Första utkastet till Rydturneringens uppdrag

Posted: 13 March, 2011 by egges in For tournament organizers, Missions, RydCon, Swedish tournaments

Jag har nu gjort ett utkast som skall tvinga folk att göra listor som kan hantera flera situationer. Det skall vara lite slumpat med de fördelar och nackdelar det innebär utan att man skall behöva skriva ned något. Kommentera gärna!

Uppdrag till Rydturneringen

1.       Slå för vem som skall välja vem som skall börja. Spelaren som börjar väljer sida och placerar ut ett objektiv i sin deployment zone minst 12” från något bordshörn, 12” från något annat objektiv och får inte vara inom 9” från sin egna bordskant. Motspelaren placerar ut ett objektiv i sin deployment zone med samma regler.

2.       Första spelaren placerar ut ett objektiv på motståndarens halva utav bordet (vid quarters så delas bordet på diagonalen för att avgöra spelarnas halvor). Objektivet får inte placeras inom 6” från någon kant, 12” från något annat objektiv och inte inom 6” från sin egna deployment zone. Motspelaren placerar ut ett objektiv på motståndarens sida med samma regler.

3.       Första spelaren deisgnerar vilka två primary objectives som denne vill undvika att ha som primary mission. Sedan väljer motståndaren vilka två primary denne vill undvika. Objektiv hålls enligt regelbokens regler. “Egna objektiv” är de objektiv du har placerat och “neutrala objektiv” är de objektiv som finns utanför någon spelares deployment zone (i Dawn of war så är neutrala objektiv de två objektiv som är närmst mittlinjen). Quartes hålls genom att majoriteten av en scoring-enhet är i en quarter där motståndaren inte har någon majoritet av en enhet i samma quarter. Vara i mitten innebär att en liten del av en scoring enhet behöver vara inom 6″ från mitten.

1.       Håll dina egna objektiv.
2.       Håll vilka två objektiv som helst. Dina fordon, karaktärer och monster kan inte contesta motståndarens objektiv.
3.       Håll det objektivet som finns längst bak i din motståndarens deployment zone.
4.       Håll något av de neutrala objektiven.
5.       Ha fler scoring enheter inom 6” från mitten än vad motståndaren har.
6.       Håll fler quarters än motståndaren.

4.       Första spelaren slår fram sitt primary objective i tabellen ovan. Sedan slår andre spelaren fram sitt primary objektive.  Den spelare som slår fram ett primary objective som denne har valt att vilja undvika får i kompensation välja sitt secondary objektive.

5.       Första spelaren slår fram/väljer sitt secondary objektive. Andra spelaren slår fram/väljer secondary objective. Märk att scoring enheter inte behövs för att lyckas med secondary objectives.

1.       Döda motståndarens dyraste HQ modell (eller enhet om det inte finns någon independent character eller monster).
2.       Ha fler enheter i motståndarens deployment zone än vad motståndaren har Troops (inklusive transporter) i sin deployment zone.
3.       Ha fler enheter utanför din egna deployment zone än vad motståndaren har enheter utanför sin deployment zone.
4.       Ta mest KP.
5.       Döda fler KP från fordon och monster än vad motståndaren gör.
6.       Ha två enheter som slutar spelet i din deployment zone men under spelet har varit 100% inne på motståndarens halva och avslutat sin runda där.

6.       Första spelaren placerar sin armé. Motståndaren placerar sedan sin armé.

7.       Placera infiltrators. Slå om vem som skall börja placera om båda har infiltrators.

8.       Gör eventuella scout-moves.

9.       Slå för sieze the initiative.

Deployment zone:
Mission 1 & 4: Long edges
Mission 2 & 5: Spearhead
Mission 3: Dawn of war

Extra information:

  • Mitten och vilket som är din halva av spelplanen av bordet kan alltid mätas. Om du vill få reda på vilka av dina enheter som är på motståndarens sida eller inom 6″ från mitten eller på vilken quarter enheter är i ber du motståndaren mäta.
  • Om ena spelaren wipear den andra spelaren så får första spelaren spela klart. Ingen sudden death med garanterad vinst, med andra ord

Poängsatser:
Du klarar primary: 8 poäng
Du klarar secondary: 4 poäng
Du hindrar motståndarens primary: 2 poäng
Du hindrar motståndarens secondary: 1 poäng

Advertisements
Comments
  1. HeadWar says:

    1. & 2. Du vill nog ha med ett “minst” i beskrivningen av var man får placera ut objektiv. Och “bordshörnen”, “alla andra objektiv”, “alla kanter”.

    Och, inte behöva skriva ner något? Då får du nog dela ut någon form av numrerade brickor som man kan använda för att komma ihåg vad man har för uppdrag, folk brukar ha svårt att komma ihåg det när det är nerskrivet på ett papper redan från början. Att tro att de kommer ihåg det när det är fyra d6or som avgör är väl optimistiskt.

  2. HeadWar says:

    3. Vore bra om det någonstans fanns specificerat vad som utgör “egna” och “neutrala” objektiv.

    Om 1. är att hålla de två man själv placerat ut (eller de två som är på ens egen planhalva) så är det ju samma uppdrag som 2. men svårare. Känns lite fånigt att det inte finns någon anledning att “föredra” 1. framför 2. 6. skulle behöva ett förtydligande om vilka quarters det är som kan bli bortslumpade vid PB och DoW. (Jag antar att det är de två som är på din sida av bordet som kan bli ogiltiga?)

  3. HeadWar says:

    5. 2. är sinnessjukt svår att lyckas med. Vissa arméer kan kanske klara det på DoW. 5. Räknas fordon/monster i squadrons/enheter som varsitt poäng i hopräkningen, eller räknas hela enheten? 6. Ska man mäta i slutet på varje runda för att se vilka enheter som är inne på motståndarens planhalva? (Dags att ta fram pennan igen.)

  4. HeadWar says:

    7. & 8. Lägg till på 8. att man ska slå för vem som gör först. Förtydliga hur man slår. Väljer den som slår högst vem som ska börja, eller ska den som slår högst automatiskt börja?

  5. egges says:

    Fixat “minst” ifrån objektiven.
    Man får nog skriva ned massa saker…men jag tror det funkar…
    Egna objektiv förtydligat samtidigt som quarters och inom mitten.
    Lade till liten specialregel på 2:an. Frågan är om det blir för krångligt att komma ihåg…jag bryr mig faktiskt inte om ett uppdrag eller två är en svårare version av andra uppdrag. Då kan man välja det som ett icke önskvärt uppdrag och undviker svårare secondary.
    Förtydligade att scoring enheter inte behövs för att lyckas med secondary objective.
    Förenklade 2:a secondary rejält. Det skall dock helst fortfarande vara svårt.
    Lade till extra information längst ned.
    Lade upp poängsatser. Först tänkte jag ta 20-skala men det gör egentligen ingen skillnad. allt skall ändå vara hälften, hälften och hälften poängmässigt.

    Kram och tack för hjälpen! Är det bättre?

  6. Cadelin says:

    gör om ett secondary till lite mer defensivt just nu så tycker jag det ser ut som alla de objektiven gynnar anfallsarméer. Lite mycket wall of text men när man förstår så ska det nog kunna flyta.

  7. egges says:

    Tog bort att man inte kan hålla sin egna quarter.

    Annars tycker jag nog att de flesta uppdragen gynnar defensiva rätt hyggligt. Hålla egna objektiv, håll ett utav de neutral (varav ett kommer antagligen vara inte så långt ifrån din deployment zone), hålla vilka objektiv som helst, hålla quarters. Det som är riktigt aggressivt är det som gör att man skall in i motståndarens zon och i mindre grad det som tvingar en in i mitten. Resten är rätt “defensivt vinner över offensivt” som gör IG så himla bra.

    Det blev mycket text men samtidigt tror jag att mycket går på rutin när man spelar. Följ bara listan så skall det gå bra och då behöver du i slutändan bara tänka på dina (och motståndarens) uppdrag.

  8. HeadWar says:

    Att det är mycket text beror ju på att det här är reglerna för alla fem omgångarna. Det är ju inte helt ovanligt att det är så här mycket text för vardera av fem olika uppdrag, så det här är inga konstigheter tycker jag.

    Gillar ändringarna.

  9. Michael Carl says:

    Kan det inte bli lite väl mycket att hålla reda på fyra olika objectives som skall uppnås i varje match?

    • egges says:

      Det har ju ofta varit så i andra turneringar med ROE och då inga objektiv är direkta krångliga så tycker jag inte det borde vara ett problem. Jag hade en “random ROE generator” innan som jag testade inför er turnering där jag inte tyckte att det var så krångligt, faktiskt. Så länge själva objektiven är lätta. Det börjar bli krångligt om man hade haft massa konstiga extra regler per uppdrag man skulle hålla reda på… men så länge du skall köra “ta quarters och döda motståndarens HQ”-liknande saker så tror jag inte det är så farligt. Allt är dessutom öppet så det är bara att fråga motståndaren om man glömmer något om vad denne skall göra.

  10. Cadelin says:

    det var secondary objectivs jag menade egge 🙂 Primary såg bra ut

    • Egge says:

      Doh! 🙂
      Men där tycker jag inte det var så farligt…Var tredje gång kommer du få välja secondary, döda HQ är “balanserat”, 3 och 4 är KP versioner, 2 enheter som skall till motståndarens sida och tillbaka är nog inte så jätte farligt. Du behöver inte välja enheter eller så…de skall bara överleva tillslutet. Det är uppdraget du skall in i motståndarens zon som är det mer aggressiva men då är det ändå bara 50% att motståndaren faktiskt vill ha sina Troops i sin deployment zone och då antagligen bara ett val… då möjligen två uppdrag i secondary som anses vara lite mer aggressiva.

      Tänk så här: Om du får ett primary du inte vill ha så får du ju välja secondary. Inga problem. Om du får ett gynnande primary så gör det nog inte så mycket att du får ett mindre gynnande secondary. Assault arméer har ofta problem med att få sitt HQ att överleva (Ingen vill ha Memphiston kvar när resten av armén avancerar). Ju mer jag tänker på det desto mer håller jag nog med dig att möjligen är assault lite mer gunnade av secondary. Men jag tycker att defensiva arméer har mer fördelar i primary (3 som jag tycker gynnar defensiva, 1 som gynnar assault och 2 som kanske kan ses som “lika”) så jag tror att det jämnar ut sig. Får du ett kasst primary väljer du ett bra secondary.

  11. HeadWar says:

    Vad hände med Primary 4? Var inte det att hålla båda neutrala från början? Att bara hålla ett valfritt av dem är ju “jättelätt” jämfört med de andra uppdragen.

    • Egge says:

      Helt rätt. Ändrade så att det är uppdraget där fordon, karaktärer och monster inte kan kontesta.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s