Tyrannofexen – någon mening eller inte?

Posted: 23 February, 2011 by egges in tactics

Dagens tanke: Inspiration comes from a barrel of a gun!

Jag är nog en av de väldigt få som spelat med Tyrannofexen. 265 poäng för hans 2 skott S10 är rätt mycket poäng men det finns vissa fördelar med denna snubbe:

1. 48″ räckvidd. Det finns ett otaliga matcher som jag förlorat på grund av att folk gömmer sig i rhinos långt bakom charge-räckvidd och hive guardsens 24″. Jag har spelat matcher där folk har gömt sig ca 30+” bakom mina hive guards och istället har tyrannofexen knackat ett fordon runda 1. Bara potentialen att skjuta sönder ett av motståndarens fordon runda ett är galet bra!

2. Möjligheten att få folk ut ur rhinos och transporter. Jag spelar med mycket hormagaunts. De kan inte döda tanks. De vill döda det som är i. Är hormagaunts värda sina poäng om motståndaren bara sitter uppsuttet i transporter? Nopp. Men om jag knackat någon transport de tidiga rundorna så kommer hormagaunts plötsligt att kännas väldigt prisvärda och utan transporten är mobiliteten hos motståndaren borta.

3. 2+ save och 6 wounds. Genom att använda den aggressivt kommer motståndaren till slut till en punkt då de vill skjuta på den och gärna ha den död rundan innan. 2+ save är också dubbelt så bra mot vanliga närstridsattacker om denne blir låst i närstrid. Då är det bara fistar som egentligen är farliga.

Om tyrannofexen blir låst i närstrid kan man enkelt charga den enheten med en mer fragil enhet (säg mina hormagaunts) och då de flesta av motståndarens modeller i fiende-enheten är låst i bas till bas med tyrannofexen kommer det innebära att många kommer inte kunna slå på hormagaunts utan måste offra sina dåliga attacker på monstret. Upplåsbarhet är galet bra!

3. It’s a fucking monster, man! S6. 3 monster attacker med 2T6 armour penetration mot fordon. Det är saker vi gillar. Carnifexen har visserligen S9 men bara 4 wounds så en efterbliven snorvalp med hjärnan inbäddad med WOW-kommentarer och cybersex kommer kunna hantera fexen men med sina 6 wounds så kan man inte räkna med att tyrannofexen dör om man har gjort tre wounds och sedan chargar med en dreadnought.

4. Slow speed is tha shit! Då detta monster kommer skjuta medan det avancerar kommer det inte komma fram lika snabbt som andra monster utankommer istället kunna hamna i närstrid runda 4 eller senare. Då kan den hoppa in och avgöra närstrider då få attacker kanske behövs.

Givetvis är inte allt frid och fröjd. Här är några saker som är negativa med monstret_

-1. 265 satans poänger! Galet dyrt, för vad den gör. Det finns en orsak till att kompmallen bara ger den -4. Den kostar helt enkelt för mycket.Den kommer aldrig att döda saker för 265 pts.

-2. AP4. 265 pts och inte ens AP 3? Det är inte ens mening att skjuta på marines med den. För 265 pts…

-3. WS3 och I1. Om motståndaren har fått ned tyrannofexen till 2 wounds kommer det blir jobbigt om den blir chargad av dreads. Då dör den. Nästan garanterat.

-4. 3A. Tyrannofexen kommer inte ta sig an stora enheter själv. Den måste charga eller bli chargad av enheter du tänker counter-charga efter att de blivit upplåsta någon runda. 20 modeller kommer ta nästan 16 närstridsrundor att plocka ned! Om du har något som får han att slå om missade närstridsattacker i närheten så är det klart bättre men det kan vara svårt att få med tyrannofexen tillsammans med en hive tyrant i närstrid.

Så det är dagens tankar! Vad tror ni? Finns det någon mening med tyrannofexen? Eller två? Eller ingen potential alls?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s