Inför GothCon-Hype: Intervju med Johan Westlund del 1 – Över åren har Gothcons lyckade moment samlats ihop.

Posted: 15 April, 2011 by egges in Article series, GothCon, Intervju

Nu när GothCon närmar sig passade jag på att ställa Ooan Westlund lite frågor. Han har varit med ett bra tag som arrangör och tar sig tid även i år att vara arrangör för turneringen. Snäll som han är tog han sig även tid att svara på frågorna.

Johan Westlund har varit länge engagerad i hobbyn och är ofta känd, utöver sin koppling till GothCon, för sina snyggt målade figurer och väl temade arméer. Hans arméer kan beskådas på Ylvas forum och mer specifikt här.

Hur länge har du varit inblandad i GothCons 40k turneringar?
Första gången jag var med och arrade var 2003, tror jag. Sen har jag arrat lite då och då sedan dess.

Vad var det som gjorde att du blev inblandad från början?
Micke och Morgan (som alla 40K-veteraner känner till) arrade och behövde en person till. De pratade med mig eftersom jag hade haft massa idéer kring missions och liknande. Och det kändes som om det kunde vara kul.

Känner du av något speciellt år som var specifikt lyckat som arrangör?
Förra året tycker jag att allt flöt på bra. Det var en bra blandning av folk som alla tog på sig uppgifter på ett bra sätt. Och det var kul att få in Varbergarna. De kom med lite nya idéer, men hade ändå väldigt likt synsätt som de inblandade ylvaiterna.

Lite sämre?
Det året jag var huvudarrangör (2004). Jag är inte bra på att ordna med praktiska saker och övriga inblandade var också rätt nya med arrandet. Jag vet inte hur mycket som märktes utåt, men det var rätt kaotiskt ibland.

Hur är det som spelande arrangör? Känner du att det fungerar eller skall en arrangör helst hålla sig borta från spel?
Rent principiellt är jag mot spelande arrangörer. Men när det gäller GothCon är läget tyvärr så att alternativen är en turnering med spelande arrangörer eller ingen turnering alls. Och förra året var jag ju spelande arrangör själv eftersom jag inte kunde tänka mig att missa spelandet det året. I år avstår jag dock från att spela själv utan arrar enbart. Men när arrangörerna skall vara med och spela är det viktigt att vara öppen med allt. Det är därför vi försöker få ut all info så fort den är spikad. Det arrangörerna känner till skall andra också veta. Dessutom kommer vi i år att skicka arrangörernas armélistor till utomstående personer för bedömning. Förra året var ingen med och bedömde sin egen lista, men man bedömde de andra arrangörernas. Med årets lösning är det mer klart att det är en opartisk bedömning.

Jag vill även passa på att fråga lite om GothCon-turneringens historia, hur skulle du förklara GothCons 40k turnerings utveckling som turnering under åren?
När jag började spela på turneringar var GothCon, SydCon, Lincon och BSK ungefär lika stora. Sen lyckades GothCon bli lite större något år och har kämpat för att hålla sig där. I och med att GothCon är den första stora turneringen varje ”säsong” har det funnits en vilja att komma på nya saker som sedan de andra turneringarna kan välja att ta efter eller ignorera. Vissa saker har varit bra och andra kanske inte lika lyckade. Över åren har dock de lyckade sakerna samlats ihop. Och det har även samlats en hel del erfarenhet bland de inblandade arrangörerna, vilket gör att de praktiska sakerna går smidigare för varje år. Så det känns som om den har blivit bättre och bättre. Och större också för den delen. Trycket på platserna var ju helt sjukt i år.

Vilka variationer på turneringsupplägget har framkommit under åren?
Det har varit många olika upplägg. När jag började fanns det ett system där missions gav separata poäng från VP, vilket är standard idag men var ovanligt då. Vad som var lite udda med det var att ingen visste hur det fungerade. Man matade in siffrorna i en formel Morgan hade gjort på datorn och så fick man ut ett resultat där mission var mer viktat än VP. Men inte ens de andra arrangörerna visste hur formeln såg ut. Sen gick det över till att missions gav VP, vilket höll sig kvar ett tag, innan det gick tillbaka till separata mission-poäng. Slutspel och final har alltid varit en GC-specialare, men det blir lite annorlunda i år.

Är Prime-time TV det bästa GothCon uppdraget någonsin?
Ja, det tycker jag nog. Åtminstone om man ser till underhållningsvärde. Det kanske inte var helt balanserat men jag har aldrig hört så många positiva kommentarer om ett uppdrag. Ser man tävlingsinriktat finns det dock säkert andra som är bättre. Fredriks uppdrag det året han var huvudarrangör (2008) var riktigt bra har jag för mig.

Det var första delen utav två med Westlund. I andra delen (som kommer upp på måndag) kommer vi fokusera på årets turnering och lite hur arbetet ser ut för arrangörerna. Om ni uppskattar intervjun så var noga med att kommentera samt ställa flera frågor till Johan som han antingen kan svara på direkt eller så sparar jag dem för framtida bruk!

Comments
  1. Asplund says:

    Jag kommer alltid på veckan innan GC att det hade varit kul att skriva missions eller dylik hjälp. Hur tidigt ska man fråga ifall det behövs en till arrangör inför nästa år?

    • Ooan says:

      Arrangörsgänget sätts ihop under senhösten eftersom det är då GothCon måste ha in texterna till foldern och veta vilka arrangemang som finns. Men det mesta arbetet sker under våren.

Leave a Reply

