Turneringsupplägg jag vill se

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments

Efter min sista post på 3++ sidan så fick jag faktiskt fram något riktigt vettigt från en av de som kommenterade där. Ett turneringsupplägg som faktiskt är rätt bra och som jag skulle vilja se en gång i Sverige som ett test.

Tänk er en okompad turnering. Säg 1750 (eller vad fan som helst). Måste vara målat. Matcher ger 20 poäng-isch och inget annat ger poäng.

I samma turnering slänger vi in målning 0-30 poäng och komp 0-30 poäng (kompen bara läggs på resultatet). För att det är kul så slänger vi in sportsmanship (fast utan att påverka resultat) också för att det absolut måste vara med.

Sedan har vi olika priser:

Best general: 1:a = 500 kr i vinst, 2:a = 350 kr i vinst

Best painted army: 1:a = 350 kr i vinst

Best sportsmanship: 1:a = 500kr , 2:a = 350 kr

Sedan har vi även Overall winner: 1:a = 500 kr, 2:a 350 kr

Ingen som kommer 1:a i en klass får komma 1:a eller 2:a i en annan. Alltså: blir du bästa general räknas du bort från best overall winner.

Ordningen skall bli: Bästa general – 1:a, Overall winner – 1:a, Sportsmanship – 1:a, Best painted – 1:a, Bästa general – 2:a, Overall winner – 2:a, Sportsmanship – 2:a

Alltså om jag kommer 1:a overall så kan jag inte bli 1:a eller 2:a på sportsmanship eller best painted. Om jag också kommer 1:a på best general så räknas min “best overall” vinst bort och jag får pris för best general men inte för något annat.

Siffrorna jag tog vara bara tagna ur luften för att visa lite jämförelse. Med det skulle innebära 2900 kr i priser och blir det 30 deltagare borde det funka med 150 kr/person om vi räknar på 1600 kr i omkostnader (utan att räkna med cafeteria-intäkter).

Rankingen baseras på best general.

Detta gör att:
1. Fler får priser då ingen kan få fler än 1.
2. Du får med komp och målning (alltså hobby aspekten) i en turnering utan att offra en nagelbitande okompad avdelning. Du kommer alltså kunna välja vad du skall satsa på.
3. Spela vad du vill kommer absolut att gälla!
4. Dock blir det så att de med snygga arméer kanske mer vill ha snällt kompade arméer.
5. Med så mycket poäng på målning och komp så är det troligt att best general och best overall inte är samma person.

Vad tror folk? Är det totalt bu eller bä? Eller kan det fungera som ett sätt för att få fler att få priser, behålla en okompad turnering och samtidigt tillåta och uppmuntra snälla arméer?

Leave a Reply

