Att bygga en Blood Angels lista del 2. Vilka enheter är intressanta?

Posted: 8 April, 2011 by egges in Article series

Jag satt och funderade mer på hur en BA armé skulle kunna se ut och hur jag skulle gå till väga. I första delen spanade jag enligt kompen som grund. Jag vill nog aldrig lägga mig lägre än 9 i komp (om man delar på fem) och gärna över 10. Men om steg ett var att kolla enheters komp så är andra steget att bara kolla och välja ut vilka enheter som är tuffa.

Börjar vi med HQ så kan vi titta lite på vad folk gör. Dante är alltid intressant då han kan deepa ned exakt samt gör Sanguinary Guards till Troops (men jag gillar egentligen inte dessa guards). Gabriel gör egentligen inget för armén men är sjukt ovanlig och cool. Astorath är cool och ger fler enheter rage så det är lite intressant. Sanguinor är bara tråkig och Mephe är för tråkig. Tycko likaså…

Vad som gäller när vi tänker på dem vanliga karaktärerna så är librarian antagligen alltid bra att ha (för att den tar bort massa magier) och hans egenskaper överväger de andra nötternas. Så skall det bli en vanlig karaktär blir det en labbe.

I Elite har vi mer intressanta saker. Först ut är en chappe som jag tycker är kul som elit-val. Han ser till att en enhet få slå om sina attacker vilket är bra och känns väldigt nostalgiskt 3:rd ed. Sanguinary guards ha coola modeller men är faktiskt rätt tråkiga, egentligen.

Men vi har ju en Furioso dreadnought! Med hjälp av en Pod så kan han, om man så vill, bli ett direkt hot mot någon enhet vilket tvingar motståndaren att hantera den och drar bort deras eld från resten av armén. Vanliga terminators är jag alltid svag för likaså och jag tycker en liten femma alltid är lätt att klämma in. Assault terminator squad är en sådan enhet jag hatar att möta själv och skulle älska att ge motståndaren samma ångest.

Techmarine är tråkig och inget jag någonsin skulle fundera på. Sternguards kan vara häftiga men jag vet inte riktigt vad de skall göra eller ha för roll. En präst känns alltid bra men ger så galet mycket minus att jag inte är säker på att jag tycker den är ens värd att betänka.

När det gäller Troops så finns tråkiga tacticals, DC dread, DC, Scouter eller jätteroliga assault-marines. Svårt att se vad jag skulle välja? Dock kan en enhet DC kanske vara med för det är en av de klassiskt coola sakerna med en BA armé.

Transporter brukar jag inte direkt betänka vid detta läge så det får komma senare. Klart att en Land raider är intressant dock…

I Fast attack har vi vanguards som är kul med att de kan assaulta vid deep strike men det räcker nog inte för mig. Land speeders är jag alltid skeptisk mot. Baal som outflankar är alltid en kul idé och värd att komma ihåg. Alla sorters bikes är jag oftast inte intresserad av utan slänger i så fall in någon attack bike vid behov.

Det sista är givetvis heavy support där Dreadnoughts är klart intressanta och stormraven alldeles för löjligt bra (men inte roliga). Vill jag ha lite skytte kanske en predator med någon laser är intressant eller så tar jag en devestator squad. Vindicator och whirlwind brukar jag välja bort men en 12″ förflyttande vindicator som kan skjuta…hmmm…

Efter denna genomgång har jag ett litet hum om vilka enheter jag gillar och tycker är coola och för överskådlighet kan jag summera att jag kan betänka:

HQ: Gabriel, Astorath, Librarian

Elite: Chaplain, Poddande furioso, Terminators och assault teminators, präst om jag skulle tycka jag har för hög komp.

Troops: Assault marines och kanske DC. Rhinos och en vanlig land raider är alltid intressanta också.

Fast attack: Baal predator, måste kanske utvärdera vissa saker här igen senare…

Heavy support: Dreadnoughts, Predator, devestators och kanske en vindicator.

Så detta är hur jag tänker när jag börjar spana på att bygga en armé med BA som exempel. I nästa del så kommer jag hantera hur jag kopplar samman enheter med komp och börjar formar en lista som jag sedan teoretiskt utvärderar.

Vilken väg går ni tillväga när ni gör Era arméer? Kör ni bara på och fixar till kompen sen, kollar ni vad som är prisvärt i komp och väljer enheter därefter eller kör ni på något sorts tema (antingen enhetstema eller karaktärstema)?

Comments
  1. Stennert says:

    Jag brukar slänga in sånt jag tycker är häftigt.

    Nu byggde jag ju min 40k armé efter förra marine boken, med Apotekare som grund för ballheten, samt en stor jävla flagga och en nisse med en manlig hammare. Nu i nya brukar jag mest bara slänga ihop det jag har till hands i brist på nått roligare.

    Sen vad gäller andra spel jag spelar, då främst FoW, så trumphar coolhetsfaktorn allt.

    Men då bygger jag väldigt sällan arméer som har så värst mycket med komp att göra.

  2. Gibber says:

    Brukar utgå från en enhet jag tycker e jäkligt cool o bygga listan efter den. Kompen blir vad den blir…
    Nu senast blir det en marine-lista med en mongovanguardenhet för hur mycke poäng som helst!

  3. egges says:

    Jag gjorde likadant nu när jag gjorde min armé. Först en koll och kolla så att jag inte fastnar på någon enhet som kompmördar mig och sedan kollar jag upp vad som jag kan tänka mig att spela med.

Leave a Reply

