Efter Rydturneringen

Posted: 29 March, 2011 by egges in For tournament organizers, RydCon, Swedish tournaments

God, fucking dammit! När jag precis börjat tycka att jag börjar få upp lite klass på min blogg så vad gör Voxnovus? Jo de kommer upp med bilder som bara tar andan ur mig om hur man egentligen skall gestalta stämningen på en turnering. Sedan lägger de upp en jävla film och spränger därmed bort alla chanser man har att konkurrera! Vad innebär detta? Jo…jag måste hitta en jävla kamera och börja lägga upp film-poster och börja ta en massa kort för att kunna konurrera…

Jävla Olof…

🙂

Hur gick det på Rydturneringen då? Jo, ur uppläggssynpunkt så var det intressant med uppdragen. Det var en hel del som klagade på dem men samtidigt så tycker jag att man visste vad man gav sig in i. Uppdragen var inte gjorda att vara balanserade. Jag tror det är väldigt sällan två generalers utgångsläge är exakt detsamma. Ofta skall man faktiskt fokusera på sitt egna objektiv. Väldigt sällan skall man offra sina egna objektiv för att stoppa motståndarens.

Jag tycker uppdragen på det sättet var perfekta. Man måste ha en armé som är beredd att ta sig uppför en backe och innehar många olika element som är beredda på många olika saker.  Det kunde bli jättekonstiga poängsummor och man kunde ha väldigt otur med uppdragen. Och tur. Skitkul och annorlunda tycker jag.

Det finns en sak jag kände var kanske lite extrem. Skillnaden om när spelet tar slut var väldigt stor. I flera matcher vände matcher från 15-0 till 0-15 för att det blev en runda till. Då kanske man skulle haft ett visst antal rundor satta? Detta är något jag ofta tänkt på. Tänk om man skulle köra så att man kör ett fastsatt antal rundor varje match. Och sedan variera detta mellan matcher? Tänk er själva: du, som arrangör, vill att det skall ta slut tidigare på söndagen. Då får alla endast spela 5 rundor första matchen på söndagen och sedan är sista matchen 5 rundor och det blir en sjätte på 5+. På så sätt kan man även kontrollera hur lång tid matcherna tar.

Hur som helst så var turneringen lyckad. Folket hade kul och det var väldigt trevlig stämning. Det var skönt med luft och plats och alla verkade uppskatta (Även Hamza, även om han inte åt det) att det fanns hemlagat i kiosken till en billig peng. Under turneringen var det en hel del som klagade på upplägget men det skiter jag i. Det funkade som jag tyckte det skulle göra och det är det viktigaste för mig.

Till rydcon blir det ett annat upplägg, dock. Ni får se.

En kort stridsrapport kommer från mig inom kort…

Comments
  1. Jimmy J says:

    Jag var ju en av dom som klagade lite inför. Men som du säger så var jag medveten om vad jag gav mig in på och tyckte om att spela uppdragen. Så i efterhand får dom betyg 4/5 😉

  2. Gibber says:

    Mmm, va trevligt… men som du skriver kanske lite väl många slumpmoment. Vid så slumpartade uppdrag kanske man skulle ha fixed antal rundor.

  3. Olof says:

    Svårt att tolka om det där första var whine eller ironi – mästerligt min bäste Egge!

    • Egge says:

      Men du sätter ribban högre och högre. Innan räckte det med att jag bara kopierade Voxnovus rakt av. Nu måste jag öka kvaliteten på mina poster än mer för att kunna konkurrera vilket i sin tur bara gör att våra läsare bara får mer kvalitet oftare…illa. Om vi fortsätter blogga såhär kommer alla snart bli bortskämda.

  4. Olof says:

    Hehe, du verkar lida av ekonomiserat tänkande. Finns ingen konkurrens, bara gemensam stöttning.

    • egges says:

      Man kan ju säga det på det sättet. Men totalt sett tror jag det blir fler som läser båda bloggarna (även om endast en börjar lägga upp bilder och videos) och det är ju bara bra. 🙂

  5. Skulliz says:

    Det är knappats som att marknaden för svenska 40k-bloggar är mättad, keep it up!

  6. Hamza says:

    Det var chill, jag hade räknat med att handla mat för hela perioden så frukost och sånt var chill.

    Jag tyckte missionsen var roliga. Ingen av de jag pratade var heller negativt inställd till dem. Tror mycket handlade om att man var fast i objektiv + vp tänkandet och då märkte man försent att det inte gick att ta poäng så.

    Random game length slår alltid att veta vem som vinner i runda 3-4. Jag har ändå skitsvårt att planera vad jag ska göra i flera rundor framåt.

Leave a Reply

