2 saker som det snackas om på svenska40k

Posted: 23 February, 2011 by egges in Comp, Okategoriserade

Det finns två intressanta saker som går just nu på svenska40ks forum.

1. Skall Sverige FAQ:en utökas och
2. Hur man skall flytta in i närstrid

1. Är intressant för det skulle faktiskt vara bra att ha ett mer uttömligt dokument men samtidigt så är det också meningslöst att ta upp flera saker som inte kommer hända så ofta. Frågan är egentligen om det skall finnas klarifieringar i Sverige FAQ:en för, jag kan hålla med, det är ofta olika tolkningar (se två som exempel)) och det kan vara irriterande att inte ha ett tydligt dokument man kan backa upp sina påståenden med. Jag tror också att det blir enklare och trevligare att argumentera när man kan visa svart på vitt hur det är istället för att köra “jo det är så, men jag kan fråga en domare”.

Att fråga en domare är i dagens läge klart mer vanligt än under den tiden som vi hade en Sverige FAQ som tog upp de saker som folk brukar fråga om, även de saker som står i reglerna.

Jag tycker nog att det inte skadar att ha en mer uttömmande FAQ. Jag gillar det och tycker att regler alltid skall vara tydliga. Samtidigt förstår jag om det blir för mycket jobb. När jag satt med i SFAQ:en så hade vi flera gånger en diskussion om vilka regler som skall vara med för det blev så jävla mycket! Så jag förstår om det inte finns intresse för det.

2. Är en annan sak och antagligen mitt älskebarn. Hur man skall flytta in i närstrid. Ni vet att det finns två regler som säger emot varandra? “No holding back” och sedan en punktlista man skall följa. I slutet på punktlistan står det att om man har gått efter den så har man flyttat in så mycket som möjligt och alla är i unit coherency.

Jag anser att om man följer punktlistan så har man gjort så som man skall göra för “no holding back”.

Detta i sin tur att man kan flytta figurer bakåt för det blir bara tre positioner som finns: i bas till bas med fienden, inom 2″ från en vänlig som är bas till bas med fienden och sist inom unit coherency från någon som flyttat.

Jag anser att de tre stegen är vad som anses vara no holding back. När du väljer en figur så skall den uppfylla första kravet om den kan, sedan andra om första inte går eller sista om inte de två första går. Det innebär att för regeln “no holding back” så gör det ingen skillnad om du står 1mm från fienden eller 2″ från en egen modell som är i bas med fienden. Inte någonstans står det att no holding back innebär att du måste flytta så nära som möjligt. Du måste bara uppfylla de krav som står specifierade.

Jag tycker att 40k är ett skirmishspel där var figurs förflyttning är viktig och skall vara så även i assault phase. De som har skytte arméer tycker annorlunda. Jag är av åsikten att om de förstör förflyttningen in i närstrid för närstridsarméer kan vi lika gärna ha en regel som säger att skytte enheter bara får skjuta på närmsta fiende, alltid. För mig är det samma sak.

Så vad tycker ni? Skall Sverige FAQ:en utökas eller hålla minimal? Skall punktlistan försvinna och är min tolkning på “no holding back” fel? Hur definierar ni no holding back?

Leave a Reply

