Förlora/förlora mycket-läget

Posted: 23 February, 2011 by egges in Okategoriserade, tactics

När man förlorar en match (som jag är duktig på) så kommer det ett läge där jag märker att jag kan rädda turneringspoäng genom att vara mindre aggressiv men ändå väljer att köra på.

Kanske dålig karaktär?

Det finns lite argument för att göra så. (1) Det blir en mer aktiv match när man inte backar undan och (2) …jag kommer faktiskt inte på något. Det handlar egentligen bara om att det är ofta roligare att få döda något av motståndaren än inget alls.

Samtidigt är det faktiskt samma sak som att ge upp och ge bort alla poäng. Det är frågan om det är så mycket roligare att spela “dumt”.

Men i det läget att jag märker att jag kommer förlora men ändå har några charges så brukar jag ändå köra på. Oavsett hur dumt det är. Oftast blir det inte en roligare match. Faktiskt ofta tvärtom. Det blir som en del uttrycker sig; en gråtfest. Och i slutändan en helt meningslös match.

Det är faktiskt ett rätt svårt val att hålla tillbaka sina trupper. I alla fall för mig som spelar Nids. Särskilt när det är så att Tyraniderna inte är snabbast, inte skjuter bäst eller ens bäst i närstriden (de flesta arméer har saker som är bättre i närstrid och fungerar sjukt mycket bättre som counter-charge). När motståndaren har haft en eller två hyggliga närstridsrundor och spelat rätt är det över.

Det finns, enligt mig, få saker som är så tråkiga som att förlora mot skytte arméer. Det innebär i grund att det inte var någon mening att spela. Förlorar man stort mot närstridsarméer så har man i alla fall chans att offra någon enhet för att plocka VP och får man inte några poäng så får man oftast skylla sig själv genom sina egna misstag.

Kanske detta påverkar? Matchen kommer bli tråkig så man kan lika gärna köra på.

Hur spelar ni? Om ni skulle spela en icke balanserad lista, skulle ni klara av att hålla tillbaka era enheter för att behålla poäng eller skulle ni köra på?

Comments
  1. Asplund says:

    Det är ju skitsvårt att inte vara aggressiv. På 8 turneringar av 10 kör jag Pod-spam och listor som verkligen vill krossa turn ett, annars är det kört. När jag failat turn ett, måste allt backa. Men tyvärr brukar jag komma på mig vid turn fem och linka hemåt med 3-4 vrak till trupper… Jag skyller det på att jag inte kan läsa framtiden…

Leave a Reply

