Hur jag utvärderar min armé

Posted: 23 February, 2011 by egges in tactics

Som turneringsspelare (och enstaka apocalypseslag och någon kampanj då och då), som snor idéer från internet och lär mig av mina katastrofala omgångar matcher på turneringar, blir utvärdering av min armé en process som aldrig egentligen atr slut.

Så fort jag får stryk eller inte vinner en turnering brukar jag göra en utvärdering av min armé för att förbättra innehållet. Vilket innebär att det är jävligt ofta jag utvärderar min armé! Jag har spelat nids i snart 15 år och man tycker kanske att jag borde fattat hur de skall spelas vid det här laget men en sak kan man säga om GW som faktiskt är bra:

De är grymma på att nysläppa arméer som ändrar hur armén skall spela!

I Tyranids fall mer så. Precis när jag skulle lägga dem åt sidan och göra en marine-armé så får man nya enheter och helt nya spelsätt att glädjas åt. Givetvis finns det rama-skrik också då carnifexen föll platt – enheten som alla anser är definitionen med tyranids – men överlag blev resultatet en nya armé.

När jag börjar spela in mig på en armé så är det en enkel utvärderingsprocess. Gör en armé, beroende på komp eller okomp, och sedan testa hemma, sedan ändra om och testa hemma igen och sedan är det antagligen dags för en turnering.

Ofta blir processen dock så här: Gör armé, testa, gör om, testa, sno en lista från nätet och spela.

Först ut är komp eller okomp. Kompat, vilket är min generella preferens, innebär att man kan ta enheter för att det faktiskt är kul att spela med dem och ändå behålla en vettig chans att vinna en match. Okompat innebär att slänga ihop en hård lista och kanske variera den lite.

Nästa steg är att välja ut enheter. Jag delar typiskt upp dem i fyra grupper (argument kanske kan göras för att det är fem grupper men jag skiter i det):

Standard är enheter som alltid måste finnas där. Dessa är testade (och vetenskapligt bevisade) och nödvändiga för min spelstil. I mitt fall innebär detta hive guards och ett par enheter hormagaunts samt zoanthropes. Resten är lite förhandlingsbart.

Normal är enheter som jag har spelat in men som kanske måste funka ihop med andra enheter för att forma någon vettig synergi som jag vill ha. Tyranid prime + warriors och termagaunts + tervigon är exempel. Det finns även andra enheter som mer löst skall passa in i synergin. Behöver jag skrämma bort motståndaren i just en viss armé blir det 5 stealers med adrenaline glands eller 5 ymgral stealers.

Testout är enheter som jag spelar för att se om det finns någon möjlighet att ha dessa i armén på längre sikt. Det kan innebära någon version av normalenheter också. Exempelvis var Carnifexen ett test på SydCon -10 och dess venom cannon gjorde inte ett skvatt på fem matcher vilket ledde till en besvikelse (liknande att man glömt sin vattentäta kofta med inbyggd eluppvärming som går på luft när man väl sitter i titanics livbåt). Till NyCon målar jag upp 30 hormagaunts för att få in mer kött i armén och tidigare har jag bara använt mig utav hormagaunts med minst en uppgradering. Till NyCon kommer jag även testa en mawlock.

Variation är enheter som jag använder för att variera min spelstil för att det är kul. Ibland tar jag med dem. Ibland inte. Mina 5 raveners som jag spelade med så mycket i början är exempel. Ibland tar jag dem. Ibland inte. Kanske de kommer hamna i Fantasia armén men jag vet inte riktigt än. Tyrannofexen hamnar också här.

Suckers är enheterna som suger men som antingen medför ett kul element eller erbjuder en potential i 1 på 200 matcher. Eller bättre komp. Swarms, lictors eller den fantastikst sämsta enheten pyrovores hamnar här! Lictors kan faktiskt vara kul att spela med då jag alltid älskat modellen! I okompat använder ingen enheter från denna kategori.

mina lictors. Modellen är fett coola!

Efter att ha utvärderat enheter och hur armén bli i sin helhet blir det ett par matcher hemma på VÄS. Det är dock lågt med folk som älskar turneringar på samma sätt som jag (fast mer är det det goa folket man träffar på turneringar {#} som jag gillar) så det blir ofta mindre tävlingsinriktat och mer en trevlig diskussion om vad som funkar och vilka taktiska val man skall göra under matchens gång. Detta innebär att hårdtestet inte sker förrän på en turnering. Jag får gå mycket på känsla. Jag tror att de som är riktigt bra på 40k (på riktigt, inte fejk som jag) har möjligheten att spela mot fler bättre personer och därmed kunna utvärdera arméns upplägg innan turneringen.

Det räcker inte att bara spela mot en bättre person, förresten. Risken finns att du optar din armé mot just den personen och chansen är rätt stor att du inte möter just den polaren på turneringen, vilket gör din armé meningslös. Så tänk noga efter eller spela mot flera personer med olika turneringsarméer.

Det är så jag kommer fram till min armé, ungefär. Hur gör ni för att bestämma vad ni skall ha med i er turneringsarmé?

Leave a Reply

