Fantasia Fanatica upplägget

Posted: 23 February, 2011 by egges in Swedish tournaments

I helgen är det ju dags! Vi kommer åka i en hyrbil från Växjö runt 12-tiden och börja vår 12 timmars roadtrip till Umeå. I bilen har det utlovats samtliga GW-ljudnoveller (140 spänn för 70 minuter WTF?), som jag köpt och sabbaton.

Livet känns nice. Jag gillar körningen upp. Det är lite som ett äventyr, ni vet – vuxna män gör saker tillsammans. Bilen blir en kombi ford focus och på tre pers betyder det gott om plats. Det kostar 990 spänn för en weekend och fria mil. Totalt sett blir det någonstans runt 1100 spänn per person. Om jag skulle beställa en biljett nu så skulle priset (för student) vara 785 kr för en liggplats under natten – helt ok faktiskt. Fast det är bara för en tur. Returen går på 1000 kr till… så 600 kr billigare, slipper byten, lite roadtrippkänsla, ny bil och garanterat gott sällskap. Helt klart värt det.

Det hade givetvis blivit billigare om jag beställt tidigare men orka med att beställa tågbiljetter tidigare! Sedan är det ju dyrare om man skall kunna avboka det!

Hur som helst. Lite beskrivning av Fantasia Fanatica-upplägget.

Grunden är 2000 pts okompat med ett fåtal restriktioner (max en mongo-nob enhet, max ett mongo-council och max en lash). Matchpoäng ger max 80 poäng (max 16 poäng per match) och Målning 0-24. Jag var först lite orolig att de hade valt bort målningsbedömningen men då de har sänkt max poängen per match med 7 poäng (30%) och målningen med ungefär 30% så borde det bli samma resultat. Fantasia fanatica är fortfarande den turnering som vågar ta målningssteget längst i Sverige.

Det kommer finnas quizz, lagtävling och best painted. Inget sportsmanship, vilket jag saknar rejält. Jag tycker det är helt enkelt sjukt kul.

En intressant aspekt är att de var tvugna att skriva i regelhäftet att man visar armélistor först, något som tydligen inte vanligen görs i norrland. Jag tycker det är lite kul med kulturkrockar men tror egentligen inte det hade gjort någon skillnad. Jag tror spelet fungerar bättre om man visar, dock. Men det är smaksak.

Efter man har placerat obejktiv (4 som placeras av spelarna och ett i mitten) och satt ut sin armé så kommer man lägga ut sitt valda uppdrag. Detta är en förenklad version av Rules of Engagement och jag tror det funkar mycket bra.

Uppdragen som finns tillgängliga är:
1. Håll egna objektiv (3 p/st) och mitten (2p) och om motståndaren håller ett av dina får han 3 p.

2. Håll motståndarens objektiv (3p), mitten (2p) och om motståndaren håller något av sina objektiv får han 3p.

3. Håll quarters (2 p/st). Om motståndaren håller fler quarters än dig så får han 3p.

4. KP. Fantasia körde inte på sin gamla version där man räknade procent av KP. Det är synd. Tar motståndaren fler KP får han 3p.

5. Ha fler KP inne i motståndaren zon än vad denne själv har. Scoring räknas som 2 KP för detta ändamål och om du har 3+ fler KP i motståndarens deployment så maxar du poängen på uppdraget. Om motståndaren har fler enheter i din zon än vad du har så får han 3p.

6. Wildcard – som innan. Fast om du lägger upp uppdrag 1 och jag wildcard får jag välja uppdrag efter att ha sett ditt. Sedan kan du välja att ändra dig.

Man behöver 9+ p för att maxa antal turneringspoäng.

Imorgon tänker jag diskutera taktik med detta upplägg som grund!

Vad tycker ni om upplägget?

Leave a Reply

