Ekonomiska modeller till arméer del 1. SWOT-analys

Posted: 23 February, 2011 by egges in Article series, tactics

Jag tänkte ta med lite av de tråkiga modeller som jag genomlider i min utbildning och se hur det kan applicieras på 40k. Kanske någon kan få någon idé hur de skall utvärdera sin armé och kanske själva kan ge förslag på förbättringar.

Först ut är en SWOT-analys.

SWOT analysen är baserad på en idé av Albert Humphrey och kan sökas på genom Kotlers marknadsföringsbibel eller bara genom google. Den används för att enkelt ställa upp ett företags styrkor, svagheter, hot och möjligheter. I många företag används den regelbundet för att kunna utvärdera företagets strategi och se om några förändringar kan eller bör ske.

Jag tänkte undersöka min tyranid armé som jag hade till senaste SnotCon som exempel. Armén i sig ser ut som så här:

Tyranids 1750 pts
Start komp: 105

Hive tyrant, old adversary, 2 linked devourers,  de två magier som inte påverkar kompen
225 pts, -4
Monster nr 1: -1

Tyrant guard, lash whip
65 pts, -2

Prime, 2 boneswords, regeneration
100 pts, -4

2 Hive guards
100 pts, -8

2 Zoanthropes
120 pts, -6

10 Stealers
140 pts, -2

11 Termagaunts
55 pts, -1

25 Hormagaunts
150 pts, -2,5

20 Hormagaunts, toxin sacs
160 pts, -2

4 Raveners, rending
140 pts, -4

9 Sky slashers
135 pts, +4,5

Trygon
200 pts, -8
Monster nr 2: -2

Fex
160 pts, -1
Monster nr 3; -2

komp 60
poäng: 1750 pt

Det man skall börja med är att identifiera styrka och svagheter. Det gör man för att se hur man kan hantera de externa faktorerna till armén; möjligheter och hot. Nu har jag fördelen att veta hur det gick men det kan vara värt att undersöka hur det ser ut till nästa gång jag vill spela runt 60 i komp till en 1750 turnering.

Styrkor
Jag upplevde aldrig att jag hade problem med att hålla objektiv vilket blir en av armén styrkor. Visst förlorade jag en del objektiv men då var allting ändå dött. En tydlig och klar styrka. Vidare tyckte jag inte att hive tyranten dog så ofta heller. Det gör att jag har en bra eldmagnetsbas. Samtidigt så hade jag rätt goda möjligheter att ta hand om lätta fordon på medelräckvidd genom skytte. Jag vill också nämna att mina raveners och ripper swarms direkt ansågs vara hot mot många arméer vilket också i sin tur är bra. Samtidigt som hive tyranten överlevde bra så gav det mig också godkänt i antal synapsenheter. Jag är rätt nöjd med mina hormagaunts också.


Styrkor i korthet:

Bra scoring
Bra skytte på kort-till medellång räckvidd
Saker som kan dra åt sig eld
Snabba saker som kan dra åt sig eld
Tillräckligt med synaps
Hormagaunts ger kött

Svagheter
Här fanns det en hel del att hämta, anser jag. Främst så hade jag galet dåligt skytte på lång räckvidd. På avstånd har jag ingen möjlighet att göra någon skada vilket ledde till att jag fick mos på avstånd, särskilt på DOW. Jag kände också att jag inte hade någon möjlighet att döda något med mina stealers vilket gör att jag ifrågasätter fördelarna med outflank, i alla fall 10 man-enheter. Det kan vara värt att nämna att armén inte ofta var tillräckligt snabb.

Trots att jag hade flera hårda enheter som anses vara bra i närstrid så blev det problem. Främst kom de inte fram och sekundärt så slog de helt enkelt inte tillräckligt hårt i närstrid. Trygonen var givetvis ett hot men dog hela tiden runda 2. Carnifexen kom aldrig fram. Motståndaren hade goda möjligheter att skjuta sönder enheterna en och en.

Svagheter i korthet:
Inget långtgående skytte
Svag på DOW
För mycket poäng på outflank
Mina närstridsenheter kommer inte fram
Bristande hastighet
Möjligheter
Detta handlar mer om att se hur jag kan göra för att förbättra min armé genom att se till mina styrkor och svagheter. Främst så har jag möjligheten att slänga in en tyrannofex istället för exempelvis trygonen. Det ger mig mer skytte istället för en enhet som alltid dör innan den dödar något samtidigt som jag får mer komppoäng över och kan lägga paraxysm på tyranten. Det ger mig mindre poäng att leka med men borde kunna fixas genom att dumpa genestealers ned till 5 man (5 poäng över). Stealers behövde inte vara så många ändå. Det finns också möjlighet att antingen dumpa carnifexen, som ändå inte kommer fram och istället ta en enhet raveners till eller lägga till en ordnance blast för att börja bli farlig. Samtidigt är en enhet raveners till rätt bra och ger mer snabbhet till armén. Jag skulle också kunna ha fyra flygande warriors istället. Det finns också möjligheter att slänga in ett par biovores för att skada allt kött utanför sina vagnar.

Möjligheter i korthet
Öka skyttet och ta bort enheter som är för slöa för att komma fram.
Öka skyttet på fexen eller lägg till en enhet raveners till.
Stoppa in biovores för att öka distansskyttet.
Skippa fexen mot  att öka snabbheten i armén

Hot
Här utvärderar jag de hot som jag känner till och som förändringar i armén bör försöka ta hänsyn till. Först ut är mech. Det hanterar jag genom mer skytte, antagligen. Det andra är hårda närstridsenheter. Genom att dumpa trygonen så har jag inga auto-win-enheter i närstrid kvar. Möjligen tyranten. Givetvis kan man räkna med att 10 raveners inte skrattas bort men det är ett svårt val. Jag har också möjligheten att ta in 4 flygande warriors med power weapon och toxin sacs för att kunna ta död på allt som kommer i närheten och har bra armour. Det är givetvis en bra poäng. Så det slutgiltiga hotet blir att ta hand om hårda närstridsenheter.

Det finns också hot i form utav nya Dark eldar. Mycket poison och snabbhet ger mig en känsla av att skyttet kommer vara viktigt.

Hot i korthet
Hårda närstridsenheter
Nya snabba arméer

Så då ser min SWOT analys ut så här:
Blogg tillhörande egge : Egges 40k blogg - för 40k spelare som är sådär, Ekonomiska modeller till arméer del 1. SWOT-analys
Summering:
Vad jag kommer fram till detta är att jag behöver först ta bort de elaka enheterna som ändå inte kommer fram. Trygonen som exempel. Och istället ta med en tyrannofex. Det kan vara värt att max köra med 5 stealers och/eller en annan enhet såsom ymgral stealers (som jag testade på gothcon med gott resultat) för att skrämma motståndaren men då offrar jag scoring enheter. Jag kan istället för fexen ta en snabb närstridsenhet till i form utav antingen flygande warriors eller en enhet raveners till för att få in lite mer in i närstrid. Paraxysm på tyranten kanske kan hantera några hårda närstridsenheter och med hjälp av skytte kanske jag kan hantera snabba, jobbiga arméer.

Vi får också inte glömma de saker som jag inte benämner så mycket såsom att tyranten hela tiden är kvar, likaså min tyranid prime. Mina troops är också helt ok som de är (möjligen mindre enhet stealers) men om jag börjar rucka på dem kanske scoring hamnar bland svagheter.

Överlag så verkar SWOT fungera rätt bra. Det är också lite kul att lägga in sin armés styrkor, svagheter o s v på ett överskådligt sätt. Det är ett bra sätt att överskådligt få in hur man behöver förändra sin armé.

Eller vad säger ni?

Leave a Reply

