dem unika och lite enkla grundregler från regelboken som håller dem på en lagom nivå såsom we’ll be back och sedan vapen som kan skada fordon. Sedan inga direkta specialregler hit och dit utom specialgubbar. Synaps och fleet hade räckt gott och väl för tyranids. Det var ingen mening med att ge fexen någon konstig charge eller andra enheter några extremt unika specialregler. Broodlord med T 5 och 4+ Sv och 3 wounds hade räckt. Han behövde inga magiska krafter. Töntigt.

Lite specialregler ger extra krydda. Men för mycket och för många tar bort spelet från brädet och sätter det i codexet. Det är illa. Spelet skall alltid vara på brädet.

Så…det var min lista. Hoppas ni håller med. Annars får ni kommentera (ni får gärna kommentera ändå).

Comments
  1. Pär says:

    Raiders har inga specialregler…

    • Egge says:

      Doh! Har de inte en regel om att få åka långt och ändå skjuta? Eller är det bara ravagers?

  2. Jens says:

    …men Land Raiders har 🙂

Leave a Reply

