Inför Vinterslaget – 2011!

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments

Det har varit dåligt med uppdateringar från mig den senaste tiden. Risken finns att det kommer fortsätta vara lite sporadiskt men jag skall försöka hålla mig till minst två inlägg i veckan. Ena orsaken är D-uppsats och omtentor (en del samlar på figurer och andra idioter på leksaksfigurer och låtsas att det är ett spel egentligen och inte ett sätt att leva ut en äldre lek)och kanske mer specifikt Mass effect 1 och 2 som faktiskt fått mig att omvärdera om jag verkligen bara skall skriva om 40k och inte nämna något tv-spel lite då och då…hmm…

Hur som helst så är det dags att titta lite på turneringen i Halmstad. Turneringen är på klassisk 1750 och på två dagar. Klassiskt. Men det unika är dubbelkompen. Först använder dem den normala aktiva kompen men i slutet lägger man även till kompen på resultatet. Alltså om jag har komp 13 (som jag kommer ha) och möter någon med komp 15 så kommer min motståndare då få +1 i turneringspoäng och jag -1. I slutet av turneringen får jag också 13 poäng extra och motståndaren +15.

Uppdragen som Tue-cons brukar innefatta kan variera rätt mycket. Det har tidigare funnits random mission generators, konstiga uppdrag och uppdrag som spelats där alla har klagat på att det blivit konstigt men faktiskt inkluderats i senare versioner av 40-regelböcker.

Som ett exempel på det där sista vill jag kommentera att det där som alla klagade på är ett uppdrag där ena spelaren satte upp hela sin armé först, sedan motståndaren och sedan fick den första spelaren första rundan.

Helt sjukt, jag vet. Att spela på ett sådant sätt i 40k världen i 4:e versionen utav 40k är helt puckat…

…just det…
Men vidare. Uppdragen kan vara lite hur som helst. De har inte lagts ut förrän sista inlämningsdatumet för listor så man måste faktiskt göra armélistor som kan hantera lite varierande motstånd. Personligen vet jag inte hur man gör andra sorters listor så för mig spelar det kvitta men detta i kombination med komp-systemet gör att ingen direkt har koll på vilken typ av lista som är bäst. Skall man ha högkomp eller går det bra med någon sorts medelkomp? Det blir i alla fall intressant att se.

Om vi tar en titt på motståndet då. De vanliga höplacerade, Jeppa resmark, Anders Erestam och Joakim Engström är med. Andra som är väldigt duktiga och bör komma bra till är; Michael Carl med sina hårda Dark eldar (om inte målning drar ned den), hans föreningskompis Pär Hyllander, Pär Nordlund, min sportsmanshipfavorit Max Persson, ETC spelaren Olof Ester och en fortfarande relativt ny Alexander Merinen.

Hårt motstånd gäller alltså. Men sedan finns det fler perosner som har visat sig vara farliga. Tobias Olsson är redan med i svenska40k-touren, Jon Halin som är en av de där som helt klart förtjänar att vinna en turnering men som aldrig räcker  fram den sista biten, ETC kaptenen Johan Bengtsson behöver också få en bra singelplacering för att behålla rankingpoäng vilket skulle vara kul att se (hans singelrankingpoäng är inte så sjukt bra om vi räknar bort BSK), Johan Asplund har ett tag sedan en bra placering (men bör klara sig bättre när målningspoäng påverkar mer) och Jimmy Johansson har stora möjligheter att plocka rankingpoäng om han inte spelar för aggressivt så att han inte tar för stora vinster och sedan får möta någon som är för bra.

Så det är hårt motstånd. Kanske jag skall skriva något om VÄSarna? Erik Nillsson kan aldrig spela en normalkompad armé och har nog för låg komp. Stefan Nordström vill jag gärna att det går bra för men i ärlighetens namn kommer det nog itne göra det. Simon Holm har 8 år kvar till puberteten och min rankingpoäng är faktiskt mest slump så det bådar inte gott för oss placeringsmässigt.

Hur kommer då målningen påverka? 20 poäng för en normalt målad armé, 15 för en lite lägre standard och 10 för en minimumgräns armé.23 om man toppar. Problemet är att det är alltid svårt att sätta målningen på andra poänger än 20. Är de hårda (och rättvisa) så bör det bli fler som bara får 15 i målning men i vanliga fall används en “fria hellre än fälla”-inställning vid målningsbedömningen så det blir nog fler som får 20 som inte skall ha det.

Just det…min blogg. Vad kommer jag ha för mål. Tja, alla spelare (utom de stackars VÄSarna) är spelare som mosar mig på löpande band med ögonbindel så enligt anmälnings listan bör jag komma runt 15:e plats. Så en topp tio är kanske ett acceptabelt mål? I alla fall skall jag försöka lägga ut stridsrapporter efter turneringen.

Mer Hype kommer när uppdragen släpps. Då postar jag även min lista.

Har ni egna gissade placeringar på folket? Eller kommer rankingen vara representativ för placeringarna som finns?

Leave a Reply

