Efter halmstad – Tyranid warrior shrike utvärdering del 1.

Posted: 3 March, 2011 by egges in Okategoriserade

Efter en femteplats i Halmstad och väldigt mycket hoppande på placeringslistan i swisslottningen kände jag att jag borde göra en utvärdering utav en av mina nya favoritenheter – Tyranid warrior shrikes.Även om jag skriver denna taktica genom mina ögon så kommer jag försöka kommentera om hur man kontrar Shrikes. Jag kommer även använda en SWOT analys för att visa hur jag har utvärderat dem. Om ni är intresserade utav min serie om ekonomiska modeller (där SWOT analysen ingår) så kan ni läsa denna bit här.

Mina Shrikes är kittade med Bonesword, piska, toxin sacs samt scything talons. De har alltså inte rending. De kostar 220 poäng.

Match 1 – Orks
Under första matchen mötte jag Orks utan några instant kill-vapen men jag var hela tiden rädd att få mina goda Shrikes sönder-chargade så jag höll dem bakom en kulle nästan hela tiden. I efterhand var detta sjukt dumt för matchen tog slut runda 5 vilket gav mig en förlust (om ni vill läsa gnäll om att matcher tar slut i fel runda läs det här) för i runda 6 skulle shrikes hoppa fram, döda en karaktär (så det skulle bli lika på att döda HQ) och antagligen springa ned FNP dakka boys (de där med flera skott). I efterhand skulle jag varit mer framåt med dem, låtit Max skjuta på mina Shrikes, samtidigt som Hive tyranten skulle gått jämte vilket skulle gjort min armé mycket farligare, tror jag.

Betyg på shrikes när man inte använder dem = O ägg av OOOOO möjliga.

Match 2. Space Marines
Andra matchen var DOW och motståndarens armé bestod av lite marines i rhino samt 10 termosar med cyclones, Lysander och 6 assault terminators. Och lite till. Terminators är sjukt jävliga att ta hand om, enligt mig men jag var rätt nöjd med att låta han skjuta på mina hormagaunts med sina 20 stormbolter (med re-roll to hit) samt 4 blasts i fyra rundor (de lade sig ned hela tiden) utan att ta några förluster och sedan låta dem ta ett objektiv. Detta gjorde att Shrikes kunde flanka på högersidan och efter tre rundors flyttande och springande så hoppade de in i en liten combat squad och dödade dem. de överlevde en runda skytte från några lasers (en dog) och sedan hoppade de vidare och hoppade in i en 10 manna terminator squad som fick WS 1 av Hive tyranten samtidigt som prime och en zoanthropes chargade termosarna från andra sidan vilket tvingade Lysander att slå med sina WS 1 attacker på Zoanthropens Invul 3+ sv vilken denne klarade. Så Primen och Shrikes dödar tillsammans 7 Terminators och tar inga förluster tillbaka!

Sedan slutar matchen. Jag var galet nöjd med detta då han hann inte in i mitten med sina överlevande Tropps medan jag hade objektiven och precis fått massa VP från dödade terminators.

Betyg på Shrikes när de får faktiskt slå på något som missar sina instant kill attacker tillbaka = OOOO st (av fem möjliga).

Match 3 Space Wolfs
En gående Space Wolf lista med terminators i varje enhet och cyclones samt Logan. Så en lista som kommer stå still, skjuta och sedan ha enheter som är bättre än mina i närstrid. Totalt sett blev jag wipead. Lite dåligt spelat var det men jag fick 6 poäng i alla fall. Plus några poäng från komp (typ 2). Shrikes Var lite mer försiktiga och hoppade fram när motståndaren hade blivit uppbunden i närstrid. Men de fick ändå skytte på sig och de överlevande tog bara något enstaka poäng genom att döda några scouts och någon terminator.

Betyg på Shrikes när de får skytte på sig och när motståndaren måste agera stenhårt mot dem = OOO ägg.

Match 4. Dark eldar
Min motspelare var ung och gjorde massa fel. Hive guards fick ett nytt fordon att skjuta sönder varje runda men i denna match lös Shrikes galet mycket. de chargade den där nya Talos-liknande saken och gjorde precis två wounds och den gjorde ett wound tillbaka och klarade sitt fearlesslag. Detta innebar att motståndaren var tvungen att ta hand om shrikes i närstrid och hans Specialkaraktär, ledare med shadow clone och 6 incubies chargar vilket ger resultatet att i slutändan så stor det 2 Shrikes kvar och inga fiender efter två närstridsrundor. Dock slog min motståndare kasst men Shrikes borde ha gjort sina poäng även om alla fiender hade slagit bättre än statistiskt. I slutändan hade de dödat en 200+ pts specialkaraktär, 150 pts ledare, 6 incubis för 110 poäng eller så samt den där talosliknande saken.

Betyg på Shrikes när de glänser och motståndaren gör fel i sin strategi: OOOOO ägg. De kan nog fan inte prestera bättre än så här.

Match 5 och min swot analys kommer del 2. Matchen mot Hyllanders marinse är en av de bästa jag haft på länge och jag vill försöka skriva ut allt i en rapport. Under tiden kan ni själva utvärdera om Shrikes är värda sina 220 poäng och komp -5?

Comments
  1. Gibber says:

    I halmstad va vi o spelade… inte Kinna

  2. egges says:

    Bitch, bitch – whine, whine. Gibber. 🙂

    Fixat.

Leave a Reply

