Taktik för Umeå

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments

Liksom sex så är inte taktik riktigt min starka grej. Ändå tänkte jag fundera lite på Umeå-upplägget.


Att hålla egna objektiv
. Ett objektiv kommer nästan alltid vara löjligt defensivt och ett kommer vara nära ens deployment zone. Det finns lite möjligheter att ändå vara offensiv genom att placera sina objektiv längre fram. Särskilt på Dawn of war och Spearhead uppdrag. Samtidigt är det på Spearhead du kan vara mest deffensiv genom att sätta ett objektiv i egna hörnet och sedan det andra 6″ från kanterna och 8″ från sin fyrkant.

På pitched battle måste man nog placera ut sina objektiv i en linje så att man håller sig nära mitten och därmed vet man vart man skall ställa majoriteten av sin armé. Som tyranid spelare vill jag att det skall bli köttigt i mitten.

Spearhead innebär att det finns mest variation, tror jag. Smartast för mig kommer nog att vara att placera mitt neutrala objektiv i samma ruta som motståndaren placerar sitt. Om det går.

Dawn of war innebär lite jobbigare taktik men jag tror detta är det uppdraget som spelar bäst på DOW. Placera dina objektiv så deffensivt som möjligt så kan du hålla det som är på din sida och det i mitten. Contesta sedan “bara” ditt andra objektiv så är det löst.

Om motståndaren spelar detta uppdrag så handlar det nog om att försöka satsa allt på att hålla hans objektiv som är utanför hans deployment zone – utom vid spearhead (beroende på hur denne lagt ut sina objektiv, förstås).

Att hålla motståndarens objektiv. Jag tror de flesta kommer klara av att hålla ett av sina objektiv så detta uppdrag kommer vara svårt att inte ge bort poäng till motståndaren. Jag räknar lite kallt med att få motståndare vill spela detta mot mig.

Pitched battle: Att sätta ut sina objektiv på ett annat sätt än motståndaren är lite intressant – då tvingar jag matchen att vara på mina villkor då denne antagligen inte vill hålla mina objektiv och då kommer matchen om att hålla hans…

Spearhead: Det kan vara svårt att hålla motståndaren objektiv – detta uppdrag är verkligen beroende på hur motståndaren har placerat sina objektiv.

DOW: Jag tror att det kan fungera rätt bra här. Motståndaren måste placera ett objektiv på din halva. Det innebär att du kan ta ett av hans relativt lätt. Om motståndaren är smart så har han placerat ut sitt objektiv långt ifrån mitten så att jag måste sprida ut mina enheter.

Ta quarters: Inte så mycket att säga här. Jag tror detta är bra att spela på Pitched battle.

Pitched battle: antagligen här jag kommer spela detta kort. Beroende på hur snabb min motståndares armé är.

Spearhead: Quarters funkar här med men man måste vara lite försiktig på hur man flyttar så man kan flytta tillbaka vid behov. Bra kontring till Kill points om motståndaren inte reservar så mycket.

Dawn of war: Håll två egna quarters och ta och contesta motståndarens…jo…borde gå bra ändå.

KP: Jag har sett till att jag har 13 KP i armén. Jag tror det är mest effektiv för KP listan som Fantasia Fanatica använder. Överlag så tror jag att det är smart att spela detta uppdrag när motståndaren har mer än 17 KP i armén.Men det är långt ifrån så själkvklart som jag först trodde.

Ta motståndaren deployment zone:

Long edge: Kan vara lite jobbigt. Som regel förlorar man en del trupper när man rör sig framåt. Är nog lätt för moståndaren att kontra och tvingar till riktigt offensivt spel.Om man är säker på att vinna är det dock väldigt bra. Jag tror att om du ändå vinner så är detta uppdraget lättast att få turneringspoäng på.

Spearhead: Bästa uppdraget, tror jag. Många gånger sätter arrangörer upp terräng i mitten vilket gör att man kan skydda sina enheter lite mer. Och motståndaren rör sig gärna inte utanför sin deployment zones gränser när de möte nids.

Dawn of war – väldigt skeptisk till att köra detta uppdrag på DOW. Det blir jobbigt att ta sig över till motståndarens sida och man lär förlora en hel del enheter.

Wildcard…jag är inte riktigt säker på när jag vill spela detta. Om motståndaren vill spela KP så kommer jag nog tycka att ta hans deployment zone är bra (om spearhead) så där kanske jag skall ta wildcard-objektivet…

Lite flummigt idag. Några tankar på vilket uppdrag jag borde gilla bäst?

Leave a Reply

