Battle missions the swedish review del 3/5

Posted: 23 February, 2011 by egges in Article series, Missions, Recension

Battle missions är enligt mig en av de bättre expansionerna till 40k och en som är gravt underskattad. Jag har tagit det som min uppgift att gå igenom varje uppdrag för att ge folk en möjlighet till att faktiskt börja använda denna bok samt ge åsikter när det är lite kul specialregler som nämns och som kanske kan användas på turneringar eller egna uppdrag. Målet är att i slutändan ha en lista där var spelare kan använda battle missions till att spela slumpade ströuppdrag som är balanserade. Sist avslutade vi med Imperial guards uppdrag. Vi hoppar direkt in på Necrons.

s. 50 – Ambush
Uppdraget är ett simpelt KP mission där motståndaren sätter upp i mitten av bordet och necrons väller in från long edges. I grund rätt muppigt uppdrag. Kan vara kul att spela för att testa men antagligen väldigt obalanserat.

s. 52 – Reconniassance in force
Åter ett uppdrag där fienden sätter upp i mitten och Necrons runtomkring. Igen väldigt muppigt, även om jag anser att det passar in på Necrons fluff. Det finns ett roligt inslag om att enheter måste slå LD slag för att kunna få agera första rundan vilket kan vara intressant. Jag sitter och funderar på att det skulle kunna vara ett tactical decision i framtiden men kommer inte på någon annan direkt användning. Uppdraget som sådant känns inte tillräckligt balanserat för att användas.

s. 54 – Implacable advance
Spela på längden, igen. Aldrig ett bra tecken. Uppdraget är att hålla objektiv, eller rättare sagt, säkra objektiv – när en enhet har tagit ett objektiv så räknas det som att man fortfarande håller objektivet tills motståndaren får in en scoring enhet inom 3″ från det.

Faktiskt är uppdraget i sig väldigt dåligt, på grund av uppsättningen men jag såg en annan typ av uppdrag som kan spelas. Alltså: när en scoring enhet har hamnat inom 3″ från ett objektiv, och motståndaren inte contestar det, så hålls objektivet även om din scoring enhet rör sig bort från objektivet. Det enda sätt för att ett objektiv skall byta händer är om motståndaren kommer med en scoring enhet inom 3″ från objektivet och en själv inte contestar på något sätt.

Tänk er själva om att ha ett uppdrag med 6 objektiv på bordet där objektiven kan byta plats under spelets gång. Ascoolt! En mycket bra regel som vi säkert kommer få se på något uppdrag i framtiden!

Över till Orks

s. 58 – Blitzkrieg
Quarteruppdrag med ett objektiv i mitten och två i neutrala quarters. Inget får sättas upp på bordet utom fast attack och fast-fordon får börja komma in på bordet från runda 1. I grund så tror jag det är ett helt ok uppdrag. Visst – vissa arméer får e fördel av att ha fler fast fordon än andra men samtidigt så är det farligt att flytta sina enheter för långt fram. Jag tror faktiskt det kan funka. Riktigt bra.

s. 50 – Waaagh!
Placera 2+T3 objektiv. Uppsättning som liknar DOW. Orkerna kan Whaagha in i flera rundor men får då inte cover saves. Andra arméer får Rage och Furious charge. Samtidigt får dem inte cover saves eller räknas som i skydd om de blir chargade. Uppdraget funkar bra utan denna specialregel som är väldigt beroende på vilka arméer som finns.

s. 62 – Cut & Run
KP där man får 3 KP för HQ, 1 för varje Troop och 2 för alla andra enheter. Orksen får inte deploya inom 12″ från kant men får efter runda 3 börja flytta av enheter från ordet. Jag tror att uppdraget i sig är rätt balanserat men det kan bli väldigt konstigt om vi byter ut orks mot en defensiv armé. Men det finns lite meriter i detta uppdra. Fienden sätter upp inom 12″ från kant och Orkerna startar  mellan 12″ till 24″ från motståndaren. Det kan vara rätt intressant att se hur uppdraget skulle spela med en defensiv armé. Kanske är en framtida battle report?

Över till sista för dagen. Spejs Marines

s. 66 – Vanguard
Ett objektiv i mitten av bordet, ett i mitten på fiendens bordskant och sedan får marine-spelaren sätta upp ett objektiv i motståndarens deployment zon (upp till halva bordet) var som helst så länge det är 12″ från kant. Marine spelaren får inte sätta upp något på bordet men hela armén kommer in runda 1. Så marine spelaren får inte börja på bordet, alla tre objektiven är på motståndarens sida men detta skall jämnas ut utav två saker: (1) marinesen får automatiskt första rundan och (2) alla marines enheter kan claima objektiv. Jag är tvetydig, å ena sidan är det mycket svårare för marines att komma fram men å andra sidan så är det galet bra att kunna hålla med vilken enhet som helst. Jag tror faktiskt det balanseras ut. Det kommer ändå finnas två objektiv utmed mittlinjen på bordet (om inte marine spelaren väljer att hugga sig i foten) så det finns klart två objektiv som är möjliga att ta.Jag tror det är förbånadsvärt bra uppdrag om två jämställda spelare spelar. Men jag tror att marine spelaren måste vara lite av den bättre klassen för att kunna se till att de har en chans.

s. 68 – Suprise attack
Konstig uppsättning, konstig första runda, och sedan KP. Har marine spelaren rätt enheter så kommer han att vinna rätt tidigt tror jag. Uppdraget funkar inte alls och har inga roliga specialregler.

s. 70 – All-round defence
Marinespelaren sätter upp i mitten upp till 12″ från mitten. Det är bara mitten som gäller. Motståndaren sätter upp 18″ från mitten – alltså 6″ från marines. Kasst uppdrag. Nuff said. Dock blir man fearless om man håller flaggan. Att få en fördel vid en viss punkt på brädet är något som jag tror skulle kunna användas under turneringar. En rätt bra idé faktiskt.

Så det var del tre, nästa gång är det bara Tau och Tyranids kvar att gå igenom. Denna gång var det bara 3 uppdrag som jag tror verkligen funkar och ett som är tveksamt men som kanske funkar efter speltest (men jag tvivlar på det) samt en fantastik specialregel och två med potential.

Jag funderar på att göra detta till en sexdels serie där jag i sista även presenterar vilka specialregler som kan användas på uppdrag för att ge inspiration till turneringsuppdragsförfattare. Vad tror ni?