Målningsbedömning – av ondo eller godo?

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments


Målningsbedömningen blev givetvis ifrågasatt. Inte så mycket som jag tycker det borde vara men självklart ifrågasatt. Dock undrar jag om det inte är en bra sak. Det får målningsbedömarna att tänka igenom sina beslut och rationalisera sitt tänkande. Att beskriva hur en själv bedömer något och sedan jämföra det med domaren ger domaren en chans att bli bättre nästa gång.

Men det är inte det jag skall prata om. Nej. Målningsbedömning generellt. GothCon är en turnering som har en hel del målningsbedömningspoäng. Men det påverkar inte resultatet så sjukt mycket, dock.

LinCon, SO-turneringarna (är det Sanctum obscurum?) tar inte heller med det och SydCon så är inte målningen så sjukt viktig. Givetvis påverkar det en poäng hit och dit men inte så att det generellt är viktigt att ta med sig sin snyggaste armé.

På RydCon använde jag följande målningsmall relativt framgångsrikt och med det menar jag att jag kände att jag kunde motivera mina val och lägga fram åsikter om arméerna. Sedan att ingen direkt frågade är en annan sak. Jag funderar på att lägga upp mina åsikter nästa RydCon på konventet men vi får se.

Nästa gång skall jag lägga till en subjektiv bedömning på 0-5 poäng där table top kommer vara 3 poäng. Förhoppningsvis kommer målningen spela mer in då. Jag tycker att, precis som fanaticas Andreas, målningen skall vara en del av hobbyn och ser gärna att det är snygga arméer i toppen. Själv hade jag inte haft den klassen jag har på figurerna om inte det hade varit för målningspoäng. Målet med min RydCon mall var att folk skulle känna sig mer manade att fixa färdigt sin armé och lägga ned tid på dem och jag tror jag fixade det med den mallen.

Av Sveriges 30 turneringar per år så är 27 av dem turneringar där inte målnignen påverkar så mycket. RydCon skall ändra den siffran till 26 nästa år. variation förnöjer och tar vi bort målningsbedömningen så gör vi alla turneringar mer likartade vilket är tråkigt.

Men dagens fråga är: hur många turneringar tycker ni skall ha målningspoäng som faktiskt inverkar på resultatet?

Leave a Reply

