Rapport från NyCon

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments

Jag var inte så smart i helgen. Jag spelade mest bort mig själv och var så himla bitter. Hade förstås skitkul och trevliga motståndare men klantade mig rejält.

Låt mig förklara:

Match 1 – mot Land raider och den där terminator-odödliga-skiten-som-spöar-alla-och-ger-stubborn-till-hela-jävla-skiten.Lysartes eller vad heter han?

Med lite tur så råka jag sätta min tyranid prime hos mina zoanthropes och det behövdes verkligen. Min motståndare gör en taktiskt manöver vid deployment där hans landraider och assault-termosar hamnar långt borta från resten av hans armé och på sätt kommer Lysartes inte in förrän runda 5, rundan det också tar slut. Ren tur för min del.

14-6

Match 2. den där terminator-odödlliga-skiten-som-spöar-allt-och-kanske-ibland-kan-skada-sig-själv-abbadon-plus-lash-idiot.

Här gör jag några saker för att utmana mig själv. När jag lägger upp att abbadon skall charga, tilsammans med berzerkers, så skulle jag kunnat lägga FNP på mina hormagaunts (vilket kanske skulle hjälpt lite mot berzerkers 30 S5 attacker) men att spela smart och nästintill vettigt är väl dumt? Istället för att låta han charga bara mina hormagaunts tycker jag det är bättre att låta han ta mina hive guards också. Ingen mening med att göra det lätt för mig. Sedan tar jag det brilljanta taktiska beslutet att låta dödsstjärnan med tyrant+2 livvakter att charga bara abbadon och låta han ta ett wound för att han skadar sig själv och sedan dödar han mitt hela HQ efter att ha klarat 7 invul save. Nice…

Oh! Innan lade jag massa wounds på min prime den dog på det mest förnedrande sätt också.

Till slut har jag tur och lyckas döda land raidern precis när min motståndare tänkte hoppa in i den med abbadon och sina oskadade berzerkers för att plocka det sista objektivet. Därefter lyckas jag sinka ned dem genom att charga vid ena änden och sakta ned abbadon genom att ha modeller ivägen så han inte kunde göra en pile in. Kostade mig min tervigon dock.

Till slut skadar abbadon sig själv och tar livet av sig så jag lyckas hålla ett objektiv och det blir lika. Min motståndare spelade ut mig genom att ha sin magiker med lash så långt borta så att han aldrig slängde någon lash också.

10-10

Sista matchen var DOW med en väldigt trevlig snubbe som spelade med den där terminator-liknande-skiten-som-är-bättre-i-närstrid-och-allt-annat-än-vad-nidsen-gör-och-har-en-miljon-magier-mephiston.

DOW suger. Dock måste jag erkänna att vid ett tillfälle så kändes det nästans som att jag skulle klara mig. Men då slänger jag FNP på mina zoanthropes istället för mina termagaunts, vilket är ungefär samma sak som att skära av sig sin snopp för att ge till färstmön som dildo. Alla vet ju att det är bättre med en gipsavgjutning. Jag lyckades skjuta sönder land raidern och i eferhand skulle jag aldrig väntat med min mawlock. Nästa gång skall den upp säkert och dra åt sig eld. Den kommer nog att dö direkt men så får det blir. I slutändan så slaktar memphisto sjukt mycket gaunts och tar många KP på det sättet. Jag försöker rädda lite genom att charga med tervigonen mot 8 assault marines. De gör 3 wounds på honom, innan deras fist slår. Nästa runda hinner inte ens fisten slå förän tervigonen är död…den var oskadad innan. 7 assault marines med 2 attacker per skalle gör alltså 5 wounds med 14+8 attacker. Vi snackar 11 sexor för att skada med 22 attacker! De skall göra typ 1 wound. Efter den taktiska missen är det faktiskt så att jag har ett KP mer än motståndaren och vinner med 1 poäng.

Jag är galet missnöjd att jag missade så sjukt många saker och klantade mig så! Jag slutar 5:a av 12 och har visserligen inte förlorat en enda match men borde gjort bättre ifrån mig.

Men nya tag gäller och nu skall jag börja öva inför Fanatica! 2000 pts okompat. Jag har faktiskt 1750 tagna och potentialen finns att det skulle kunna bli bra om jag skärper mig! Fight-o!

Snart kommer min första artikel ut på vox novus också!

Hur gör man för att återgå till sin forna spelklass? Övar? Spelar mer? Byter armé?

Leave a Reply

