GothCon är över!

Posted: 27 April, 2011 by egges in GothCon, Swedish tournaments

En lyckad turnering är över! Jag kom hem på söndagen kl24 efter 6 timmar i bil för att ensam släppa av 25 bord och lasta ur med hjälp utav Pontus. Här är min snabba utvärdering utav årets första riktigt stora turnering.

Först skall jag kanske säga vad min del i arrangemanget var. Egentligen bestod det utav 2 saker. Det första var att vara en utav tre som kompbedömde arrangörernas listor och det andra var att vara ansvarig över bilen som fixade fram Ryd spelförenings 25 spelbord.

Utöver det var jag givetvis spelare också.

Min första kritiska tanke så här efter arrangemanget är att lottningssystemet inte tar hänsyn till vilket bord man spelat på tidigare. Jag spelade på bord 7 tre gånger. Jag skulle spelat på bord 6 två gånger men det var så dåligt att jag vägrade andra gången och bytte bort det, med min motståndares tillstånd (som senare mosade mig). Om lottningen kan fixa bordsplaceringarna (det fanns ändå 60 bord) så skulle det vara bra. Givetvis gäller det även att man vill slippa möta samma folk man brukar möta. Jag tycker att undre halvan aldrig skall behöva möta föreningskompisar.

Det andra är att man inte kan bry sig om resten utav GothCon. Det är lite illa. Turneringen blev, genom att inte ha pass, en helt egen grej och skulle också kunnat hållas helt bortkopplat från GothCon. Ur en spelares synpunkt, d v s. Det är massa saker arrangörer slipper göra (slippa bry sig om betalningarna i samma utsträckning, t ex) som gör det positivt för arrangörerna att samarbeta med GothCon. Dock kanske det kunde varit mer anpassat till resten utav GothCons pass? Jag vet inte riktigt hur det kan funka men jag var sugen på auktionen men glömde bort allt med det när det blev stressigt mellan matcherna.

Så hur gick det för en 40k spelare som är sådär? Jo…7:a som slutplacering med nids är inte att skratta bort. Fucking Olof kom före mig med det är sånt som händer (andra världskriget, Titanic, 11/9, självmordsattacker och annat liknande). Hade jag haft ett poäng till hade jag blivit trea.

Jag är inte bitter…

Så vad skall jag gå igenom. Terrängen var ok där jag spelade. Men jag spelade bara på 3 bord. Kompen verkade vara positivt bemött och möjligen att jag tycker att DE inte skall ha så hög komp. Jag tänker ofta på demoner som i rätt fall kan vara extremt effektiva och ofta blir kompad därefter. DE har autowin i en hel del situationer och blir inte kompade ned för det…

…ja, jag är också bitter att Micke mosade mig, placeringsmässigt…

Så vad mötte jag?

Match 1 mötte jag Alexanders Merinens space marines. Han spelade lite för aggressivt så jag vann. Han är väldigt duktig på reglerna och jag lärde mig massa dumma saker att nyttja.

Match 2 blev mot Pär Nordlund som slutade 2:a. Uppdraget var riktigt bra för mig (KP och jag hade 11 KP och han 19…) och flaggan flyttade bara 2 tum under hela matchen.

Match 3 lyckades jag också vinna på ren tur att det tog slut runda 5 mot Kasper Meckelnågoting som ägde mig totalt tills det tog slut.

Match 4 blev min enda förlust mot Samuel Sandholm vars ¤%&//( logan wing mosade allt. I början var jag bitter att det var en runda 7 (5 & 6 hade jag klar vinst) men om jag spelade rätt hade jag faktiskt kunna vinna ändå. I ett visst läge valde jag att flytta in så att i slutändan var logan klart närmre mig än vad jag var bekväm med och jag blev mosad. Jag tror det blev 12-8 förlust efter komp.Tyvärr skulle jag vilja säga att jag hade otur men spelade dåligt och motståndaren bra. Han har typ 15-0 mot mig i matcher…hatar space wolfs (Men Samuel var trevlig som alltid).

Match 5 var mot Olof (när vi ändå pratar om att hata space wolfs-tills-chaos-får-ett-bättre-codex-men-han-måste-spela-med-en-armé-som-autovinner-för-han-är-dålig-egentligen) Jag kommer till den matchen någon dag jag har samma “blivit-våldtagen-i-röven-och-kissad-på”-känslan jag fick efter den matchen. Kanske i en snar framtid. Men jag vann.

Och vinst mot Olof betyder att man har en bättre uppdaterad blogg.

Match 6 var bästa sportsmanship, Örjan Rosengren med snygg armé och helt klart samma inställning till att flytta in i närstrid som jag hade. Hade hive tyrant+2 guards Vs 8 FNP-slaanesh-possesed+10 chaos marines+5 demoner där allt han chargar gått bättre så hade jag vunnit stort. Nu gjorde det inte det utan jag var tvungen att hoppa in med mer hormagaunts vilket gjorde att jag vann (mer med kompen) men inte med de extrema poängen det kunde blivit. Jag hade också tur en hel del gånger (men blev av med hive guards första rundan efter de plockat en obbe).

Match 7 var mot Rikard Åslund Tröger och var också en möjlig sportsmanship om det hade varit så att jag kunnat ge det. Jag har extrem tur flera gånger samt att spelet tar slut i rätt runda så jag vann med en 12-8 vilket blir 17,5-2,5 efter komp! Något jag kände under denna match är att Trögers inställning aldrig blev värre (såsom min hade blivit) när slagen kom. “Två instant kill på dina warriors i det öppna! De lägger sig ned? 2 6:or!? Coolt!” och “Snyggt skott! Jag trodde inte dina biovores skulle döda så många long fangs på en skytterunda!” och en klassisk “Om min lord klarar sitt 3+sv så kommer striden vara slut för din del, Egge. Han dog!” Mycket sånt som inte påverkade hans spelstil, hållning på regler eller bemötande…

…Jag hade velat slita huvudet av min motståndare.

Men poängen räckte inte i slutändan…en poäng från topp 5 och därmed missar jag svenska40k touren. Illa. Jag får några chanser till men är tveksam…

…jag är ju bara en 40k spelare som är sådär!

Headwar har länkat till lite GothCon bilder, enjoy och tacka han!

Jo något som jag också bör påpeka. Det var sjukt coolt och kul att höra folks åsikter och uppskattningar om bloggen och jag bugar och tackar! Det är en gigantisk sporre för mig att fortsätta blogga, och jag vill också påpeka att samma sporre kommer varenda gång jag får en uppskattad kommentar på bloggen!

Comments
  1. Kreufeldt says:

    Fan Egge, 7:a? Jag trodde du kunde spela det där spelet? Tur att inte jag var med ;p

  2. Pär (fejk) says:

    Om jag måste välja så håller jag helt klart med Olof.

  3. max says:

    Jag tycker också det är jobbigt att den ända rasen, is spelet, som bara ska vara för att slåss i närstrid är jättedåliga på att slåss. Tau är sämre, men that’s it. (obs! inte Kroots)
    Sen finns det en enhet som kan skjuta EN, Hive Guards, annars kan de inte det heller.
    Save? ingen invo save, inte ens en liten tillvalsmöjlighet. samt en gubbe med 2+ save.
    Toughness? de sträcker sig till T6 men fortfarande kan ju S3 skada en, så ficklampor dödar en. Medan en Wraithlord har T8 och är billig!
    Jag är trött på Nidz, så nu blir det östfronts-målade-Krigsveterans-Tau i fiskar. Så det så.

Leave a Reply

