En titt i Grey knights igen

Posted: 7 April, 2011 by egges in Article series

Det här var kul. Hittade hur man gör motivationsbilderna. Räkna med att jag kommer spamma dessa flera gånger. Jag tänkte idag ta en titt till i Grey knights på lite slumpade saker. Ni känner till hur de flesta fordonen fungerar så jag tänkte ignorera dessa men istället skall vi ta en titt på Nemesis Dreadknight, Paladins, Purgation squad och den sjuka magin Purifier squad har…

En av de mest förväntade enheterna är dreadknighten. Förresten. Nu när jag tittar i codexet…visst är det förbannat irriterande att man måste kolla i så många olika sidor för att förstå vad en enhet gör? Man kollar på en sida för att få fram poängen. En för att få reda på specialregler (att den har 5++ står endast i texten och ingen annanstans), en sida för att få reda på vad dess vapen gör och en sida för att få reda på vad deras magi gör. Klart illa uppbyggt.

Hur som helst. Ett icke-fearless monster som kan få plus i styrka och flyga om det är så. Igen så blir det intressant att se om den kommer få teleportera långt som scout move eller inte. regelmässigt skulle jag säga nej, men GW kanske ändrar det med FAQ. Något som var intressant är att den inte har S10 med sina vapen i grund. Istället har den givetvis Nemesis greatsword som får slå om allt, mer eller mindre. Första tanken är att den är jättebra för 170 poäng så skjuter den bättre än en carnifex (som kostar 185 eller liknande om den skall skjuta), har ett bättre save, 5++ invul, mer i WS, BS, LD och I, och har sina magier.

Ifall ni undrar så tycker jag nog att carnifexen är löjligt överprissatt…

Men som allt annat så blir den snabbt dyr. Skall den flyga och ha ett vettigt närstridsvapen så snackar vi över 200 poäng igen och skall vi slänga in ett skjutvapen så närmar vi oss 250 poäng.

Du får 5 terminators med cycloner för den summan. Och poäng över.

Paladins var enheten många var livrädda för innan. Med sina dubbla wounds och helt unika modeller (varför då – det är bara jobbigt att hålla reda på) och möjligheten till FNP så skall de nog vara rätt hyggliga. Men de kan bli instant dödade. En enhet på fem man hamnar på över 250 poäng och skall vi då lägga till uppgraderingar så blir det galet dyrt. Att de kan få FNP gör nog faktiskt inte så mycket. Man kommer skita i dem och sedan skjuta och slå i närstrid med saker som ändå ignorerar det. Visst, de kan vara jobbiga (tyranids suger säkert mot dem, orks kan nog också tycka de är sjukt jobbiga och möjligen mech IG också) men varje modell som dör är galet mycket poäng per gång. Jag har svårt att se att de faktiskt kommer användas så mycket. Möjligen om någon hittar hur en fem-manna passar perfekt i en armé. Kanske i kombo med den löjligt braiga storm raven.

Purguation squad har en egenskap som gör att de ignorerar LOS. Men faktum är att man ändå alltid får 4+ cover. Helt ok med andra ord. Att bara ställa dem bakom en vägg med 4 psycannons och + i styrka på vapnet är väl helt ok men när de väl misslyckas med sitt psychic test (vilket de kommer göra 6/36 gånger – alltså en gång per match om vi antar en 6-rundors omgång där de får skjuta alla rundor) så kan det komma att kosta rätt rejält. Jag är skeptisk på att vi kommer få se dem så ofta.

Om vi skall ta mitt personliga hat-objekt så är det Purifier squad. Till att börja är de en mesig liten vanlig infanteri enhet. Som är dyrare. Och fearless, samt veteraner, och har billiga psycannons. Men de har en speciell magi.

Denna magi, förstår ni, är det jag inte riktigt tycker är lustigt någonstans. Innan någon slår (alla vet att magi är så mycket lättare att använda än att skjuta med bolters eller slå med ett svärd så de hinner göra det innan Banshees slåss) så får de slå sitt psychic test – lyckas det så tar alla modeller i motståndarens enhet ett wound på 4+.

Va!? Hur tänkte de? Hur.I.Helvete tänkte de verkligen?

Fast det är klart. Lashen är ju dålig, tervigonen kan ju knappt göra sina poäng i en tyranid armé, storm raven är kass och eldrad en mes. Men ändå! Hur kul är det att spela orks mot den enheten? Man _måste_ skjuta ut dem i så fall. Så enkelt är det. När man inte har några bra saves så kommer halva enheten dö innan den hinner slå. Detta är helt galet bra!

Givetvis finns det sätt att kontra. Hindra deras magi med shadow of the warp eller andra konstiga saker eller använd bara hårda enheter men betänk er Orks där de misslyckas skjuta ut alla utom en. Den kommer döda gigantiska drevor av folk i stora enheter om de chargar… annars blir de ju ändå chargade nästa runda.

Egentligen tror jag de kommer kännas hårdare än vad de är. Med en liten FNP på sina enheter så dör inte så många. Har man någon sorts save så är det nog rätt ok ändå. De dör ändå rätt snabbt i närstrid och det är inte säkert att de får igenom sin magi ändå.

Så vad säger ni? Jag hatar Purguation squads magi men tycker det andra ändå är rätt ok. Det som kan vara fördelaktigt med alla 100-tals specialregler kan vara att det kommer vara svårt innan någon speciell enhets perfekta symmetri kommer fram. När folk har börjat vänja sig kanske de kan bli farliga men fram tills dess vet jag inte… Jag är skeptisk på att Grey knights kommer vara något yber codex.

Comments
  1. Johan says:

    Allt är hårdare och bättre än i Marine codexen men det sakna all support som marines har. Armén känns helt okey och situations baserad men inte OP…

  2. Mr_Riot says:

    “Denna magi, förstår ni, är det jag inte riktigt tycker är lustigt någonstans. Innan någon slår (alla vet att magi är så mycket lättare att använda än att skjuta med bolters eller slå med ett svärd så de hinner göra det innan Banshees slåss) så får de slå sitt psychic test – lyckas det så tar alla modeller i motståndarens enhet ett wound på 4+.”

    eller så hoppar man in i ett gäng nidz med lash så att enheten dör…. 😉

    Nu har jag bara kollat sporadiskt i codexen, men visst jag kan hålla med om att mycket special regler kan bli lite jobbigt, och visst är en del saker sinnessjukt hårda, Men om man säger ex nidz som kan skjuta 24inch och man kan aldrig få cover som man aldrig kan döda för att dom har t6? 1 ld slag som gör att man måste rulla om alla invo saves? Odödlig falcon? Listan är lång på jobbiga enheter, skillnaden är i de nämnda fallen har de grunts som kan backa upp dom. Nje detta känns för mej som gw:s första lyckade elite armè 🙂

    • egges says:

      Jag tror att deras stora armébrist är antagligen mängden tunga vapen som tar bort armour saves (men det finns ju sätt att komma runt det, absolut!), precis som Johan tycker. Just den magin du pratar om är så riktigt bra, rätt spelat, att det kan finnas tillfällen man förlorar bara för att just den enheten finns på bordet. Samtidigt så tror jag inte den magin är så bra mot alla att det kommer göra så mycket på det stora hela.

  3. Olof says:

    Tau är precis lika obalanserade som GK. Flechette dischargers…

    • egges says:

      Jag satt faktiskt och funderade på det medan jag skrev – men samtidigt kommer jag inte ihåg att man har sett det så ofta – jag tror det bara är för lätt att skjuta ned dem. Om inte du spelar dem – då dör alla ändå.

    • Asplund says:

      Fy fan för Flechetter! Blev lätt chockad första gången jag sprang på en sån båt 😀

  4. Stennert says:

    @ Dreadknight – Dess vapen räknas som dreadnaught close combat weapons. Rätta mig om jag har fel, spelar ju som sagt inte spelet, men betyder inte det S10?

    Sen står det inte att den har den extra attacken två close combat vapen ger inräknad i sina stats, borde inte detta betyda att den har A4 i grund?

    • Bogg says:

      Jo, enligt regelboken så är DCCW ett powerweapon som dubblar styrkan upp till max 10. Och Doomfisten är enligt C:DK klassat som ett DCCW, alltså S10. Och då Dreadknighten har 2 borde det bli 1 extra attack, om man inte köper till hammare eller greatsword, vill säga.

      Och sen Egge, den där wardingstaven är inte så sjukt överbra, eftersom den är lika användbar som ett rövhål i pannan mot skytte. Den ger dig bara 2+ IV i närstrid, så lasra på bara!

  5. Ooan says:

    Purifier-squadens magi reagerade jag också på. Den är galet hård mot orker, speciellt om de får in en kombo-charge mot fler enheter. Hälften dör innan de får slå och andra halvan dör på combat res. Heroic sacrifice känns för övrigt också som en rätt tråkig power.

    Dock tycker jag inte att mängden specialregler är så trist. Grey knights skall ju ha massa konstiga saker för sig.

  6. Ooan says:

    Och en sak till… Psybolt ammo funkar inte på Psycannons…

Leave a Reply

