Battle missions the swedish review del 1/5

Posted: 23 February, 2011 by egges in Article series, Recension

Battle mission blev min nr 1 på min topp 9 expansioner inom 40k vilket lägger lite vikt på att denna expansion skall studeras lite noggrannare så jag tänkte gå igenom samtliga uppdrag jag tycker är värda att nämna, vilket antagligen är alla. Det är möjligt att denna artikel blir 4 eller 5 delar men det märker vi.

Jag tänkte lägga upp det som så att jag skriver upp sidnummer, uppdragsnamn och sedan en förklaring varför jag nämner det. Mitt mål är att i slutändan göra en “random mission table” för battle missions som är lite mer passande för sporadiska slag med rätt bra balans. Ibland tar jag bara med ett uppdrag för att nämna någon kul specialregel som kan intressera folk som gillar att skriva uppdrag eller som en påminnelse till mig själv för att komma ihåg det till nästa turnering jag håller. Sist påpekar jag möjligheter till vad man kan få ut av uppdragen.

Lite saker som bör kommas ihåg:

1. Jag har inte tagit med vilken armé ett specifikt uppdrag tillhör utan räknar med att folk kan slumpa ut vem som är “armén” i fråga.

2. Jag har begrundat uppdragen i form utav att en närstridsarmé spelar mot en skytte armé och sedan vänt på det och funderat på hur balanserat uppdraget är om arméerna byter situation. Alltså om en är attackerare i ett uppdrag så måste de kunna fungera som försvarare i ett annat utan att balansen rubbas väsentligt.

3. Uppdragen måste ofta ha en viss mängd sunt förnuft vid sin tolkning. I ett upprag (s. 12) så kommer hela tiden enheter in i reserv men regelboken säger att efter runda 5 så kan inte enheter komma in igen och då får man helt enkelt sluta att ta in reserver istället för att de skall räknas som döda dubbelt upp varje runda. Ett enkelt exempel.

4. Spelarna måste ändå vara beredda på att spela lite mer annorlunda uppdrag än vanliga slag annars blir det bara att ni spelar turneringsuppdrag ändå.
Men över till uppdragen:

S. 10. Pillage
Efter att ha placerat ut objektiv som varje spelare har tillgång till så gäller det att hålla dem varje runda vilket ger poäng per objektiv man håller. En snygg twist är att man samlar bara poäng i motståndarens fas vilket gör att man alltid måste räkna med att motståndaren kan kontra poängsamlandet under sin runda. Ett mycket bra uppdrag för vilka arméer som helst. Det finns också stora möjligheter att variera detta uppdrag och testa lite olika saker som hur reserver kommer in o s v.

Det finns inga direkta specialregler, utöver objektiven, i detta uppdrag men det är klart värt att spela det för att undersöka hållbarheten i ens armé samt mobiliteten. Det är en form av DOW som jag faktiskt tycker är roligare och det är ett intressant och utmanande uppdrag.

S. 12. Black Crusade
Ett enkelt KP uppdrag där enheter som inte är fordon får komma in igen. Spelarna har 15″ uppsättningszon (14,5″ enligt turneringsstandardbord) och sedan kommer allt bara fortsätta till spelet tar slut. Detta är också ett väldigt bra generellt uppdrag.

Specialregeln “war without end” som gör att enheter hela tiden får komma in om de inte är fordon kan enkelt modifieras så att monster inte heller får komma in för balansens skull. Det är faktiskt en intressant regel som skulle mycket väl kunna fungera på turneringar som sista uppdraget på en lördag (om tvådagarsturnering). Det tar dock mycket längr tid att spela. Det kan vara värt att hålla poängsatsen till 1000 poäng och spela på ett 120*120 cm bord (48*48 tum).

Uppdraget ger spelarna möjlighet att spela ett enkelt uppdrag på ett “standardsätt” och sedan även kunna se hur man skall hantera enheter som kommer in sent om man hade reservat enheterna. För de spelare som inte gillar att sätta enheter i reserv så är det ett bra sätt att se hur ens enheter kan agera om man ändå använder reservregeln.

S. 14. Scorched earth
Tänk er att ni spelar sieze ground med spearhead uppsättning och sedan använder 4:e versionens skogsregler. Det är ungefär vad detta uppdrag gör. Area terräng brinner eller ryker och i båda fallen så ser man aldrig genom den. Area terrängen blir antingen farlig terräng eller ger plus i cover save. Också ett sjukt bra uppdrag att bara sätta igång att spela.

Specialregeln med att area terräng faktiskt blockar LOS är så galet. Himla. Sjukt. Jävla. Bra att det är värt att spela detta uppdrag om och om igen. Block utav LOS bidrar till förflyttning och viktigare skyddsbeslut än nuvarande “vad jag än gör kan jag inte gömma mina enheter men får ändå alltid 4+ cover” och gör spelet så mycket intressant. Samtidigt är det värt att påpeka att jag älskade area terrängreglerna i gamla 40k och detta är en ren hyllning till 4:e 40k spelets area terrängregler.

S. 18. Night fight
Sieze ground med total night fight. Samt slumpad uppsättningszon. Om inga spelare har demoner så kommer varje spelare vara tvungna att sätta upp sin armé såsom demoner gör fast man slumpar i vilken zon man måste försöka deep strikea sina enheter.

Uppdraget lämpar sig kanske inte för turneringar men är väl värd att testa för att se hur taktiker kan förändras genom att man måste använda deep strike hela tiden. Många arméer har ofta deep strike enheter som man inte vill deepa men här får man då extrem övning på denna taktik.
Att det är night fight hela tiden går enkelt att ta bort om det är så. Så det finns små variationsmöjligheter för att fixa balans också.

S. 20. Invasion.
Nästa uppdrag är egentligen en version utav S.18 och s. 22 fast sämre. Om ena spelaren faktiskt har demoner så kan det vara väldigt kul men annars är det ingen mening att spela uppdraget.

S.22. Fight to the death
Inga muppiga uppdragsregler utöver att arméer sätter upp som demoner (om det inte finns en demonspelare då andra regler gäller för den vanliga spelaren) utan det är bara att spela på tills sista modellen är slut. Ett bra sätt att utvärdera om du har tillräckligt bra balans mellan “killing power” och “staying power”.

Man kan givetvis bara sätta upp vanligt och spela tills sista man och det är faktiskt inte en dum idé att göra då och då för att se vad som är bra mot vad och om din armé är bäst på fem rundor eller om den behöver fler rundor. Detta uppdrag är bäst utav de tre demonuppdragen.

Detta var första delen av min battle mission review. Jag gissar på runt 4 eller fem delar är vad den består av och nu när jag skrivit första delen märker jag att jag nog kommer kommentera samtliga uppdrag. Om ni har testat något av uppdragen eller blir sugna på att göra det så kommentera gärna!

Leave a Reply

