Topp 9 saker jag stör mig på med spelet. Del 2!

Posted: 15 May, 2011 by egges in Article series, Okategoriserade, top 9

Det finns ju saker med spelet som är galet dumma. Förra gången fick ni läsa om de tre första sakerna jag kom tänka på. Här är plats 6-4

Jag skiter i fin-snacket och kör rakt på!

6. Fearless!

Ja, jag vet att Chaos Space marines inte är tillräckligt bra för att tas upp men det finns för jäkla mycket enheter som bara ignorerar ledarskap på alla sätt och vis. Jag ser Ld slaget som ett slag för att representera vettiga beslut från enheterna. Det kan vara att de anser att deras nuvarande väg är för hård så de har bättre chans att klara sitt uppdrag om de faller tillbaka en bit, omgrupperar sig och anfaller från en annan flank. Med denna synen så anser jag att det bara finns en enda typ av enheter som inte skall behöva slå ledarskap: enheter som inte kan styras. De är de enda enheterna som inte kan ta logiska beslut och skall därmed inte behöva ta Ld slag. Alla andra skall behöva slå, om så på Ld 10 med re-roll. Så länge de kan ta ett logiskt beslut (vilka alla enheter vi kan styra på bordet kan göra) så skall de slå Ld slag.

Jag tycker inte man har Ld 10 bara för att man sitter i en tank.

…och jag vet inte vad det är för idiot som anser att man blir bättre på magi medan man kör ett fordon. Också rätt sjukt.

Överlag finns det för mycket som ignorerar Ld reglerna. Tyranids har synaps, Space marines har ATSKNF, alla arméer har något som är fearless, tau får slå om ld slag och ig kan slänga sig i marken och sedan resa sig upp om de hör någon skrika.

Jag tycker det är synd att Ld 10 inte räcker längre…det är nästan helt sjukt, faktiskt.

Få tillbaka viktiga moralslag!

5. 4+ cover till alla.

Det är sjukt för enkelt att får 4+ cover nu för tiden. Varför? Jo det kommer hänga ihop med nästa punkt. Men även ett annat skäl finns, bristen på bra terräng. LOS blockande terräng. Och man får cover av sina egna. Och motståndarens och andra saker som är area terräng. Och hål i marken. För mycket. Vad sägs om lagom? Nopp! Vad sägs om hela tiden? Jepp! Det har faktiskt gått så långt att man inte diskuterar med motståndaren längre för man bara antar att får cover 4+ genom någon regel hit och dit.

4. Skogen

Av alla de saker som jag tycker sabbades mest i 40k när femte versionen kom var skogen. Det var det som gjorde spelet dynamiskt och vilken idiot kunde få ihop schysst terräng på väldigt kort tid. Istället fick vi 4+ cover. Och träd vars position är sjukt viktiga att hålla reda på.

Jag måste dock säga att GW var nära på att gå vidare på 4:e ed på ett bra sätt. I början när det släpptes definierade jag all terräng i storlek 1-3 och _alla_ matcher var sjukt mycket roligare för konstig terräng kunde spelas på ett vettigt sätt ändå! Sedan lärde jag mig att det bara var area terräng som skulle storlekssättas men det kvittade för majoriteten av terrängen blockade LOS ändå och såg till att spelet var sjukt kul. Så när nästa version skulle komma såg jag fram mot ett perfekt 1-3 storlekssystem på alla saker i spelet samtidigt som jag skulle slippa escalation! Och vad fick jag?

True.Line.Of.Sight.

Skit! Totalmiss! Och så får jag läsa om hur kul spelet blir när man kollar ur figurens ögon och skjuter på en kille med missile launcher för att det blir så mycket häftigare.

Men det är Bengt, som står på andra sidan utav enheter och som är så långt ifrån alla action som bara är möjligt, som får kula i huvudet och den där killen med missile launcher står bara, oberört kvar.

Jag slapp i alla fall escalation!

Ursäkta för eventuella klagomål som jag har. Hoppas ni ursäktar. Om ni har några egna klagomål på vad som är konstigt eller bara vill säga vad ni tror min 1-3 lita kommer bestå utav, bara kommentera på!

Advertisements
Comments
  1. Erik says:

    Fast jag tycker att TLoS är bra. Kan dock hålla med om skogen! Men Förr hamnade man ibland i situationer där det blev helt puckbängo, man hade en enhet med fi bredvid sig som man inte såg för man hade glömt at tvrida sig mot dem. Sen blev man totalt slaktad. På det sättet är TLoS bättre. Du ser vad du ser!

    • Egge says:

      Fast det är ju lite fel att säga att du ser vad du ser. Om du ser bara en modell i en enhet utav 500 så ser du alla 500. Jag tycker nog att det blir konstigare än att man har kulle som blockar LOS. Som det är nu är en kulle ungefär en halvmeter hög…

  2. Gibber says:

    Håller med Erik här… Tyckte storlekssystemet va så sjukt flummigt och onödigt. Varför inte bara spela med pappersark där vi skriver vilken storlek saken har? Eller bara lägga ner o spela brädspel istället? Nä då e faktiskt TLoS bättre, även om skogsreglerna suger.
    En annan fel grej e ju att enheten får cover om hälften står i cover. Bättre i FoW i så fall. Du MÅSTE lägga träffar på gubbarna utan cover först, sen kan du lägga på de i cover. Och bara de i cover får cover-save.
    En vidareutveckling på det är att du måste lägga “tunga” träffar först. DVS, du ska inte kunna trolla bort wounds genom att lägga de där två laserkannonsträffarna på samma meningslösa flamer-kille medans resten bara tar bolterträffar. Nä, dela ut de tunga träffarna först så “garanterade kills” maximeras!

  3. Pär says:

    Hur gammal måste man vara för att ilsket få muttra “bättre förr”?

  4. Erik says:

    NJa jag vet inte. Jag gillar TLoS men sure att du ser en gubbe av 500 och därmed 500 är pucket, det håller jag med om. Kanske hade det vart bättre att du ser det du ser och det är bara det du kan skjuta på. Vet inte hur många gånger jag fått mina BA chappar ihjälskjutna på den missen :).

    Man är aldrig för gammal att säga det var bättre för, bara visare 😉

    • Cadelin says:

      ja
      en enkel grejj är var förr att man bara kunde döda så många gubbar som man såg. Enkelt. Men tacticals med missilelauncher kanske blir för bra 😉

      Det som stör mig mest är att man måste skjuta alla vapen på samma enhet. SJUKT KASS! I normala fall har man en kulspruta och en acan på en tank. Acan skjuter man på tanks och ksp på inf. I 40 ska man ha antingen bara infdödarvapen eller tankbusters. Inte en logisk blanding. Den enda som har fattat hur det funkar är The machine spirit. Sjukt irriterande.

      Samt att man måste skjuta på det man assaultar. baaah… det slutar bara med att man inte skjuter för då dör det gubbar och man når inte fram. Samt om det är en tom bil så kan man inte skjuta för då kan man inte multiassaulta efter.
      Tillbaks till som det var förr skjut på vad du vill och anfall sen vad du vill. enkelt och rent.

  5. Henrik says:

    Jag tycker det är grymt irriterade att man får cover av enheter framför oavsett hur dom står, så att två grots på varsin flank ger 4+ cover åt 120 boys även efter att deras 28 kompisar mejats ner.
    Jag tycker att bara de delar av en enhet som är i coherency skall ge cover.

    (Egge: se till att översätta och skicka detta till GW sen, -det är ju ingen idé att klaga när ingen hör!)

  6. Christer E says:

    Egge har rätt på alla punkter! Läs och lär.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s