Efter att ha testat Tau på turnering

Posted: 23 February, 2011 by egges in tactics

Det var kul att testa Tau på BSK. Man har alltid en chans med dem mot nästan vilken motståndare som helst. Även med komp 99. Men det är lite frustrerande. Jag vill påpeka lite skillnader som kanske delvis är uppenbara i jämförelse med mina nids.

1. Skyttet gör att förflyttningarna blir minst lika viktiga som för Nidsen. Det gäller att flytta sina enheter i precis rätt ordning och tillfälle. Jag skulle nästan kunna säga att förflyttningarna är viktigare för Tau för de måste bli nästan helt rätt eller så dör man.

2. Lite otur är mycket mer frustrerande. I sista matchen mötte jag Blood angels. De susar fram med en rhino och smokar. Jag lyser upp den så att den inte får cover, slår två pen med broadsides (BS 4 twin-linked) och gör två pen. Sen slår jag dubbeletta på pen tabellen. Nästa runda åker han fram och igen hoppar han inte ut. Jag skjuter med broadsides igen och har täckt fint för så han inte kan multi-charga. Två pen.

Och två pen 1:or. Commandern och livvakterna skjuter sina 3 rapid fire plasma och 6 plugg missile pods på rhinon. Allt träffar. Plasma glansar på 5:or och Missile pod glansar på 4:or. Inget går igenom. Sedan, till slut, spränger krootox den i närstrid. Den resulterande explosionen får tre av mina enheter att fly av. Samt att dödsakompaniet står i min mitt och kan charga vad de vill nästa runda.

OCH JAG FÖRLORAR BARA MED 14-6! Det muppiga är att det känns verkligen som att jag förlorade bara på otur. Inget annat. Att jag inte blev mosad visade på orutin och på massa misstag hos min motståndare. 4 pen ettor från broadsides. Om en hade blivit något annat så hade jag antagligen stoppat fordonet (jag fick in en weapon destroyed första rundan). Det är en känsla jag egentligen aldrig haft med nidsen. Och då har jag ändå chargat med 6 raveners mot 6 guardsmen och blivit nedsprungen.

Det var mycket frustrerande. Den sista matchen mot BA kändes som att jag borde vunnit.

3. Motståndare är klart hårdare än vad jag är mot tau. Jag brukar faktiskt låta folk skjuta om de glömt det. Jag brukar låta folk flytta sina jump pack i assault phase för vi vet att de skall göra det.

Ingen gör så mot mig dock.

Och jag har tydligen rykte om att vara regelbög…

…fast här vill jag påpeka orättvisan. Jag håller på reglerna. Om du får flytta på ett visst, bra sätt in i närstrid så skall du få göra det. Om du kan fläta och spelar på ett bord utan terräng så kan du göra det. Men om du glömmer något som att flytta en enhet, glömmer assaulta eller missar en självklar skytteenhet så får man väldigt ofta göra om det. Men jag är tydligen extremt hård på reglerna.

Fast inte lika hård som folk var mot mig.

Hur som helst så skyller jag nog lite på att det är tråkigt att förlora mot skytte arméer. Förlorar man mot skytte arméer så får man nästan inte göra något utom att ta bort modeller. Mot nids innebär det ofta att man får möjligheten att döda något när det kommer inom rapid fire avstånd.

3. Högkompade Tau var givetvis inte så bra. Men jag fick in tillräckligt mycket för att faktiskt få spela spelet. 2 broadsides, 2 crisis, en crisis ledare, pathfinders, tre fire warrior enheter, ett par krootenheter och två enheter vespids är faktiskt inte så pjåkig armé på 99 i komp. Jag tänkte nedan visa hur jag skulle haft min armé på 89 i komp som jag i efterhand skulle genererat sjukt mycket fler vinster. För 5 komppoäng mindre genererat utav kompen. Jag tror jag borde tagit 10 poäng mer då…

4. Det är kul med variation. Men gud vad dålig spelare jag var! Det finns så mycket småfel jag gjorde som jag tänker på med nidsen men som jag inte tror behövs med tau.

5. Jag hatar frag grenades. Här har jag fina krötter med I3 i skog och så har alla jävla arméer man möter frag grenades! För helvete!

Men det var kul att spela något annat. Nästa år, om det blir högkomp så tror jag på Lagkomp 35. Jag tror det blir en magisk gräns där.
Men om jag skulle spelat 89 i komp Tau:

HQ:

Shas’el, fire knife, shield+gundrone, target lock, multitracker, blacksun
110 pts -4
Lätt värt poängen. Jag spelade med BS5 på BSK men det tror jag inte behöv

Shas’el, Shield+gundrone, targetlock, fusionblaster, flamer, +bs
106 pts -3

2 crisis, fireknife, multitracker, shield+gundrone
154 pts -5

2*6 vespids
2*102 +8

10 Firewarriors
100 pts -1

10 Firewarriors
100 pts -1

6 Pathfinders med fisk, fisk med flachette discharger
87+90 -6

10 Krötter, 3 krootox
175 pts, +1

2 Broadsides, +BS, teamleader, 2 drones
187 pts, -7

2 Broadsides, +BS, teamleader, 2 drones
187 pts, -9

89 i komp
1500 pts

Klart lägre antal troops men samtidigt så tror jag det är klart tillräckligt för uppdragen som var på BSK.

Vad tycks?

Leave a Reply

