Inför GothCon-Hype: Intervju med Johan Westlund del 2 – Vi skrev först ned massa galna idéer till uppdragen

Posted: 18 April, 2011 by egges in Okategoriserade

Så var det dags för andra delen i intervjun med Ooan. Här svarar han på frågor som rör årets turnering angående passen, kompen och uppdrag. Enjoy!

En av de stora förändringarna som är gjorda inför i år är borttagandet utav pass. Vad är det som triggat detta?
Passen har fördelar, som t.ex. att man kan gå runt och kolla på andra matcher. Men de har också nackdelar i form av att man måste spela på konstiga tider för att hinna med alla matcher. De senaste åren har det varit lite strul med natt- och morgonpass, vilket har blivit tråkigt. Genom att ta bort passen kunde vi göra matcherna längre och samtidigt få ett mycket luftigare schema.

Men pass skulle teoretiskt innebära dubbelt antal spelare? Kan det komma bli så att GothCon potentiellt kommer erbjuda 240 platser i framtiden?
Det tror jag inte. Om man återgår till pass får man tillbaka problemen med tid. Vi får se hur folk reagerar på det nya schemat, men jag har svårt att tänka mig att vi kommer att återgå till pass.

Vad är det som är mest avgörande för att GothCon kan erbjuda 120 platser och därmed är den största singelturneringen i Sverige?
Att vi kan erbjuda platserna beror mycket på att GothCon har gett oss större lokaler i år och att vi har lånat in mer terräng utifrån. Vad som gör att 120 personer vill komma är lite svårare att svara på.

Samarbetet från olika föreningar är alltså en nyckel. Vad är det som gör att folk kommer och spelar så att GothCon är så stor som den är?
Delvis känns det som att turneringar över huvud taget har blivit större och det finns fler som vill åka på de turneringar som finns. Men sen har det blivit lite av en god cirkel för GothCon. Eftersom det är Sveriges största turnering vill många åka på den, vilket gör att det blir Sveriges största turnering, vilket gör att folk vill åka på den, osv…

Sen hoppas jag naturligtvis att folk gillar upplägget… 🙂

Det finns en hel del som anser att den normala aktiva kompen, som används på GothCon, gör att det är bäst att hamna på komp 8-11. Innebär detta att kompen inte gör tillräckligt med påverkan? Finns det något spann där kompen skall göra det svårare för en person att vinna?
Om man uppnår det så tycker jag ändå att kompen har uppfyllt sitt syfte. En av de sakerna som jag ser som viktigast med komp är att hålla borta de allra värsta listorna. Om den sedan ger en liten bonus till dumsnälla listor är det bra, men att ta bort bottenträsket är viktigast.

Hur kommer ni arbeta med kompsättningen i år?
Vi kommer att sätta oss en helg och gå igenom alla listor. Först tar vi varje armétyp (Space marines, Orker, Necrons, osv) för sig för att få jämt inom varje typ och sedan jämför vi olika armétyper mot varandra och justerar däremellan. Och arrangörernas listor skickas sedan till utomstående tillsammans med övrig komp så att de får sätta ett värde som stämmer överens med resten.

Vilka sorters komp har använts igenom åren och vilka tycker du ha gett bäst resultat / varit mest rättvist?
Från början hade turneringen mallkomp, men den såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Mallen var rätt grundläggande men fick efter hand fick mer och mer subjektiva inslag. Till slut havererade den dock under sin egen vikt. Systemet var inte nödvändigtvis dåligt men en subjektiv mall var rätt förvillande. Folk trodde att de visste vilken komp de skulle få, men sen fick de inte det. Efter det har det varit subjektiv komp.

När det gäller hur kompen har påverkat turneringen så körde GothCon länge med komplottning där man genom hela grundspelet mötte folk med liknande komp. Jag anser att det är det absolut roligaste sättet att använda komp, men det blir kanske inte alltid så rättvist. Dock öppnade det upp för intressanta taktiska inslag där en toppspelare kunde försöka lägga sig på en kompnivå där det inte fanns några andra toppspelare och glida igenom hela grundspelet utan speciellt mycket motstånd. Jeppa var rätt bra på det. De senaste åren har det varit olika varianter på aktiv komp med vissa inslag av komplottning. Men exakt hur den aktiva kompen funkar överlåter jag till folk som är bättre på tävlingsmomentet.

Till sist lite frågor om årets uppdrag: Hur ser proceduren ut när ni gör uppdragen till GothCon?
Jag och Anders satte oss ner och spånade. Vi kollade igenom gamla turneringsuppdrag, uppdrag från tidigare regelböcker och lite annat. Sen skrev vi ner massa galna idéer som man kunde använda och funderade på hur man kunde göra dem mer balanserade. Sen satte jag ihop de olika idéerna (mission + bonus + tactical) till förslag på uppdrag och sedan bollade jag och Anders dem fram och tillbaka tills vi var nöjda. Och till sist speltestade vi de lite mer speciella uppdragen så att de fungerade i verkligheten.

Har ni några generella riktlinjer angående uppdragen?
Ja. Genom åren har GothCon utvecklat en viss stil på uppdragen, och den ville vi gärna behålla. Uppdragen brukar vara mer avancerade än många andra turneringar och de brukar ha en något högre ”crazy-faktor”, även om vi försöker hålla dem balanserade. I år försökte vi även se till att det inte alltid skulle vara bäst att börja, vilket det annars tenderar att vara.

När ni släpper uppdragen, hur mycket kan spelarnas åsikter på svenska40k.se påverka dem?
När det gäller helheten, inte speciellt mycket. När vi har släppt dem är tanken att de skall vara spikade så att folk kan börja spela in sig på dem. Fast om det skulle vara något uppdrag som mötte massiv kritik hade vi kanske tänkt om. Däremot kan det mycket väl hända att vi förtydligar saker som folk frågar om.

Till sist undrar jag lite allmänt om hur folks åsikter förra året påverkar årets arrangemang?
Generellt sett så påverkas ett års turnering mycket av förra årets åsikter. Vi försöker lyssna på vad folk vill ha. Över åren har många av förändringarna berott på folks åsikter.

I år har vi försökt motverka ”wall of text”-syndromet på missions lite. Vi har tagit bort nattpassen. Vi har större lokaler med mer luft. Vi har en icke-spelande arrangör och kompningen av arrangörslistor är annorlunda.

Vi tackar Johan för tiden han har tagit sig för att svara och ser fram emot GothCons 40k turnering där Johan har offrat sig genom att inte spela i årets uppsättning.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s