Vad kommer ske på nästa RydCon – 2010?

Posted: 23 February, 2011 by egges in RydCon, Swedish tournaments

Nu har vi börjat spana på RydCon och vad nästa år kommer erbjuda!

Lokalen är fixad och datum försöker jag fixa i dagarna. Jag tänkte berätta lite preliminärt om vad nästa år skall erbjuda och vad vi har tagit till oss från tidigare RydCons.

Först ut är priser. Nu skall det bli lite fler priser (och inte bara muggar) och vi spanade på att ha följande priser:

Placeringar 1-3
Sportsmanship 1-3
Best army (utsedd, inte röstad)
Best rookie (bästa person som inte har mer än 1 turnering ståendes på rankingen)
I-love-Thorén-priset (till den som vi anser gör gott för hobbyn och som är med på turneringen)
Utlottade tröstpris
Sista placering

Då det är lite bättre ekonomi i RydCon numera så kommer vi antagligen kunna ha med mat i priset, utan att priset ökar så mycket från förra året. Räkna med max 250 kr, tror jag. Det kan komma att ändras men förhoppningsvis inte.

Om det kommer bli kompat eller inte beror på hur mycket turneringar som blir okompade nästa år. RydCon strävar efter att ge variation och om ingen använder subjektiv komp kommer RydCon använda det, använder ingen mallen kommer RydCon göra det o s v.Som det ser ut nu är det 1750 okompat som skall gälla men det kan också komma att ändras.

Målningsmallen som användes (ni hittar den här) kommer att utökas med tre poäng till. Dessa tre poäng kommer vara en ren subjektiv bedömning om hur snygg armén ser ut, enligt min bedömning. Uppdelningen kommer vara 1 poäng: Lite låg table top standard. 2 poäng: table top standard. 3 poäng: snygg armé. Igen finns det risk för viss berusning vid målningsbedömandet. Folk kommer även kunna ställa upp sin armé på fredagen för bedömning vilket hjälper mig att slippa bedöma 50+ arméer på lördagskvällen.

Uppdragen, som alltid har varit speciella kommer ske med ungefär detta upplägg:

Alla matcher spelas på 6 rundor och det kan bli en 7:e på 5+. I slutet på runda 4 avgörs primary. Därefter kommer den som inte tar primary kunna göra en “revenge” som ger poäng till den som inte tog primary.

Det är möjligt att det bara blir KP i varje slag och då kommer det att innebära att två av uppdragen räknar man överlevande KP på plan och på de andra tre så räknas man KP man har förstört. Jag är inte säker. Kan vara att vi kör på Egge KP rakt av också. Eller VP fast bara för helt förstörda enheter. I varje uppdrag kommer det finnas möjlighet att dubblaVP-värdet på en av motståndarens enheter.

Secondary objective kommer avgöras i slutet, som vanligt. Jag har inte bestämt mig om jag skall ha med det eller inte men jag får se.

Variation kommer finnas på uppdragen. Jag vet inte vad det exakt kommer innebära men påverkar matchen på enkla grunder. Om ni tittar på uppdragen från TOK-turneringen 090117 så ser ni var inspirationen kommer ifrån.

Så i grund kommer det ungefär att vara:

Primary: 0, 2, 4, 6 eller 8 TP
Secondary: 0, 2 eller 4TP
VP/KP: 0-8 TP
Revenge: 0 eller 3 TP

Primary objective kommer vara det enda uppdragen som behöver scoring enheter.

Jag tror att jag desutom kommer kunna ha lättare att skriva upp sådan här uppdrag.

Vad tror ni? Bu eller Blä? Skall RydCon skita i att ha andra uppdrag eller skall de ha bajs-lagom-uppdrag?

Vi ses!

Leave a Reply

