Den snabba counter-chargens roll

Posted: 23 February, 2011 by egges in tactics

Efter en liten miniturnering på VÄS så har ju nu testat mina winged warriors och blev lite fundersam på deras roll. Jag tror alla arméer har en snabb countercharge och tänkte diskutera det.

Countercharge enheterna är snabba inte för att de egentligen skall vara aggressiva (även om de kan vara bra att sätta press på motståndaren) så jag förtydligar lite av deras egenskaper.

De är…

  • Snabba
  • Beroende på att få charge
  • Ingen enhet som klarar sig själv
  • Fungerar bäst mot fiender som är uppbundna i närstrid
  • Rätt kompvärda (men kan ändå ha en effektiv roll i okompat)

I korthet. De skall döda en enhet som orsakar problem i dina linjer.

Tyranids har ett flertal sådana enhet men endast Winged warriors kan ta den bästa platsen. Vanliga warriors är för slöa (men scoring) och är svåra att få in perfekt. Raveners fleet kan vara ett problem så de räknas också bort. Mawlock fungerar mer som ett sätt att sätta motståndaren i skräck. Kvar blir warriors.

Marines har sina assault marines med en fist och en chappe. Enheten fungerar fortfarande bra och ger endast -6 i kompminus för i runda slängor ca 340 poäng vilket är en bra kompboost i en marine armé. Enheten kan i vissa lägen kombineras med andra enheter (ofta rhinos) för att få dem att vara mer aggressiva. Men de fungerar fortfarande bäst om de får charga mot en fiende som är låst i närstrid sedan tidigare.

Necrons har wraiths eller lord med destroyer body. Dark eldar, Orks och Demoner har ett flertal enheter som kan ta denna roll. Chaos kan ha svårt att få fram en sådan enhet då Raptors är rätt dyra för en sådan roll (men sjukt kompvärda) med med en lord med ett par lightning claws så blir de rätt farliga ändå. Eldar har lite svårt i denna spekt då det måste ske i form utav en shining spear formation med en autarch på jetbike för att vara riktigt effektiv och uppnå rätt effekt men igen ger den rätt bra komp också, ungefär +/- 0 i komp för 2-300 poäng vilket är galet bra. Och IG och Tau har sina rough riders och fire knife enheter respektive.

Om det inte finns en sådan enhet i ens armé så måste man ta hand om motståndarens närstridsenheter som kommer fram med antingen slöare närstridsenheter (som måste stå bättre vilket också utsätter dem för större risk) som har svårt att agera mot andra sidor om så behövs. Vanligen låter folk en enhet bli chargad och sedan skjuta sönder dem med någon form utav rapid fire, ofta från någon transport. Men enheten måste misslyckas med sitt ld slag och det kräver en offer enhet. Om en av dina enheter blir mosade i närstrid och försvinner från spelplanens yta så kan man enkelt använda en av de där billiga countercharge enheterna för att slakta enheten.

Det finns givetvis enheter som dödar saker mer effektivt i närstrid och/eller överlever bättre men ofta kostar de poäng därefter och måste ofta ta upp en aggressiv roll. Assault terminators i land raider är ett bra exempel – man har oftast inte råd att låta dem hänga kvar längst bak.

Vad finns det för billiga enheter som ni använder som counter-charge? Känner ni av några begränsningar?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s