Ny kompmall!

Posted: 17 March, 2011 by egges in Comp, Recension

Kompmallen 6.2 är uppe. Skall vi ta och titta lite på några förändringar som skett? Märk att detta är bara mina snabba åsikter som jag lägger fram vilket kanske inte alltid innebär så genomtänkta åsikter.

Black templars
Anses inte allmänt vara hårdare nu med sin uppdatering i GW:faq:en. De börjar på 110 i komp istället. Vi skall dock komma ihåg att Sverige har länge spelat med bra storm shields. Cenobytes ger fortfarande väldigt mycket minus. Terminators ger mer passande minus för sina dubbla cyclones.

Blood angels
Få arméer är så hatade som dem. Memphisto kanske syns mindre på slagfältet. Vill man ha bra komp kanske Gabriel Seth är intressant numera. Förvånande att Dreads på en storm raven inte ger mer minus än innan. Jag tycker det är där närstridsdreaddsen blir bra. Inte om de går. Death company straffas dock om det finns en storm raven i armén. Devestators utan missile launchers är lättare kompade. Kanske vi får se en whirlwind ibland men jag tror fortfarande inte riktigt på det. Förvånande att predators får extra minus om spelaren tar fler men inte vindicators. Storm ravens som dubblas blir hårdare kompade samt att multimeltan kompar mycket sämre på den. Land raiders är lättare kompade och blood chalice är fortfarande väldigt hårt kompad.

Daemons
Fateweaver ger mer minus för varje blood kruscher i armén vilket är helt rätt. Annars har det inte hänt något. Jag trodde de skulle kompa ned elite-valen och Fate weaver och öka kompen för armén. Den är rätt svag just nu som det är…

Chaos
Lättare startkomp. Demonprinsen lättare kompad. Lash lättare kompad. Sorcerer ger +1. Jag tycker inte att sorcerer skulle ge plus om man har en lash. Borde vara -20 för lashen på sorcerer, tycker jag. Lord ger också plus. Överlag är alla HQ utom Abaddon i raider snällare kompade. Likaså Dreadnought, noise marines, thousand sons (kanske vi får se sådana arméer framöver?), land raiders, havocs och lite till. Överlag har Chaos fått ett klart upplyft. Frågan är om det är för mycket…

Daemonhunters har inte förändrats mycket änland raidern så vi skiter i dem.

Dark angels
Har fått en hel del enheter som börjar på plus 1. Assault marines ger exempelvis +2 i grund. Blir en bra grund för högkompade listor.

Dark eldar kan jag inte så bra så vi skippar dem med. Första mallen var ändå bara ett första försök.

Eldar
Shadow seer ger inte så mycket minus. Annars märker jag inte så stora förändringar…

Imperial Guard
HQ: kompen är tillputsad (allt speciellt ger mer minus), Ogryns är snällare kompad. Av något skäl är guardsman marbo (som alltid är  med i allas IG arméer) mindre kompad… vet inte hur de tänkte där, dock. Kompen är flyttad från att ge minus till infantry platoons till specialsakern runtomkring, vilket jag gillar, typ heavy weapon squad. Singel hellhounds är inte så sablans dyra i komp längre. Ingen använde Leman russ i grupper innan och nu är kompen dyrare. Flygarna är dyrare nu också.

Necrons har inte heller haft någon förändring.

Orks
Ghaazghul är dyrare. Hela hord minuset är utbytt till ett jag klart mer tror på. Annars är det mest kosmetiska saker.

Space Marines
Land raiders är snällare kompade, likaså commandern, devestators, predatorn, vindicatorn. Thunder fire cannon har dock gått upp. Samt lite mer minus för locator beacon och ifall en karaktär kan åka i drop pod.

Space Wolfs
Njal blev lite snällare kompad. Wolf guard samt wolf lord börjar på plus. Antagligen får de flesta normala marine-karaktärerna plus i grund för att specialkaraktärerna alltid är så mycket bättre. Thunder wolfs kompas lite lägre om karaktärer också rider vargar. Intressant är att minus för terminator armour-wolf guard i enheter fortfarande inte existerar. Det är rätt stor skillnad på 3+ sv och 2+ sv mot missile launchers. Som alla marines fick predators och whirlwinds liten sänkning i minus samt även land raiders.

Tau
Aun’va fick lite plus. Förvånadsvärt var att crisis inte fick minus beroende på antal modeller utan har kvar sin patetiskt låga escalerande minus. Annars hände inte mycket.

Tyranids
Hive tyranten fick en fix om vad det är som ger minus och hur mycket. Mina två devourers kommer numera vara en devourer och en venom cannon men de börjar å andra sidan på 110 istället på 105. Hive guards fick en fix (per modeller istället för per enheter). Venomthrope minuset är borta (bra), ripper swarms ger mycket bättre komp (what?), old one eye har inget minus, carnifexes minus sänks. Å andra sidan kompas termagaunts, stealers, lictors, pyrovores, gargoyles, tervigon, hormagaunts hårdare.

Witch hunters
Fick lite högre startkomp, deras heroine kompas lite bättre, Lucius bok kompar bättre, Seraphims kompar ofta 2 steg bättre, Land raider är snällare kompad, igen. Exorcisterna (mer specifikt, upprepningar utav dem) kompar sämre.

Så! Det var det jag hade att säga… överlag är jag nöjd men det känns lite inflation över det hela. Jag tror att kompmallsgruppen (som gör ett jättejobb) kan behöva sänka startkompen på arméer där man ändå vet vad de kommer ta och då sänka kompen på de enheterna. Skall vi ta ett exempel behöver inte Tau börja med 116 om deras commander ger -3 i grund. Det finns bättre exempel (där man inte kan ta flera utav en viss enhet) men jag är lite smårädd för inflationen. Fast å andra sidan gör det nog liten skillnad i det stora hela. Men de arméer jag funderat på hamnade bara högre i komp. Jag vet inte om det var bra eller dåligt…

Intressant var att terminators inte fick ett större generellt minus med tanke på mängden som var med på vinterslaget.

Vad tycker ni läsare? Har jag glömt något viktigt? Blev era arméer snällare kompade eller drogs den ned? Kommer ni få högre eller lägre komp när ni anpassat er efter nya mallen?

Comments
  1. Blom says:

    Jag har kollat Dark Eldar kompen lite. Venoms kompar hårdare än förr, warrior spam ur portal är lite hårdare annars är det mest höjda minus.

  2. Olof says:

    Schysst med en snabb genomgång!

Leave a Reply

